Waarom het ene verhaal met je klant resoneert en het andere niet…

Het is iets wat me al een tijdje bezig houdt: hoe zorg je er nou voor dat je je (potentiële) klant bij de lurven grijpt als hij jouw blog, bio of andersoortige tekst leest? Heel fijn natuurlijk als dat lukt. Als jouw klant een haakje vindt in wat jij schrijft, zal hij jou niet snel vergeten. De verbinding is dan immers al gemaakt. 

Persoonlijk verhaal – is dat het dan?

Ik ben geneigd om te zeggen dat het gaat om het delen van persoonlijke verhalen. Toen ik bijvoorbeeld bij T.A.P. 2015 op de eerste rij zat (één van de voordelen van zelf iets organiseren) was duidelijk te merken dat sommige verhalen nog meer resoneerden bij de bezoekers in de zaal dan andere. Dat had niet zo veel te maken met de kwaliteit van die verhalen. Elke spreker was namelijk goed. En elke spreker bracht iets zinvols of interessants voor de mensen die ernaar luisterden. Maar er waren een paar verhalen die op een diepere laag aankwamen, waarbij je een speld kon horen vallen. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij het verhaal van Arnold Reyneveld.

Achterste van je tong?

Nou is het verhaal van Arnold natuurlijk best een heftig verhaal. En ik wil er uiteraard niet mee zeggen dat je per se je hele ziel en zaligheid bloot moet geven om een verbinding te maken met (potentiële) klanten. Maar ik vind het frappant, wat er gebeurt als je het wel doet. Arnold vertelt in zijn verhaal bijvoorbeeld dat hij in 1e instantie best bang was, dat zijn verhaal klanten juist af zou schrikken. Niets bleek minder waar. Die ervaring heb ik overigens zelf ook. Zodra ik de wat moeilijkere zaken rondom de depressie van mijn zoon ging delen, waren de hartverwarmende reacties niet van de lucht. En kwamen er juist ook klanten op me af die in dat verhaal iets herkenden.

Moet het dan altijd moeilijk zijn?

Zeker niet! Volgens mij gaat het er uiteindelijk om dat je laat zien wie je écht bent. Ook als je een heel vrolijke, energieke stuiterbal bent. Maar goed, jezelf écht laten zien is nogal breed en ongedefinieerd. Ik laat mezelf ook ‘echt’ zien als ik totaal oninteressante info deel, bijvoorbeeld dat ik op de bank hang. Daar zit niet echt iemand op te wachten. Of dat ik nu een kopje koffie ga zetten. Dat soort non-info.

Maar wat dan wel?

Ik heb het vaak met klanten over hun ‘why’, het waarom van de dingen die ze doen. Moeilijke vragen zijn dat vaak. Mensen weten prima wat ze doen en hoe, maar juist dat waarom is nog wel eens lastig. Terwijl dat uiteindelijk toch is waarom mensen met JOU zaken willen doen en niet met je collega die misschien wel een vergelijkbaar aanbod heeft. Simon Sinek verwoordt dat natuurlijk heel mooi in zijn inmiddels veel gedeelde TedTalk:

En hoe breng je dat dan in beeld?

Volgende heikele punt: hoe breng je jouw why dan voor het voetlich? Dat kan namelijk op 1001 verschillende manieren.

  • Je kunt jouw verhaal terug laten komen in je bio. Daar kun je je ‘why’ op een vrij letterlijke manier terug laten komen. Mijn ‘waarom’ komt bijvoorbeeld (zoals bij veel mensen) uit mijn jeugd en dat heb ik dan ook zo verwoord op mijn pagina over mezelf.
  • Door bij het delen van updates op social media door te laten schemeren wat jij belangrijk vindt en waarom. Dat kan door het delen van persoonlijke info, maar ook door te laten zien wat jouw visie is op zaken die belangrijk zijn voor jou.
  • Je kunt jouw ‘waarom’ ook in beeld brengen. Best lastig natuurlijk, maar het kan wel. Ik vind bijvoorbeeld de manier waarop fotografe Paulien Kluver dubbelportretten maakt van ondernemers heel interessant (en goed).
  • Door te bloggen. Misschien is bloggen wel bij uitstek de manier om jouw ‘waarom’ te delen met andere mensen. Bloggen kun je zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Het kan een platform zijn waar je jouw visie kunt delen en kunt laten zien wat voor jou belangrijk is en waarom.

Verbinding maken met je klant

En nou hoor ik je denken ‘Nogal wiedes dat het voor jou, als coach, belangrijk is om verbinding te maken met je klanten. Je bent immers je eigen product.” Klopt, dat is zo. Maar ook als je kunst maakt, sieraden verkoopt, opdrachten of freelance klussen doet, portretten wil maken, sites wil vormgeven etc. etc. is het belangrijk dat de klant gevoel krijgt bij wie jij bent en waarom je de dingen doet die je doet. Hij kan immers ook naar de concurrent gaan, die misschien wel een vergelijkbaar product heeft… Waarom zou hij voor jou kiezen? Dat heeft met jouw onderscheidend vermogen te maken en die wordt, in ieder geval voor een deel, bepaald door jouw verhaal. Als dat verhaal vervolgens ergens resoneert bij jouw (potentiële) klant, zal hij eerder zaken doen met jou dan met je collega. Toch?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 1 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.