Moet je je tarieven vermelden op je website?

Moet je je tarieven vermelden op je website? Om maar met de deur in huis te vallen: JA.

En wel hierom:

1. Je werpt een drempel op

Als je geen prijzen vermeldt op je website, werp je een drempel op voor je klanten. Een klant is misschien wel geïnteresseerd in wat je te bieden hebt, maar wil ook weten wat het kost. Staan er geen prijzen op je website, dan moet de klant dus eerst contact met je opnemen. Geloof me, de meeste mensen doen dat niet. Te veel moeite, het schept misschien verwachtingen en het kost tijd. Tijd die je ook kunt besteden aan het zoeken van iemand die (min of meer) hetzelfde biedt en wel z’n tarieven op de website vermeldt.

2. Geen prijzen? dan zal het wel duur zijn…

Geen prijzen op je website? Dan zou het zo maar kunnen dat het heel duur en exclusief is en hoe gênant is het dan om terug te moeten krabbelen als klant. Terugkrabbelen als aanbieder, oftewel zelf met je prijzen omlaag gaan, kan natuurlijk ook niet dan maak je jezelf ongeloofwaardig.

3. Het heeft iets vrijblijvends

Iemand zei laatst, toen ik het hierover had, “het heeft iets vrijblijvends als er geen prijzen op een website staan”. Alsof de prijzen niet vaststaan, of op het moment zelf verzonnen worden, en dat komt niet erg professioneel over. Stel je voor dat je naar de Appie gaat en dat er geen prijzen zouden staan bij de producten. Zou raar zijn toch?!

4. Het is werk, geen hobby

Als creatief heb je nog wel eens te maken met mensen die er voor het gemak van uitgaan dat je werk je hobby is en dat je dus ook wel dingen gratis doet. Nu ben je natuurlijk heel blij met het werk dat je doet, maar dat wil nog niet zeggen dat je dingen gratis doet. Je prijzen vermelden op de site maakt dat in één klap duidelijk!

Moet je dan echt altijd je tarieven vermelden?

Als je eigenlijk altijd op offertebasis werkt, heeft het natuurlijk niet zo veel zin om je tarieven op je website te vermelden. Het bedrag dat je factureert verschilt dan immers per klant en klus. Je zou nog kunnen denken aan het vermelden van een uurtarief, maar ook dat zegt niet zo veel omdat een klant waarschijnlijk moeilijk in kan schatten hoeveel uur je ergens zoet mee bent. Bovendien is er bij veel offertes sprake van een wisselend uurtarief. Tenminste, veel ondernemers rekenen met een (iets) lager uurtarief als het een klus is die veel tijd in beslag gaat nemen. Wil je toch een indicatie geven, kies er dan voor om een paar projecten (kort) te beschrijven. Wat heb je precies gedaan en hoeveel heeft dat in totaal gekost? Dan kunnen potentiële klanten in ieder geval een beetje een inschatting maken.

Kunst en tarieven

Eén kleine P.S.: In de kunstwereld lijkt het nog steeds ‘not done’ om de prijzen van je werk op je website te vermelden. Dat is niet chique. Maar tenzij je een grote naam bent en vertegenwoordigd wordt door een top noch galerie zou ik het toch doen. Ook daar geldt immers dat iemand die op jouw website komt, wil weten wat het kost om een werk van jou aan te schaffen. Kunst kopen is voor veel mensen al best spannend, dat moet je niet nog spannender maken door niet open en transparant te zijn over wat iets kost.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − zestien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.