Waarom jouw ‘waarom’ wel degelijk belangrijk is…

Marco Dekkers schreef onlangs een prikkelende column over de Golden Circle van Simon Sinek. In a nutshell: het ‘waarom’ van een bedrijf is helemaal niet interessant voor een consument, die is eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in een kwalitatief goed product voor een scherpe prijs.

Marco: Zo koop ik altijd hetzelfde merk tandpasta omdat de smaak me bevalt. Heb ik mijn woonkamer bank gekocht omdat hij lekker zit (geen idee welk merk het is). Mijn televisie? Die was in de uitverkoop toen ik hem kocht. En elk jaar stap ik over naar de goedkoopste energieleverancier op dat moment.

Wat zegt Sinek ook al weer?

Sinek zegt dat succesvolle bedrijven vanuit een dieperliggend ‘waarom’ handelen. Hij zegt: waar ‘normale’ bedrijven vanuit het ‘wat’ opereren (wat doe ik, wat zet ik in de markt), werken succesvolle bedrijven vanuit een ‘waarom’. De consument verbindt zich met het achterliggende ‘waarom’. Onzin, volgens Marco Dekkers en bovendien niet bewezen.

Marco: Als jij je ‘why’ al hebt gedefinieerd of dat van plan bent, prima. Niets mis met nadenken over iets diepzinniger dan de kleur van je verpakking. Maar laten we ons niet gek laten maken door het ‘why’-evangelie. Voor sommige producten en diensten is het achterliggende verhaal belangrijker dan voor anderen. En een deel van de consumenten hecht inderdaad belang aan meer dan het product zelf. Maar niet allemaal en misschien zelfs maar een kleine groep.

Is jouw waarom als creatief onbelangrijk?

Voor jou als creatief is jouw ‘waarom’ ontzettend belangrijk en dat heeft een paar oorzaken:

  • Jouw ‘waarom’ zorgt ervoor dat je elke dag weer aan je werk begint, ook al heb je een keer niet zo veel zin. Oftewel: jouw ‘waarom’ is jouw intrinsieke motivatie.
  • Als creatief heb je te maken met ongelofelijk veel concurrentie. Je bent zeker weten niet de enige fotograaf, grafisch vormgever of sieradenontwerpster die jouw klant van een product of dienst kan voorzien. Jouw ‘waarom’ kan dan net het verschil maken en in die zin fungeren als onderscheidende factor (jouw Unique Selling Point)
  • Jouw ‘waarom’ kan de reden zijn dat jouw potentiële klant zich verbonden voelt met jou. Hij herkent zich erin, vind het sympathiek, belangrijk. En als een (potentiële) klant een verbinding voelt, zal hij eerder geneigd zijn een aankoop te doen.
  • Als je online zaken doet (en wie doet dat niet tegenwoordig?) is één van de ingewikkeldste dingen die je voor elkaar moet zien te krijgen, dat de klant jou moet gaan vertrouwen. Jouw ‘waarom’ speelt daar een belangrijke rol in.

Is jouw waarom voldoende?

Nee natuurlijk niet! Je product moet goed zijn (en goed geprijsd). Je kan nog zo’n geweldige ‘waarom’ hebben, als je product of dienst niet deugt, kun je het schudden. Dat zie je nu bijvoorbeeld ook bij Apple gebeuren (Sinek haalt hen veelvuldig aan in zijn talk). Hun achterliggende ‘waarom’ is nog steeds hetzelfde, maar hun producten beginnen kwalitatief minder goed te worden. Denk alleen maar aan de hoeveelheid snoertjes die onderling niet compatibel zijn. De prijs-kwaliteit verhouding klopt niet meer helemaal. Reden voor veel mensen om Apple de rug toe te keren.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.