De kunstenaar als superster…

Onlangs werd ik attent gemaakt op Heather Day, een jonge kunstenaar die in San Francisco woont en werkt. Fascinerend om te zien wat ze allemaal voor elkaar heeft gekregen en hoe ze zichzelf in de markt zet. 

Persoonlijk

Heather blogt. Niet heel regelmatig, maar toch wel zo’n twee keer per maand. Ze schuwt daarin het persoonlijke niet. De blogs gaan niet alleen over haar werk, wat natuurlijk ook al persoonlijk is, maar ook over haar leven en werkproces. Al met al krijg je een heel goed beeld van Heather. De overwegingen die ze maakt, waarom ze bepaalde dingen wel en andere juist niet doet, de strubbelingen die ze onderweg ondervindt, de dingen die ze onderneemt, haar angsten, de overwinningen. Het passeert allemaal de revue.

Niet alleen leuk om te lezen, maar ook heel slim om dat op die manier te doen. Eén van de moeilijkste dingen van online marketing is immers dat mensen het gevoel moeten krijgen dat ze jou kennen. Op deze manier zorg je voor betrokkenheid, mensen zien niet alleen het eindproduct maar ook het proces. En ze leren jou kennen.

Instagram

Heather is, uiteraard zou ik bijna zeggen, heel actief op social media. Facebook, Twitter, Pinterest, ze is overal aanwezig. Het actiefst is ze echter op Instagram. Met 100.000 volgers kun je ook wel zeggen dat ze dat succesvol doet. Ze post zeer regelmatig (zeker elke dag) en ook hier weer een mix tussen werk, persoonlijk leven en werkgerelateerde onderwerpen. Wat opvalt, is dat ze bij elke foto een korte tekst plaatst en dat ze eigenlijk maar heel weinig gebruik maakt van hashtags. Door de korte verhaaltjes die ze bij de foto’s plaatst, ademt haar Instagram account een heel persoonlijk gevoel uit. En dat is natuurlijk wat je moet willen.

Persoonlijk contact

Een heel leuk initiatief van haar is ‘Studio table‘: een maandelijks diner in haar atelier met 14 man. Bereid door een chef kok en betaald door sponsoren.

A dining concept that unites creativity in many forms, Studio Table brings strangers together for one-of-a-kind meals, each centered on a different, thought-provoking theme. Held once a month in artist Heather Day’s live-work studio space, fourteen guests are personally invited to come together for a five-course dinner prepared by renowned chef, Ben Roche. Each Studio Table evening serves as a way to challenge the norms and expectations of social gatherings, while simultaneously opening doors to San Francisco – connecting people to others they might not have met otherwise.

Hele goede, en erg leuke manier, om je netwerk te vergroten en ervoor te zorgen dat mensen je echt leren kennen. En laten we vooral niet vergeten, dat deze gasten ook gelijk haar werk zien.

Samenwerkingen

Tot slot, Heather gaat ook samenwerkingen aan met commerciële partijen. Zelf schrijft ze daarover:

As a fine artist, making the decision to step outside the norms of the art world and work with brands was huge. Diving into uncharted territory, I worried people would perceive me as a corporate sellout, but I knew collaborations would allow me the resources I needed to push my work further.

Ze heeft gewerkt met Uber, met Facebook, Banana Republic en nog vele anderen. Waarbij ze wel met zichzelf heeft afgesproken dat ze alleen met bedrijven in zee gaat waar ze achter kan staan. Ze ziet samenwerking als een soort ‘patronaat’, niet als het verkopen van haar ziel aan de duivel. En gelijk heeft ze. In een blog hierover

The concept of the “patron” originated in Ancient Rome and extended into the medieval and Renaissance periods, during which, artists were afforded sponsorship by nobles and merchant princes. Thanks to patrons, artists, writers, scientists, musicians, philosophers, and astrologers could flex their creative muscles and work towards new areas of thought or design with little fear of financial struggle. Now, let’s fast forward to modern life, and trade the word “patron” for “sponsor” or “partner,” and we’re beginning to head in an interesting direction.

en

When a company approaches me, I take time to get to know their personality and needs before I accept or decline. Luckily, as social media functions as a visual platform to share both my art and inspiration, it has attracted brands that can relate to me and my work. But ultimately, I only agree to partner with companies that I feel good partnering with — those that represent social responsibility, have an awesome mission, or cultivate creativity.

The Worlds First Augmented Reality Art by Heather Day for Facebook Camera from Heather Day on Vimeo.

Lessons learned

Wat kun je van Heather opsteken?

  • Betrek je publiek. Laat zien waar je mee bezig bent en schuw daarin het persoonlijke niet
  • Steek tijd in bloggen, een goede website en social media. Het loont!
  • Wees niet te bang wat andere kunstenaars van je vinden. Doe je eigen ding, wees eigenwijs en kleur buiten de lijntjes.
  • Denk na over een manier waarop mensen je ook irl kunnen ontmoeten op een manier die bij jou en bij je potentiële klanten past
  • Commercieel denken is niet (persé) vies!

Ik vind haar werkwijze ontzettend inspirerend, niet in het minst omdat ze precies doet waar ik voor sta en laat zien dat het werkt. Ik ben heel benieuwd wat jij hiervan vindt!

 

 

6 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *