Kunstenaar? In 5 stappen naar meer omzet.

Elk jaar, als ik de financiële plannen van de HKU studenten zit na te kijken, schrik ik van hun financiële prognoses. Een enkeling noemt een bedrag waar je echt wat mee kunt, maar de meeste studenten komen niet verder dan een paar duizend euro omzet per jaar. Ergens snap ik het. Maar aan de andere kant ook niet: je wilt toch van je werk kunnen leven? En als je er bij voorbaat al vanuit gaat dat dat niet gaat lukken creëer je misschien wel, zomaar, zonder dat je het wilt, een self fulfilling prophecy. 

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Wil ik daarmee zeggen dat het makkelijk is om je geld te verdienen in de kunsten? Nee, zeker niet. Maar het is wel mogelijk. Alleen moet je wel in actie komen. En, wat ook vervelend is, het zijn meestal niet de dingen die je leuk vindt om te doen. En het kost ook nog eens tijd. Maar toch. Als je het niet doet gebeurt er ook niks. En weet je zeker dat je niet rond gaat komen van je kunst.

Stap 1: Keuzes maken

Heldere keuzes maken hoort bij ondernemen. Wat niet wil zeggen dat je je moet beperken tot één ding. Het zou handig zijn, ik ben de eerste om dat toe te geven (lekker overzichtelijk), maar met een goede rode draad kom je ook al een heel eind. Weet jij waarom je de dingen doet die je doet? Wat jouw missie is? Wat je wilt vertellen?  Dat kan jouw rode draad, jouw verhaal zijn.

omzet krijgenOok belangrijk is dat je weet wie jouw klant is. En dat is niet ‘iedereen’. Ook best een rare gedachte eerlijk gezegd, alsof jij werk maakt dat iedereen mooi vindt. Ik geloof er niks van. Jij hebt wel degelijk een specifieke klant die jouw werk waardeert, de moeite waard vindt. Die zijn of haar portemonnee wil trekken omdat hij jouw werk in huis wil hebben. Of in zijn bedrijf. Maar als jij niet weet wie die klant is, hoe ga je hem dan bereiken? Onderzoeken dus! Door gesprekken aan te gaan 1. met mensen die jouw werk interessant vinden (potentiële kopers dus) en 2. met mensen met ‘verstand van zaken’. Dan krijg je vanzelf een beeld van jouw klant. Dat beeld kun je vervolgens nog verder uitdiepen met een empathy map. Zodat je precies weet waar jouw klant warm voor loopt en hoe je hem (of haar) kunt bereiken.

Stap 2: Je prijzen bepalen

Bij het ‘jezelf goed in de markt zetten’ hoort ook dat je weet wat je voor prijzen kunt vragen. Nu is dat nog niet zo simpel, omdat er nogal wat factoren zijn die een rol spelen. Maar laat je daardoor niet weerhouden. Niets is vervelender dan dat je de plank misslaat met je prijzen. Dat je te hoog, of nog erger, te laag zit. En daardoor niks verkoopt. Wil je meer weten over hoe je je prijzen kunt bepalen? Lees dan mijn blog ‘Je prijzen berekenen als kunstenaar // creatief

Stap 3: Verdienmodel

Tijd om knopen door te hakken. Alle informatie die je bij stap 1 en 2 hebt verzameld kun je trechteren in een business model canvas. Super handige tool om alles lekker overzichtelijk op een rijtje te hebben. Wat mij betreft hoef je echt geen bedrijfsplan te schrijven, in het business model canvas staan de belangrijkste dingen bij elkaar. En, ook niet onplezierig, je kunt het aan de muur hangen van je kantoor of atelier. Voor als je het even niet meer weet.

Stap 4: Be out there

Laat jezelf zien: ga bloggen, zet social media in, praat mee in discussies, laat je werk zien, deel je proces, laat zien wat jou inspireert, wat jouw visie is etc. etc. Niet alleen online, maar ook offline. Organiseer pop up expo’s, zet een platform op met collega’s. Whatever, maar zorg dat je gezien wordt.

Stap 5: Maak vrienden

Je netwerk is je alles. Het is het kapitaal van je bedrijf. Je verkoopt immers het meeste aan mensen uit je eerste en tweede kring. Koester die mensen! En zorg ervoor dat je netwerk gestaag groeit. Dat kun je heel goed doen met social media, gewoon door het gesprek aan te gaan. Ook handig voor de meer introverten onder ons. En zorg dat je in the picture blijft bij de mensen die jou al kennen. Je zegt niet voor niets: ‘uit het oog is uit het hart” Laat jezelf zien dus, be out there (stap 4). En blijf in gesprek. Reageer. Discussieer.

 

photo credit: Anna L Conti via photopin cc

photo credit: Galery Space via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien − vijf =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.