Reclame maken voor je werk zonder spammy te worden….

Vind jij promotie of reclame voor je werk ingewikkeld? Misschien komt dat door het gevoel dat je jezelf moet forceren om iemand anders te interesseren voor je werk. Bah. Liever je promotie uitbesteden aan een galerie of agent? Los van dat er daardoor geld achterblijft bij die personen, ben ik ervan overtuigd dat je zelf als geen ander je werk onder de aandacht kunt brengen van potentiële klanten. Zonder spammy te worden! 

Stap 1: weet wie jouw doelgroep is

Zomaar in het wilde weg je werk aan de man proberen te brengen, werkt niet. Het resultaat is dan al snel dat je heel veel moeite in marketing en promotie stopt zonder dat het ook maar iets oplevert. Simpelweg omdat je je niet richt tot jouw ‘ideale klant’ voelt niemand zich aangesproken. En het mooie is, als je wel een duidelijke keuze maakt, bereik je mensen die echt iets hebben met jouw werk. Die jou volgen, zich betrokken voelen bij wie je bent en wat je doet. Hoe fijn is dat?

Een mooie manier om je ideale klant te omschrijven en onder de loep te nemen, is het maken van een Empathy Map. Lijkt op het 1e gezicht misschien ingewikkeld, maar als je er eenmaal aan begint, valt het meestal wel mee! (en stiekem lijkt die ideale klant heel vaak op jouzelf, dat maakt het wat makkelijker)

Stap 2: zorg voor zichtbaarheid

Zichtbaarheid heb je tegenwoordig zelf in de hand. Moest je ‘vroeger’ enorm veel moeite
doen om een artikel in een blad te krijgen, nu maak je zelf een blad. Op zoek naar een galerie? Organiseer zelf een expo. En, niet te vergeten,  je kunt jezelf overal online laten zien. Met name dat laatste vinden veel mensen moeilijk. Nu snap ik best dat je even een drempel over moet, dat moest ik ook. Het voelt misschien in 1e instantie een beetje onwennig als je laat zien waar je mee bezig bent en waar je voor staat. En misschien bekruipt je ook wel de gedachte dat niemand op jouw updates zit te wachten. Maar weet je, niets is minder waar. Mensen zijn van nature nieuwsgierig, vinden het leuk om te zien hoe anderen bezig zijn en in het leven staan. Misschien voelt het toch wel wat kwetsbaar, maar je maakt je werk toch ook omdat je wilt dat andere mensen het zien?

En dan zitten er natuurlijk nog allerlei technische aspecten aan: hoe doe ik dat dan, wat deel ik, waar deel ik, hoe vaak moet ik delen etc. etc. Daar kan ik veel over zeggen, maar voor nu alleen even dit: wordt actief  waar jouw klanten actief zijn (bijvoorbeeld op Facebook, LinkedIn of Instagram) en laat regelmatig iets van je horen. Deel je werk (laat er foto’s van zien, maak filmpjes), laat work in progress zien, laat zien waar je persoonlijk voor staat en onthoudt: het hoeft helemaal niet alleen maar om werk te gaan. Sterker nog, liever niet. Over de verschillende fases in dit proces schreef ik eerder een blog.

Stap 3: betrokkenheid, betrokkenheid en nog eens betrokkenheid

Wat je uiteindelijk wilt bereiken is betrokkenheid: een groep mensen om je heen die in jou gelooft, die jou volgt en die je steunt. Niks nieuws onder de zon eigenlijk, van oudsher is het al zo dat succesvolle kunstenaars//creatieven betrokken mensen om zich heen hebben die hen steunen en werk van hen kopen. Maar je creëert betrokkenheid alleen als je ook wat van jezelf laat zien. Mensen verbinden zich aan andere mensen als ze kunnen relateren (op wat voor manier dan ook) aan wat iemand laat zien van zichzelf. Dat is altijd al zo geweest. En het mooie is, iedereen kan een mix maken van persoonlijke onderwerpen en werk, waarmee je laat zien wie je bent en waar je voor staat. Daarmee creëer je betrokkenheid. En dat levert uiteindelijk ook klanten op. Zonder reclame te maken!

Stap 4: doe je aanbod (maar met mate)

Niemand (maar dan ook echt niemand) zit te wachten op bedrijven die alleen maar hun fan-tas-tische aanbod onder de aandacht willen brengen. Boring! Het werkt bovendien alleen maar averechts, dus mocht je al een ‘fanbase’ hebben opgebouwd, dan ben je die net zo snel weer kwijt. Dat kun je beter anders aanpakken. Deels laat je je aanbod natuurlijk al zien door de dingen die je doet bij stap 2. Als je laat zien waar je mee bezig bent, het proces deelt, werk laat zien dat af is etc. dan zijn mensen echt wel zo slim om te bedenken dat zij ook zoiets willen en dat ze daarvoor bij jou moeten zijn. Maar het kan helemaal geen kwaad om af en toe een handje te helpen en te roepen dat je werk te koop is of dat je op zoek bent naar opdrachten, doe het alleen niet te vaak. En wissel het af met andere updates.

Stap 5: laten we de praktische zaken niet vergeten

  1. Zorg dat je website op orde is. Dat wil o.a. zeggen, dat de info makkelijk te vinden is, dat er een goed verhaal over jezelf op staat, dat je contactgegevens te vinden zijn, dat je werk en je aanbod zichtbaar zijn etc. Doe je dat niet en komt je klant op je website, dan loop je het risico dat alles wat je opgebouwd hebt als sneeuw voor de zon verdwijnt.
  2. Als je updates plaatst op social media, probeer er dan een leuk, persoonlijk verhaaltje van te maken. Leuker om te lezen en op die manier spreek je mensen eerder aan. Vergis je niet, mensen zijn gevoelig voor persoonlijk contact en doorzien ouderwetse reclame steeds beter. Authenticiteit is en blijft belangrijk hierbij! Houd het dus dicht bij jezelf.
  3. Natuurlijk spelen er ook nog andere dingen mee. Je prijzen moeten bijvoorbeeld in orde zijn (niet te hoog, maar ook niet te laag, afgestemd op jouw ideale klant).

Ben ik nog dingen vergeten? heb jij tips? of vragen? Ik hoor het graag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − acht =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.