Personal Branding voor kunstenaars

Personal branding voor kunstenaars. Voor velen een vies woord, maar uit onderzoek blijkt maar weer eens dat het wel degelijk belangrijk is. 

Want wat blijkt? Sowieso dat er een verschil is tussen hoe mannen en vrouwen naar kunst kijken. Interessant, maar voor nu even niet zo heel belangrijk. Wat ik veel interessanter vind, is dat het verhaal dat de kunstenaar over zichzelf vertelt wel degelijk invloed heeft op de verkoop van z’n werk. Vooral voor mannelijke kopers speelt dat een rol.

For the average person trying to purchase art, knowing something about the artist – and knowing that the artist is authentic – can reduce the risk of buying a worthless piece.

En het verhaal van de kunstenaar speelt bovendien niet alleen een rol bij beeldende kunst, maar ook bij andere uitingen waar de maker belangrijk is.

While designers and chefs oftentimes operate in the background, this research suggests that more emphatically communicating their passion and commitment to their craft could significantly benefit that brand’s image and sales

Jouw verhaal delen gaat verder dan alleen het kaartje dat naast je werk hangt op een expo. Het gaat er om dat jouw verhaal op veel meer plekken zichtbaar (en herkenbaar) is.  Aan de slag dus.

large_4176262226Personal branding – wat is het eigenlijk?

Personal branding is niets meer of minder dan een sterk merk maken van jezelf. Klinkt dat naar en commercieel? Ten dele is het dat ook, het gaat er namelijk over hoe jij jezelf in de markt zet. En dat is commercieel. Het wil echter niet zeggen dat je ook commercieel werk moet gaan maken. Integendeel zelfs zou ik willen zeggen, een onderdeel van een sterk merk is juist dat het onderscheidend is en dat wordt je sneller met authentiek, origineel werk.

Wat is een sterk merk?

Eigenlijk maak je met personal branding een haakje waardoor mensen zich jou makkelijker kunnen herinneren. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Deels gaat personal branding over de inhoud (het verhaal dat je vertelt), deels gaat het over het consequent onder de aandacht brengen van dat verhaal.

Belangrijk bij het bouwen van een sterk merk zijn consistentie en herhaling. Het klinkt saai, maar als mensen steeds dezelfde boodschap horen (weliswaar in verschillende uitingen, op verschillende manieren) onthouden ze het en gaan ze jou herkennen als “de kunstenaar die….. ”  Social media kan daar een belangrijke rol bij vervullen (Hoe zet je social media in om jouw verhaal te vertellen?) maar ook wat je offline doet speelt mee.

Meer over personal branding in onderstaande prezi:

1e stap

De eerste stap is in ieder geval het in kaart brengen van wat jouw verhaal is. Wie ben je en waarom doe je wat je doet. Het hoeft geen heel groot een meeslepend verhaal te zijn, het kan ook iets kleins zijn. Een mooi voorbeeld vind ik nog steeds een mode ontwerpster waar ik mee heb gewerkt. We waren op zoek naar haar verhaal, ze vond het lastig, kon er niet goed bij. Op één van onze sessies vertelde ze me dat ze heel goede herinneringen had aan de middagen met haar (vroeg gestorven) moeder: samen op de vloer zittend in de huiskamer, met om hen heen honderden lapjes, knopen en garen. Samen dingen aan het maken en genietend van elkaars gezelschap. Dat was haar verhaal, ook al besefte ze het niet. Het had alle ingrediënten in zich van een goed verhaal: herkenbaarheid, je ziet het onmiddellijk voor je en je snapt waarom die middagen geleid hebben tot haar huidige werk. Als iemand zo’n verhaal vertelt vergeet je dat niet snel en laat dat nu net de bedoeling zijn van personal branding……

Wat is jouw verhaal?

photo credit: JeanineAnderson via photopin cc

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 + zes =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.