Vijf redenen waarom jij te weinig klanten hebt

Heb jij voldoende klanten en kun je rondkomen van je creatieve werk? Of is het elke maand weer een worsteling om rond te komen? Vijf redenen waarom ook jij misschien wel te weinig klanten hebt. 

klanten1. Geen duidelijke doelgroep hebben

Veel (te veel) creatieven durven niet voor een duidelijke doelgroep te kiezen. Bang om omzet mis te lopen willen ze alles en iedereen als klant. Helaas werkt dat eerder tegen je. Verplaats je maar eens in een klant. Die kan z’n geld maar één keer uitgeven en doet dan ook liever bij iemand waarvan hij zeker weet dat het goed komt. Bij iemand die verstand van zaken heeft bijvoorbeeld. Iemand die snapt wat hij/zij nodig heeft. Iemand die precies maakt waar hij/zij naar op zoek is.

Iemand die ‘alles voor iedereen’ doet heeft geen specialisatie, schiet met hagel en schiet daarom maar al te vaak mis. Daarbij: als jij duidelijk kiest voor een doelgroep maak je het jezelf ook makkelijker. Je kunt al je marketing, social media etc. veel gerichter inzetten. Zodat die inspanningen ook wat opleveren. Hoe fijn is dat. Kortom: kies een klant! En breng die klant goed in beeld. Dat kan bijvoorbeeld door een persona van je klant te maken, of door het maken van een empathy map.

2. Social Media links laten liggen

Ik hoor het nog te vaak: social media is niks voor mij. Kost te veel tijd, levert niks op, ik hoef niet te lezen dat iemand koffie gaat drinken. Inmiddels ga ik daar behoorlijk hard van zuchten. Of ik schiet in de lach. Als je niet goed weet hoe je social media in moet zetten om je klanten te bereiken snap ik dat. Als je onzeker bent, het moeilijk vindt om jezelf te laten zien op social media snap ik dat ook. Maar daar kun je wat aan doen. Volg een training, lees erover, zet jezelf over die drempel heen.

Maar wat je ook doet, je kunt social media niet links laten liggen als je je bedrijf serieus neemt. En waarom zou je ook? Het is een mooie manier om je klanten te bereiken, aan relaties te bouwen, opdrachten binnen te slepen. En, inderdaad, het kost tijd. Maar eerlijk gezegd lijkt me het als ondernemer niet meer dan logisch dat je tijd spendeert aan contact leggen met potentiële klanten. Die klanten weten jou helaas niet vanzelf te vinden.

3. Bestaande klanten vergeten

Veel ondernemers vergeten hun bestaande klanten in de jacht naar opdrachten. En dat is best jammer. Bestaande klanten kennen jou immers, vertrouwen je, weten wat je in huis hebt en dat je goed werk aflevert. Waarom dus niet contact onderhouden? Dat hoeft helemaal niet zo veel tijd te kosten: af en toe een mailtje, reageren op updates op social media, een keer een kop koffie drinken.

Goede relaties zijn het kapitaal van je bedrijf. Denk dus niet te makkelijk dat die bestaande klant jou voorlopig toch niet nodig heeft. Ten 1e weet je dat niet en daarbij: die bestaande klant kan jou ook aanbevelen bij zijn kennissen, vrienden en collega’s. En dat zal hij/zij eerder doen als jullie een warme relatie hebben.

4. Onduidelijke prijzen

Te lage prijzen, te hoge prijzen, prijzen die regelmatig veranderen. Het helpt allemaal niet mee. Als je te laag zit geef je het signaal af dat het nooit veel kan zijn. Zit je te hoog dan hebben mensen het er niet voor over. Uiteindelijk gaat het erom wat jij voor waarde te bieden hebt en daar hoort een prijskaartje bij dat klopt. Hoe je daar achter komt? Door te gaan rekenen en de markt te onderzoeken. En door bewust voor een klant te kiezen, er is immers niet één klant.

En geloof me, ik ken de neiging om je prijzen omlaag te gooien als het even niet zo goed gaat met je business. Maar uiteindelijk ga je het daar niet mee redden. Meer klanten klinkt misschien aantrekkelijk, maar als ze minder omzet binnen brengen moet je alleen maar nog meer klanten binnenhalen om voor voldoende inkomen te zorgen. En daarbij: wie zegt dat je meer klanten krijgt als je je prijzen omlaag gooit?

5. Een site hebben die eigenlijk alleen een portfolio is

Dat je je werk laat zien op je site is natuurlijk niet meer dan logisch. Maar daarmee ben je er nog niet. Een bezoeker beslist in 2 seconden of hij op je site blijft of verder gaat zoeken. Dan helpt het als er op jouw homepage duidelijk staat wat je voor hem/haar kunt betekenen. En dan helpt het ook als de rest van je site helder en overzichtelijk is ingericht, zodat jouw bezoeker snel zijn/haar weg kan vinden naar de info die hij nodig heeft. Info over jouw producten en diensten. Info over je prijzen.

Het helpt ook als je een mooie persoonlijke bio op je site hebt staan, één van de moeilijke dingen bij online marketing is namelijk het winnen van vertrouwen. Een persoonlijk verhaal zorgt ervoor dat een bezoeker jou eerder dat vertrouwen zal schenken. En dat is winst. Zorg er ook voor dat je bezoeker makkelijk contact op kan nemen. Alleen een contactpagina is niet genoeg, het helpt als op elke pagina je contactgegevens staan. Dan is je bezoeker nog maar één klik weg van een mailtje of telefoontje.

Was ik te streng in deze blog? Ik hoop het niet. Ik durf je in ieder geval te garanderen dat je meer omzet gaat draaien als je deze vijf punten in orde maakt. En ik ben natuurlijk ook heel benieuwd naar jouw tips!

photo credit: JanneM via photopin cc

photo credit: gent del mercat via photopin (license)

 

2 antwoorden
  1. Rob Steijger (tekstredacteur)
    Rob Steijger (tekstredacteur) zegt:

    Helder stuk Marca. Ik ga m’n website direct aanscherpen obv je tips. Even puntsgewijs m’n reactie:
    1) Ik merk inderdaad dat ik op m’n scherpst ben met klussen die in het verlengde liggen van mijn eigen interesses. Ga ik ook maar eens kenbaar maken op m’n site.
    2) Na even getwitterd te hebben ben ik toch weer afgehaakt. Aan FB was ik al nooit begonnen. Kost simpelweg té veel tijd. Wel LinkedIn. Daar komen tenminste geen koetjes en kittens voorbij. LI kost me toch al gauw een uurtje per dag, maar profileren is nou eenmaal part of the game.
    5) Eens met wat je schrijft, ik ga een persoonlijke page toevoegen aan m’n site (‘Wie is die gast nou helemaal?’ of zoiets). Ik gebruik m’n site inderdaad vooral als portfolio, maar… dat blijkt wel zo effectief. Show don’t tell, zeg maar. Een mooi verhaal is mooi meegenomen, maar het moet wel blijken dat je kunt wat je zegt. En referenties zijn zó 2013…

    Dank je,

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Fijn om te lezen dat je wat met m’n blog kunt! En wat social media betreft, by all means: zoek het platform dat bij je past. Als dat voor jou Linkedin is en je haalt daar voldoende resultaat mee binnen is dat natuurlijk helemaal goed! Ik denk dat jij je op de zakelijke markt richt? dan ligt dat ook iets meer voor de hand dan Facebook. En wat punt 5 betreft: Niks mis met ‘show don’t tell’ inderdaad, als het maar duidelijk is wat je voor een klant kunt doen! Vaak kom je er dan niet met ‘alleen’ maar een portfolio, maar dat kan in individuele gevallen natuurlijk anders liggen……

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 + 8 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.