Je werk verkopen als kunstenaar

Je werk verkopen als kunstenaar is niet het meest makkelijke wat je kunt doen. Natuurlijk, er zijn galeries. Maar die doen het niet echt heel goed en bovendien is er niet voor iedere kunstenaar plek. En dus is het als kunstenaar hard nodig om (ook) andere wegen te bewandelen.
Gelukkig hoef je niet op je atelier te zitten wachten tot er wat gebeurt, je kunt zelf actie ondernemen! Wat mogelijkheden op een rijtje.

Pop-ups en broedplaatsen

kunst verkopenOveral staan ruimtes leeg en daar wordt gelukkig steeds meer gebruik van gemaakt, ook door kunstenaars. En dat is
belangrijk, je wilt immers dat je werk gezien wordt. En waarom zou je niet zelf iets organiseren? Bijvoorbeeld met een groep bevriende of verwante kunstenaars? Bijkomend voordeel is dat je het hele gebeuren veel meer zelf in de hand hebt en dat de opbrengsten uit verkoop voor jou zijn (minus de kosten natuurlijk voor het organiseren van de expositie). En vergis je niet, ook een zelf georganiseerde expo kan succesvol zijn qua verkoop en aantallen bezoekers.

  • Zorg voor een goed, betrokken netwerk.
  • Zet social media in om je netwerk te vergroten, zodat je veel aandacht kunt genereren als je een expo organiseert
  • Maak een goede begroting zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan
  • Maak een draaiboek voor de opening en een realistische planning voor het hele project
  • Denk na over het concept van je expo. En groep heel verschillende kunstenaars kan leuk zijn, maar het kan ook een warboel worden. Denk dus na over hoe je tot een geheel kunt maken.
  • Denk na over verzekeringen: ga je het werk verzekeren of niet
  • Heb je een uniek concept? Stuur een goed persbericht (met foto’s!) naar de pers

Online galeries

Het online verkopen van kunst is lange tijd not done geweest, maar daar begint nu toch echt verandering in te
komen. Vorig jaar kocht maar liefst 33% van de kunstkopers werk online. De groei van sites waar je je werk kunt verkopen is navenant: er komen er steeds meer en -let’s face it- die zijn lang niet allemaal goed. Best lastig om uit te zoeken welke goed zijn en welke niet. En niet zo heel fijn om daar pas te laat achter te komen. Waar moet je op letten?

  • Welke kunstenaars vertegenwoordigen ze? Past jouw werk daartussen?
  • Hoe actief zijn ze in het aan de man brengen van hun kunst?
  • Op wie richten ze zich, is dat ook jouw doelgroep?
  • Hoe zijn hun algemene voorwaarden? Is alles goed geregeld? (zowel voor jou als voor eventuele kopers)
  • Hoeveel ruimte krijg je om jezelf te presenteren?
  • Wat zijn hun verkoopcijfers? (als je daar achter kunt komen)
  • Hoe hoog is de provisie? en wat krijg je daarvoor?
  • Vraag naar ervaringen van andere kunstenaars

Eigen webshop

Is het een beetje cheap om je werk via een webshop op je eigen website te verkopen? Ik vind van niet. Als je kijkt naar de grootste groep mensen die kunst koopt, dan zijn dat toch vooral mensen die iets willen ‘voor boven de bank’ Dat is een groep mensen die uit zichzelf misschien niet zo snel naar een galerie gaat of op atelierbezoek komt. Maar die groep mensen kun je online wel bereiken. Door goede SEO (zoekmachine optimalisatie), bloggen en het inzetten van social media kun je vrij makkelijk mensen naar je website krijgen.

En de groep echte kunstverzamelaars? Die vaart nog steeds voor een groot deel op het aanbod van galeries, maar ook daar zijn verschuivingen zichtbaar. Zo is er bijv. een hele nieuwe groep jonge verzamelaars aan het ontstaan, die ook openstaan voor andere manieren van kunstaankoop.

  • Met de komst van Woocommerce is het super makkelijk geworden om een eigen webshop aan je WordPress site te hangen.
  • Met die webshop kun je gratis betalingen laten verrichten via bankoverschrijving. Wil je mensen met iDeal laten betalen, dan moet je een extra plugin aanschaffen en een account nemen bij Mollie, zodat je de betalingen af kunt handelen.
  • Als je je werk online gaat verkopen is het super belangrijk dat je je site goed inricht en veel aandacht besteedt aan social media
  • Zorg voor goede foto’s van je werk en voor testimonials van mensen die eerder werk van je aankochten. Denk ook eens aan foto’s van jouw werk in een woonkamer, dus niet alleen maar los gefotografeerd. Op die manier krijgen mensen direct een beeld van hoe jouw werk eruit ziet in een huiselijke omgeving.

Galeries

En natuurlijk zijn er ook nog steeds galeries. Heel eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af voor hoelang nog, ook geziengalerie de ontwikkelingen in de uitgeverij en muziekbusiness waar de ‘poortwachters’ een steeds minder belangrijke rol spelen. Maar goed, ze zijn er nog en een goede galerie achter je hebben is natuurlijk nog steeds heel fijn. Al was het alleen al omdat het aanzien geeft en omdat galeries een deel van de markt bedienen waar je online minder makkelijk bijkomt. Maar aan een goede galerie komen is nog niet zo makkelijk.

  • Zorg voor een goed, samenhangend portfolio
  • Ook voor een galerie is jouw online zichtbaarheid en netwerk belangrijk
  • Onderzoek heel gericht bij welke galerie(s) jouw werk past
  • Onderzoek hoe de kunstmarkt eruit ziet: wat maken je collega’s, waar exposeren zij hun werk, wat voor prijzen vragen ze
  • Bezoek openingen van de galerie(s) waar je graag zou willen exposeren. Laat jezelf zien en ga het gesprek aan met de galeriehouder

Succes! en mocht je nog vragen hebben, mail me gerust!

 

photo credit: We were also culprits… via photopin (license)

photo credit: Uncle Pete @ PDX via photopin (license)

5 antwoorden
  1. Ila Ramdane
    Ila Ramdane zegt:

    Ik heb een tuinhuis dat ik als mini galerie gebruik om mijn eigen werk te exposeren. Middels het plaatselijke dagblad probeer ik kopers te trekken. Verder heb ik mijn website. Ik zoek naar mogelijkheden om dit meer onder de aandacht te brengen.
    Ik schilder naast grote en middelgrote doeken ook miniaturen. Verder heb ik een afdeling “Kunst voor de kleine beurs”om mensen die normaliter geen kunst kunnen betalen toch een echt kunstwerk te kunnen aanschaffen.
    On line is natuurlijk een heleboel te verwezelijken,maar wat kan ik nog meer doen als een website en persberichten? Houd me aanbevolen voor tips!

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Social media is een heel mooie manier om jezelf te laten zien en om bezoekers naar je site te ‘lokken’. Ik heb daar veel blogs over geschreven, misschien dat je daar nog goede tips in kunt vinden?

      En wat leuk een tuinhuis, dat wil ik ook 😉

      Beantwoorden
  2. aben
    aben zegt:

    Ben ook al een tijd aan het zoeken naar een Galerie voor deschilderijen van mijn moeder “Atelier Lea de Groodt”
    ze heeft altijd geëxposeerd in haar eigen Galerie en voornamelijk buitenland.
    En is nog steeds op zoek naar een expositie ruimte.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee + 8 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.