MailChimp en z’n (nu gratis!) automagische trucjes

Laten we er even vanuit gaan dat je een nieuwsbrief hebt en dat je die met MailChimp maakt. Dan heb je vast wel eens gezien, dat MailChimp ook allerlei ‘automation tools’ heeft waarmee je van alles en nog wat kunt automatiseren. Hartstikke handig, maar tot voor kort waren deze tools alleen beschikbaar voor betalende leden. Nu mag iedereen ze gebruiken en dat is goed nieuws!

Autowattes?

Automation wil zoveel zeggen als dat je een soort ‘recepten’ hebt binnen een programma of tool. Als er dit gebeurt, dan volgt er automatisch dat. Bijvoorbeeld als iemand online aan aankoop heeft gedaan, krijgt hij na vier dagen een mailtje met de vraag of hij/zij tevreden is met de aankoop. Of iemand heeft zich ingeschreven voor je nieuwsbrief (yay!) en je stuurt hem daarna automatisch een mooie nieuwsbrief met tips of zinvolle downloads. De mogelijkheden zijn eindeloos en erg handig.

Slimme MailChimp

En MailChimp is slim, want die snappen dat jij en ik het heel fijn vinden om een beetje geholpen te worden in dat woud aan mogelijkheden. Ze hebben het dan ook lekker overzichtelijk gemaakt, met categorieën met daarbinnen verschillende mogelijkheden. Simpelweg kijken dus welk doel je wilt bereiken, op welk vlak dat doel ligt, om vervolgens te kiezen welke automation daar het beste bij past.

Stel dat ik bijvoorbeeld de mensen die zich abonneren op mijn nieuwsbrief in een aparte, mooi vormgegeven nieuwsbrief de download van mijn e-book ‘De 10 dingen die je niet leert op de kunstacademie’ wil geven (nu zit die download in een bevestigingsmail, dat kan natuurlijk leuker!), dan klik ik op Education en kan ik vervolgens kiezen uit 3 mogelijkheden. Ik kies voor nu even voor introductie. Vervolgens kom ik op een pagina waar ik precies aan kan geven wanneer de nieuwsbrieven verstuurd moeten worden en wat de trigger is om ze te versturen. Ook kan ik, zoals je gewend bent van MailChimp, elke nieuwsbrief mooi vormgeven door op ‘design e-mail’ te klikken.

Uiteraard kun je ook zelf een automation knutselen:

Handig?

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een goede nieuwsbrief veel voor je kan doen. Automation kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Dus ik word hier wel blij van als ik eerlijk ben. Want hoewel ik absoluut van het persoonlijke contact ben, kost het soms wel echt heel erg veel tijd om iedereen persoonlijk een mailtje te sturen. En bovendien, kom jij toe aan een serie interessante mails met relevante info als iemand zich in heeft geschreven voor jouw nieuwsbrief? Ik ook niet en dat is best zonde, want daarmee laat je een kans liggen om mensen aan je te binden. Blijft natuurlijk wel voorop staan dat je interessante content moet leveren, niemand zit te wachten op een reeks spammie e-mails.

Ik ben heel benieuwd, ga jij automation inzetten?  

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.