Om kunst te verkopen moet je commercieel zijn (?)

Een wijd verbreid misverstand als je het mij vraagt: als je wilt leven van je kunst moet je commercieel zijn. En dat wil je natuurlijk niet als autonoom kunstenaar. Dat snap ik. Maar volgens mij maak je een denkfout als je zo denkt. Schrale troost? Je bent niet de enige.

artist Commercie

Generaliserend: commerciële kunst is iets waar je je niet aan waagt als autonoom. Er zijn natuurlijk mensen die daar voor kiezen, maar daar haal jij een beetje je neus voor op. En wat is commerciële kunst dan? Volgens mij is dat kunst die je maakt omdat je weet dat het goed in de markt ligt. Je past je dus aan in de hoop dat je werk bij een groot (groter) publiek aanslaat. Altijd maar de vraag natuurlijk of dat lukt, maar dat is een andere discussie.

Iets anders is het, als jij jouw autonome kunst op een slimme manier aan de man weet te brengen. Doordat je marketing inzet. Doordat je aan je zichtbaarheid werkt. Doordat je je in de behoefte van je klant verdiept (en nee, niet om je werk aan te passen, maar om er achter te komen waarom jouw klant kunst koopt)

Neus optrekken?

Het valt me elke keer weer op: de neus wordt opgetrokken voor kunstenaars die bijvoorbeeld een webshop hebben. Of voor kunstenaars die heel actief zijn op social media. Die aan marketing doen. God verhoede.

Ik snap daar eerlijk gezegd niet zo veel van. Wat is er mis met jezelf laten zien? Zorgen dat je een netwerk hebt? Zelf je werk te koop aanbieden, buiten een galerie om? Is het niet sjiek als je kunt bestaan van de verkoop van je werk? Hoor je er dan niet meer bij?

Waarom je als kunstenaar je zo afhankelijk opstellen van galeries en musea? Alsof je geen echte kunstenaar bent als je geen galerie hebt. Niets is minder waar natuurlijk.

Marketing

Aan marketing doen hoeft helemaal te betekenen dat je je oren laat hangen naar de markt. Je kijkt wel naar de markt, weet wat je collega’s doen, weet hoe de kunstmarkt in elkaar zit, welke klanten kunst kopen en waarom. En daar pas je je marketingstrategie op aan. Niet je werk zelf dus, maar de manier waarop je jezelf zichtbaar maakt. En hoe fijn is het als dat lukt? Als je kunt bestaan van je werk en je er niet een of ander shitty baantje naast hoeft te hebben?

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het kan wel. Los van de officiële kunstwereld, met z’n galeries en musea. Je bent creatief genoeg om buiten de gebaande paden te treden. En het heft in eigen hand te nemen. Toch?

Ik ben heel benieuwd naar jouw gedachtes hierover!

photo credit: Benderish via photopin cc

8 antwoorden
  1. Patrick
    Patrick zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens dat als je van je kunst wilt leven, naast kunstenaar ook ondernemer zal moeten zijn(in de meeste gevallen).
    Zelf heb ik het geluk dat ik met een professioneel kunstenaar getrouwd ben en zelf het stukje ondernemen met haar kunst super leuk vindt.
    Op deze manier kan mijn vrouw, Anita Ammerlaan, zich puur bezighouden met haar kunst en dat vind zij ideaal(en ik ook!).
    we hebben een 1150m2 groot atelier/expositieruimte in het centrum van Roosendaal(nb) waar Anita kan werken en ik stel de exposities daar samen met veel passie en plezier.
    Kijk maar eens op http://www.anitaammerlaan.com daar staat alle informatie op over haar werk en onze prachtige ruimte en exposities.

    Creatieve groet,

    Patrick

    Beantwoorden
  2. Patrick
    Patrick zegt:

    Hoi Marca,

    Bij ons exposeren zeker andere kunstenaars, elke 3 maanden hebben wij een nieuwe expositie met nieuwe kunstenaars(15 kunstenaars)
    Geweldig om te doen 🙂

    Creatieve groet,

    Patrick

    Beantwoorden
  3. Danielle Malestein
    Danielle Malestein zegt:

    Ha Marca,

    Ik ben al een aantal keer jouw naam tegengekomen gekoppeld aan mijn zoektermen. Je schrijft interessante berichten. Ik ben er ook zeker van overtuigd dat kunst en commercie een goede combinatie is, zelf ben ik bewust na een opleiding voor vormgever een marketingopleiding gaan doen i.c.m. fotografie. Mijn kracht blijft bij mijn creativiteit liggen maar het lukt me steeds beter om dat ook commercieel te maken. Dat geeft een kick. Ik probeer de behoefte bij de klant te creëren, ik werk regelmatig een ontwerp uit voor een kunstwerk die ik vrijblijvend naar een bedrijf toestuur waarvan ik de kans groot acht dat ze dit waarderen. En dat werkt! Gr. Daan

    Beantwoorden
  4. Sander
    Sander zegt:

    Ik ben het met je eens, aan de ene kant wil je graag je kunst fysiek tentoonstellen, maar aan de andere kant moet je ook rekening houden
    met nieuwe wereld van het internet. Voorheen waren er ook meerdere ateliers waar je zo naar binnen- en buiten kon lopen. Vandaag de dag gaan geïnteresseerde eerst oriënteren op internet. Een mix is naar onze mening dan ook het beste verkoopinstrument.
    Groet, Sander

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Hoi Sander,

      Niks mis met een goede mix natuurlijk! Maar ik denk niet dat iedere kunstenaar een galerie nodig heeft (of wil). En daarbij is het praktisch gezien misschien niet eens mogelijk als je kijkt naar de hoeveelheid kunstenaars….. En zo veel goede galeries zijn er niet. Tenminste, ik hoor wel echt heel veel slechte verhalen. Maar goed, dat is weer een ander punt van discussie misschien 😉

      Groet, Marca

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × een =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.