Sorry, de guru’s liegen, er is niet één manier om succesvol te worden

Al jaren bestudeer ik succesvolle kunstenaars//creatieven, in de hoop een vinger achter hun succes te krijgen. En natuurlijk zijn er dingen aan te wijzen die ze goed doen, die evident bij hebben gedragen aan hun succes. Maar dan zie je weer iemand anders, die die dingen helemaal niet heeft gedaan en toch ook succesvol is geworden. Blijft boeiend! 

Makkelijke oplossingen

Veel guru’s willen ons doen geloven dat je – als je maar een bepaalde (liefst hun) route volgt- geheid succesvol wordt. De ervaring leert dat de werkelijkheid iets weerbarstiger in elkaar zit. Zeker binnen de creatieve sector. Aan de andere kant is het ook niet zo, dat je het maar helemaal op z’n beloop moet laten. De tijd dat je vanzelf werd opgepikt en groot werd, ligt echt achter ons. Je moet wel zelf in actie komen.

Gewoon gaan doen?

In de aanloop naar Talks About Photography, bedacht ik me dat veel sprekers gemeen hadden dat ze ‘het gewoon doen’. Ze hebben een idee en voeren het uit. Klinkt heel simpel en soms is het dat ook. Maar om een idee succesvol te maken heb je toch ook iets van kennis van marketing nodig, van acquisitie, van zaken doen. Doorzettingsvermogen is ook een fijne eigenschap als je iets voor elkaar wilt krijgen. Ik weet nog dat ik bij Thijs Heslenfeld op het balkon zat en hij me vertelde dat hij net zo lang bleef bellen naar bedrijven tot hij beet had.

(Maar dan de realiteit…

Veel creatieven die ik spreek, maar misschien heb ik een vertekend beeld, beginnen niet eens met het uitwerken van een idee. De lat wordt bijvoorbeeld van tevoren al zo hoog gelegd dat een idee direct onuitvoerbaar lijkt. Of ze beginnen wel met een project, maar na één of twee tegenvallers, haken ze af.)

Dicht bij jezelf blijven

Op Talks About Photography was er dit jaar een duidelijke rode draad. Die had ik er niet zo bewust ingelegd, maar hij was duidelijk merkbaar: blijf dicht bij jezelf. Meerdere sprekers gaven het belang hiervan aan. Niet alleen voor henzelf, maar ook voor hun business. Vaak werden ze juist om hun eigen stijl en vrije werk uitgenodigd voor commerciële klussen. Khalid Amakran bijvoorbeeld benadrukte het belang van een sterk merk bouwen rondom je eigen stijl.

Op zich denk ik zeker dat ze gelijk hebben, maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die heel dicht bij zichzelf blijven met hun eigen werk en die nooit opgepikt worden. Er is dus meer aan de hand.

Zichtbaarheid

Ik ben dan toch geneigd om, na al die jaren van begeleiden, onderzoeken, coachen en trainen, m’n heil te blijven zoeken in zichtbaarheid. Laten zien wat je doet, op een manier die verbinding maakt met potentiële klanten of opdrachtgevers, volgens mij ligt daar de kern. Ervoor zorgen dat mensen je leren kennen en niet alleen weten wat je maakt maar ook waarom je de dingen doet die je doet.

En verder?

Maar met zichtbaarheid alleen kom je er niet.

  • Het gaat ook om durf, je moet risico’s durven nemen.
  • Om doorzettingsvermogen, dat jij doorgaat waar andere mensen ophouden.
  • Kennis van marketing en acquisitie, ook handig.
  • Netwerken, een goed netwerk is goud waard! Sterker nog, zonder goed netwerk kun je eigenlijk niet functioneren als ondernemer.

Uiteindelijk is het natuurlijk ook zo dat succes bereiken er voor iedereen anders uitziet. Dat maakt mijn werk als coach//trainer ook zo leuk!. Elke klant en elk traject zijn weer anders.

 

2 antwoorden
  1. Léontine
    Léontine zegt:

    Helemaal mee eens, het gaat om doen wat je het liefste doet en daar volledig voor gaan. Overigens ook wat ook veel ‘guru’s’ vertellen die het hebben over succesvol zijn. Tenminste, die ‘guru’s’ waar ik mijn inspiratie uit haal :-). Overigens wat zij zeggen en doen is geen hogere wiskunde. Al eeuwenlang zeggen veel mensen hetzelfde. Alleen raakt de ene meer dan een ander. Tenminste, zo ervaar ik dat en is altijd weer goed voor een herinnering als ik de weg even kwijt ben. 🙂

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *