Waarom je niet met je prijzen omlaag moet gaan

Vandaag zag ik op Twitter weer wat tweets voorbij komen over de soms belachelijke prijzen waar mensen voor werken. Okee, het is crisis en het is soms lastig om rond te komen als ZZP’er. Maar er zijn genoeg redenen te bedenken om toch niet omlaag te gaan met je prijzen.

Reden 1:

Als je met je prijzen omlaag gaat schep je een precedent voor de volgende opdracht

Denk niet te snel “volgende keer krijg ik beter betaald” Misschien belooft je klant dat wel, maar ik heb te vaak gezien dat het niet gebeurt. Bovendien geef je het signaal aan je opdrachtgever af dat ‘alles’ onderhandelbaar is. Ik heb zelf vaak als opdrachtgever aan de onderhandeltafel gezeten en weet uit ervaring dat dat echt zo is. Ik heb vaak met verbazing gezien hoe snel en makkelijk mensen zakken met hun prijzen. Dat nodigt niet uit om bij een volgende opdracht meer te betalen.

Reden 2:

de klanten die voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten zijn niet je leukste klanten

Sterker nog, het zijn vaak de zeikerds (excusez le mot) die nooit tevreden zijn, wat er -als het even tegenzit- ook nog eens in resulteert dat je nog veel meer tijd kwijt bent met die opdracht dan de bedoeling was. En daar word je heel sjaggerijnig van. Ook niet de bedoeling!

Reden 3:

je hebt geen onbeperkt aantal uren tot je beschikking

Laten we wel wezen, jouw uurprijs is ergens op gebaseerd. Op de markt, maar ook op wat jij nodig hebt om normaal te kunnen leven. Als je voor een laag uurbedrag gaat werken snij je jezelf in de vingers, er zitten immers maar een beperkt aantal uren in de week. Als je minder verdient moet je meer uren werken, zo simpel is het. Of je komt in financiële problemen. Lijkt me niet de bedoeling.

Reden 4:

waarschijnlijk werk je al voor een te laag uurtarief

Niet leuk om te horen misschien, maar zo’n 20% van de ZZP’ers werkt voor een te laag uurtarief. Misschien omdat je niet meer durft te vragen, misschien heb je geen goed financieel plan gemaakt of je hebt geen marktonderzoek gedaan zodat je niet goed weet wat je kunt vragen. Allemaal zaken waar je iets aan kunt doen!

Reden 5:

Je krijgt een hekel aan je werk als je te weinig betaald krijgt

Ik zal nooit vergeten dat iemand tijdens een training onderhandelen die ik gaf trots vertelde dat ze de kantjes ervan afliep bij haar opdrachtgever. De reden was dat ze, terecht, vond dat ze voor een veel te laag uurtarief aan het werk was. Niet heel slim als je het mij vraagt, niet alleen krijg je een hekel aan je werk op die manier (en misschien ook wel aan jezelf), je laat ook geen professionele indruk achter bij je opdrachtgever. Je snijdt jezelf dus op meerdere manieren in de vingers.

Reden 6:

je verpest de markt.

Klinkt dat streng? Ik denk het wel, maar het is helaas wel zo. Zo lang er mensen zijn die voor hongerloontjes werken zullen er opdrachtgevers zijn die daar gebruik van maken. Je kunt het ze niet eens kwalijk nemen. Zou jij niet hetzelfde doen?

Zijn er dan helemaal geen redenen om wel met je prijs te zakken? Natuurlijk wel (maar niet te vaak) Bijvoorbeeld omdat het een klus is die je heel graag wilt doen of die goed is voor je cv of portfolio (dan wel alleen als het je eigen keus is, het is nogal eens een argument van opdrachtgevers om je prijs onder druk te zetten) Of omdat het een klant is waar je al vaker voor hebt gewerkt en die normaal gesproken wel goed betaalt.

Succes!

 

2 antwoorden
  1. Jaap van Velzen
    Jaap van Velzen zegt:

    Hoi Marca, ik ben er ook zo een. Een eenmansbedrijf dat gewoon aan zijn prijs vasthoudt en die zonodig zelfs verhoogt. Dat heb ik voor het laats in 2010 gedaan. Het werd tijd om er een kleine 10% op te leggen. Omdat ik het waard ben. Verolgens een jaar geen opdrachten gehad en nu vijf stuks tegen mijn prijs. Het is zelfs nooit bij me opgekomen om mijn uurloon te verlagen. Wat je wel kan doen om te variëren in werkzaamheden en daarvoor in overleg een ander bedrag te vragen. Zo reken ik voor mijn advies- en organisatiewerk de volle prijs – mijn prijs – die ook gewoon op mijn website staat, maar voor taalwerk bv een prijs in overleg.

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      1 jaar zonder opdrachten? dat is wel heel lang! Ik snap wat je zegt over verschillende prijzen voor verschillende diensten, daar speelt ook de markt een rol in. Voor taalwerk gelden andere prijzen dan voor advieswerk.Ik sta zelf voor de klas en daar verdien ik ook minder mee dan met coaching of training. De balans moet dan wel okee zijn, anders verdien je nog steeds te weinig…

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien + twaalf =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.