Waarom je als autonoom kunstenaar beter je toekomst in eigen hand kunt nemen

Het valt me elke keer weer op: het vertrouwen dat kunstenaars in een galerie hebben. Alsof het met de verkoop van je werk meteen goed komt als je bij een galerie zit. Niets is minder waar helaas. En daarbij: de omzet van galeries keldert, online verkoop stijgt. Waarom zou je eigenlijk als kunstenaar je nog aansluiten bij een galerie? 

De voordelen (die zijn er echt wel)

Natuurlijk zijn er voordelen:

  • je werk kan naar (grote) beurzen
  • er wordt je werk uit handen genomen
  • als je bij een echt goede galerie zit heb je grotere kans kunstverzamelaars te bereiken
  • je kunt makkelijker naar het buitenland met je werk
  • als je al naam hebt gemaakt is een galerie handig
  • het geeft nog steeds aanzien als je bij een galerie zit
  • een galerie heeft, als het goed is, een groot eigen netwerk

Maar…

Er zijn ook dingen om over na te denken. Zoals bijvoorbeeld die dalende omzet. De grote galeries doen het nog steeds redelijk goed, maar de wat kleinere galeries hebben het moeilijk. Logisch ook wel. Internet maakt het vele malen makkelijker om direct bij de kunstenaar te kopen. Dus waarom zou je nog naar een galerie gaan? Zeker als je bedenkt dat het grootste deel van de kunstkopers in Nederland geen kunstverzamelaars zijn, maar mensen die iets ‘moois voor boven de bank’ willen. Tel daar de stijgende omzet van online verkoop bij op en dan is er, volgens mij, meer dan voldoende reden om eens te kijken of je het heft niet beter in eigen hand kunt nemen. Er zijn namelijk ook nogal wat nadelen aan het verbonden zijn aan een galerie.

Hoezo een relatie opbouwen met je klanten?

Eén van de grootste bezwaren vind ik misschien wel dat je niet zelf een relatie opbouwt met je klanten. Dat doet je galerie namelijk. Ga jij weg bij je galerie, dan ben je vaak ook je klanten kwijt. Je werk verkopen gaat immers ook om de relatie die je met je klanten hebt… En als je een galerie hebt, bouwt de galerie de relatie op met je klanten. Niet jijzelf.

En dat terwijl je als kunstenaar nogal wat mogelijkheden hebt om je klanten aan je te binden. Los van het inzetten van social media (mooie manier om potentiële klanten te leren kennen en een verbinding met hen aan te gaan), kun je ook nadenken over dingen als atelierbezoek, klanten die jou financieel ondersteunen met een klein bedrag per maand om daar wat voor terug te krijgen (een klein werkje bijvoorbeeld), etentjes met trouwe klanten etc. etc. Uit onderzoeken blijkt telkens weer dat kunst beter verkoopt als mensen het verhaal achter de kunst kennen. En hoe kun je dat verhaal nou beter delen dan door persoonlijk contact. Precies.

Ja maar, ja maar

Er zijn nog wel wat meer nadelen:

  • je bent (meestal) 50% provisie kwijt als je werk via een galerie verkoopt
  • je prijzen worden hoger (dat klinkt misschien aantrekkelijk, maar als er 50% naar de galerie gaat houd jij er per saldo hetzelfde aan over… En het betekent vaak dat je werk te duur wordt voor een grote groep mensen)
  • je hebt hooguit 1 show per jaar (als dat al lukt)
  • als bepaald werk goed verkoopt, zal een galeriehouder al snel geneigd zijn je te vragen vooral zo door te gaan
  • veel galeries willen je exclusief
  • je bent afhankelijk voor je verkoop van iemand anders
  • je bent onderdeel van het hele kunst-poeha-circus (sorry als ik op tenen stap)

Online marketing to the rescue?

En dat terwijl je zo veel zelf kunt doen. Je kunt er met een goed (online) marketingplan voor zorgen dat je netwerk zich uitbreidt. Je kunt je verhaal laten zien op de manier die jij wilt. Natuurlijk kost dat tijd en energie. Maar ik weet zeker dat jij, als je daardoor beter gaat verkopen, er ook wel de lol van in gaat zien. En vergeet niet: veel galeries zullen deze inspanning ook van jou vragen. Je wordt voor hen immers ook interessanter als je zelf een groot, betrokken netwerk hebt.

Moraal van het verhaal

Volgens mij kun je als kunstenaar beter het heft in eigen hand nemen. Je eigen loyale klantenkring opbouwen, zelf exposities organiseren, een collectief in het leven roepen. Gebruik maken van de mogelijkheden om je werk online te verkopen. Zelf de verantwoordelijkheid nemen en tijd investeren in je eigen toekomst. Als ondernemer blijf ík het in ieder geval gek (en eng) vinden om je heil in handen van iemand anders te leggen…

Ik ben benieuwd: hoe sta jij hierin?

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

photo credit: IMG_3127 via photopin (license)

header photo credit: DSC01448 via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.