Ondernemer in de creatieve sector, wat is jouw waarde?

De waarde van je product//dienst bepalen is één van de belangrijkste zaken die je kunt (moet) doen als je voor jezelf begint. Want, laten we eerlijk zijn, als jij niet weet wat jouw waarde is, hoe kun je dan van jouw klant verwachten dat hij jou op waarde weet te schatten? 

Koop een brood en de waarde is eenvoudig. Klant heeft honger, klant heeft trek in brood en koopt brood. Voor kunstenaars // creatieven ligt het vaak wat lastiger. Want wat is de waarde van een schilderij? En dan hebben we het dus niet over harde cash, maar over een ander soort waarde… De waarde die maakt dat jouw klant uiteindelijk geld overheeft voor jouw product//dienst.

Waarde bepalen

Best ingewikkeld dus, maar wel heel belangrijk. Iets waar je op z’n minst over na moet denken als je een product of dienst in de markt zet. Immers, als jouw product//dienst geen waarde heeft voor jouw klant (of als die waarde onduidelijk is), dan koopt die klant jouw product niet. It’s as simple as that.

Misschien heb je wel een idee: mijn klant koopt kunst om zijn huis te verfraaien, wil foto’s aan de muur om zijn persoonlijkheid tot uitdrukking te brengen, koopt een designmeubel omdat hij daar blij van wordt. Toch nog een beetje vaag misschien? De mensen van het business model canvas hebben een model ontwikkeld om de waarde die jij biedt helder te krijgen, de zogenaamde value proposition canvas. Een uitbreiding, verdieping zo je wilt, van twee onderdelen van het Business Model Canvas: de ‘Value Proposition’ en de ‘Customer Segments’

Value Proposition Canvas

Het model ziet er als volgt uit:

Value Proposition

Een korte uitleg:

Bijvoorbeeld…

Stel nou dat jij online je werk (schilderijen) wilt gaan verkopen. Kijken we eerst even naar je klant:

  • Jobs: Hij heeft een huis, met een muur waar hij graag iets moois op wil hangen.
  • Pains: kunst kopen is risicovol. Blijft hij het mooi vinden, koopt hij wel ‘echte’ kunst, wat nou als het in het echt tegenvalt of als het beschadigt tijdens het transport?
  • Gains: Online kopen scheelt tijd, hij hoeft niet naar een galerie maar kan rustig vanaf de bank iets uitzoeken wat hij mooi vindt. Een ander voordeel is dat hij zelf contact op kan nemen met de kunstenaar (hoewel dat misschien ook wel een beetje spannend is) en dat de kunst waarschijnlijk goedkoper is dan wanneer hij deze bij een galerie zou kopen.

En dan naar jouw waardepropositie:

  • Jouw product: schilderijen die je online verkoopt
  • Pain Reliever: Je geeft garantie, een koper kan het doek bijvoorbeeld tot een maand na aankoop gratis retourneren en je verzekert het werk tegen schade tijdens het transport. Of je biedt je klant aan dat hij het werk eerst een tijdje op proef kan nemen. Je maakt dit duidelijk op je website, zodat je klant weet waar hij aan toe is. Om de angst voor een miskoop te voorkomen, kun je gebruik maken van testimonials van tevreden klanten.
  • Gain Creator: Je zorgt ervoor dat jouw website optimaal is ingericht voor het verkopen van je werk. Je hebt goede foto’s van je werk, eventueel gefotografeerd in een huiselijke omgeving. Je prijzen zijn duidelijk, de afmetingen van het werk ook, en je hebt de drempels om je werk te kopen zo laag mogelijk gemaakt. Klanten hoeven bijvoorbeeld niet eerst een mailtje te sturen om af te rekenen (hoewel ze natuurlijk altijd om info kunnen vragen), als ze willen kunnen ze direct met iDeal afrekenen. Je contactgegevens zijn makkelijk te vinden en je hebt een mooi persoonlijk verhaal over jezelf op je site (dat vergroot het vertrouwen).

Als je jouw ‘value proposition’ goed in kaart brengt, verhoog je de kans op een goede match tussen jouw product//dienst en jouw klant. En dat is de moeite waard. Toch?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.