De kunstenaar als superster: Joseph Klibansky

Noem zijn naam en bij de meeste kunstenaars volgen negatieve reacties. Hij zou geen ‘echte’ kunstenaar zijn (wat dat dan ook moge zijn) en hij is commercieel (the horror).

Wat jammer is. Niet alleen vind ik het persoonlijk altijd een beetje verdacht als collega’s zo over iemand praten, ook kun je imho veel van hem leren. Hij pakt een en ander nl. behoorlijk slim aan. En dat legt hem geen windeieren. Hij staat dit jaar bijvoorbeeld in de Quote top 100 van jonge miljonairs. Op z’n minst best bijzonder, in een land waar kunstenaars o.h.a. maar weinig verdienen met hun werk.

Hoe doet hij dat?

Dat hij ondernemer is, lijkt me duidelijk. Hij runt een familiebedrijf. Zijn moeder en zus runnen de winkel in de P.C. Hoofstraat, zijn broer doet de website. Maar Kiblansky heeft meer medewerkers. Om zijn, vaak zeer grote, beelden te maken heeft hij in z’n atelier in Naarden flink wat mensen rondlopen.

Dus wat veel mensen uit de kunstwereld aan het missen zijn is dat het businessmodel aan het veranderen is. Van het traditioneel ‘lijdende kunstenaarsmodel’ en de galerie die alles opkoopt en zegt: ‘Blijf jij maar vooral arm en wij regelen de rest wel’, naar kunstenaars die intelligent zijn. Jeff Koons was een former stock broker en is nu de wereldtop. (bron)

Zelf heeft Kiblansky ook een business opleiding gedaan, pas na die opleiding ging hij schilderen.

Ik denk dat dat ook wel de basis is van het succes. Dat je naast dat je iets heel moois kunt creëren en visie hebt, je ook wel weet hoe je dat structureel goed in de markt moet zetten. Ik denk dat dat het succes is van alle grote artiesten. (bron)

Musea blijven niet achter

Ook de museale wereld heeft inmiddels interesse in het werk van Kiblansky. Een grote tentoonstelling in de Fundatie in Zwolle, een expo op de biënnale in Venetië in 2017.

Social Media

Kiblansky is, om het zacht uit te drukken, behoorlijk actief op social media. En met succes. Op z’n Facebook pagina heeft hij ruim 500.000 volgers, op Instagram een slordige 348.000.

[…] Ik denk dat het publiek de driving force is achter de meeste carrières, net zoals popstars. Je kan wel de Amsterdam ArenA afhuren en heel veel critics aan jouw kant hebben staan, maar als er geen kaartje wordt verkocht dan wordt het geen lange tour. Zo zie ik dat. Dus ik ben heel blij dat het publiek achter mij staat. (bron)

Hij gebruikt social media om alle aspecten van zijn werk en het proces te delen. Ook persoonlijke zaken passeren de revue. Hij snapt heel goed dat je op deze manier 1-op-1 kunt communiceren en mensen kunt verbinden met jou en je werk. En daar gaat het uiteindelijk om. Want als mensen zich verbonden voelen met jou en met wat je doet, worden het potentiële kopers.

Lessons to learn?

Wat mij betreft wel. Het wordt tijd dat kunstenaars zichzelf echt gaan zien als ondernemer en er vrede mee hebben dat daar een aantal zaken bijhoren. Zoals tijd vrijmaken voor social media en jezelf laten zien. Nadenken over hoe je jezelf goed in de markt kunt zetten. Je niet meer afhankelijk opstellen van galeries, maar veel meer zelf de regie in handen nemen. Waarschijnlijk kun je nu geen pand aan de P.C. Hooftstraat betalen, en misschien is dat ook helemaal je ambitie niet, maar je kunt wel zelf pop up expo’s organiseren, zodat mensen jou en je werk ook in het echt kunnen zien!

  • Betrek je publiek. Laat zien waar je mee bezig bent en schuw daarin het persoonlijke niet
  • Steek tijd in een goede website en social media. Het loont!
  • Doe je eigen ding en neem de regie in handen.
  • Denk na over een manier waarop mensen je ook irl kunnen ontmoeten op een manier die bij jou en bij je potentiële klanten past
  • Realiseer je dat commercieel denken niet vies is!

© header foto Annie Spratt

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *