Wat is de kern van jouw bedrijf?

Afgelopen vrijdag gaf ik een training over ‚Personal Branding voor Creatieven’. Eén van de moeilijker opdrachten bleek het onder woorden brengen van je kernwaarden, de ziel van je merk.

Identiteit

Als je kijkt hoe de identiteit van je bedrijf is opgebouwd, dan heb je allereerst de kernwaarden, of de persoonlijkheid van het merk. Vanuit die kern komen, als het goed is, de communicatie, het gedrag en de symboliek voort.
De kernwaarden zijn daarmee het belangrijkste voor je bedrijf, ze bepalen hoe je jezelf naar buiten presenteert (communicatie) en hoe je je gedraagt. De kernwaarden zijn de kern van je bedrijf, de ziel, het DNA, dat wat het bedrijf karakteriseert.

Kernwaarden

Heb jij jouw kernwaarden al eens onder woorden gebracht? Ik had het eerlijk gezeg nog nooit gedaan, ik had wel een vaag vermoeden natuurlijk, maar ik had het nog nooit helder gemaakt voor mezelf. En ik moet zeggen, het is prettig als je het wel bewust weet omdat je dan weet van waaruit je handelt.
Er zijn een paar zaken waaraan kernwaarden moeten voldoen. Het is bijvoorbeeld niet handig om ze heel algemeen te formuleren. Zaken als betrouwbaar of professioneel zijn meer basisvoorwaarden dan kernwaarden. En als het wel echt jouw kernwaarden zijn, dan kan dat eigenlijk alleen als je er een speciale betekenis aan geeft.
Daarnaast moet je je kernwaarden ook leven en uitdragen, anders hebben ze geen betekenis en zijn het slechts papieren waarden. Als één van jouw kernwaarden creativiteit is en je presenteert en gedraagt je als een saaie ambtenaar, dan klopt er iets niet.
Benoem er ook niet te veel, 3 à 4 kernwaarden is meer dan genoeg. Keuzes maken dus!

Wat voorbeelden
Om je op weg te helpen een aantal vooorbeelden. Je kunt o.a. denken aan zaken als avontuurlijk, creatief, puur, innovatief, ondernemend, respectvol, duurzaam, zakelijk, ambitieus, exclusief etc.
Ik ben benieuwd, wat zijn jouw kernwaarden?

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. De kracht van storytelling | Voor de Kunstenaar schreef:

    […] goed verhaal, in de zin van een verhaal dat je als marketing tool kunt gebruiken, linkt aan de kernwaarden van jouw bedrijf. Die moeten er, op z’n minst bedekt, in terug komen. Als ik naar mijn eigen […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.