10 tips voor als je van plan bent een boek uit te geven!

Je eigen boek maken is en blijft natuurlijk een mooie manier om je werk te laten zien. Veel creatieve makers willen dan ook op een gegeven moment een boek uitgeven. Maar goed, dat is best een onderneming. Daarom 10 tips voor wie een eigen boek uit wil geven.

1. Denk na over je doelgroep

Ik val misschien in herhaling, maar het is echt heel belangrijk om na te denken voor wie je je boek gaat maken. Niet alleen kun je je vormgeving daarop aanpassen, je kunt ook (bij non-fictie) je teksten beter aan laten sluiten en -als je boek klaar is- de promotie heel gericht inzetten. Een mooie manier om je klant in kaart te brengen is de empathy map.

2. Welke waarde brengt jouw boek?

Met andere woorden: waarom zouden mensen jouw boek kopen? Wil je mensen inspireren, informeren, amuseren, ontroeren of aan het denken zetten? Belangrijk om van tevoren over na te denken. Want laten we eerlijk zijn, een boek dat je ‘alleen’ maar maakt omdat het voor jezelf belangrijk is, vindt waarschijnlijk niet een heel groot publiek. En dat is niet alleen jammer, maar ook een beetje zonde van al je inspanningen. De mensen achter Business Model Canvas hebben een mooi model ontwikkeld om je waarde in kaart te brengen.

3. Maak een projectplan

Het uitgeven van een boek is een project op zich. Handig om het ook op die manier aan te pakken. Compleet met taken, deadlines, begroting, een plan voor de promotie etc. Niet heel romantisch, ik geef het onmiddellijk toe, maar het zorgt er wel voor dat je boek een grotere kans van slagen heeft. Ik heb een model voor een projectplan ontwikkeld dat je ook hier goed voor kunt gebruiken.

4. Betrek vanaf het begin je publiek

Een succesvol boek staat of valt met lezers. Een grote, betrokken community kan dan ook veel voor je betekenen. Het goede nieuws is, daar kun je al mee beginnen voordat het boek er is. Sterker nog, het is een heel goed idee om daar zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Laat mensen meedenken over een titel, laat ze kiezen tussen verschillende omslagen, vraag feedback, laat alvast stukken lezen. Hoe meer mensen zich betrokken voelen bij je boek, hoe meer mensen het straks gaan kopen. Maak een aparte pagina voor je boek aan op Facebook of deel alles vanuit je privé pagina, I don’t care, als je het maar doet!

5. Planning

Misschien een open deur, maar als je veel moet schrijven voor je boek, is het zinvol om vaste tijden in je agenda te zetten waarop je aan je boek gaat werken. Anders komt het er niet van. Ik spreek, helaas, uit eigen ervaring.

6. Zoek hulp

Ben je onzeker over je schrijfcapaciteiten? Neem dan een goede schrijfcoach in de arm. Ik kan bijv. Jolanda Pikkaart van harte aanbevelen! Zij organiseert zowel gratis online trainingen als schrijfretraites en geeft ook persoonlijke begeleiding.

7. Zelf uitgeven of naar een uitgeverij?

Voor allebei is wat te zeggen natuurlijk.

  • Bij een uitgeverij worden je een hoop zaken uit handen genomen. Verspreiding via het Centraal Boekhuis bijvoorbeeld, zodat je boek in alle boekwinkels kan komen te liggen. Ook zorgen ze voor de marketing, het drukken van je boek etc. Nadeel is wel dat je a. een uitgeverij moet vinden en b. je weinig verdient als je boek via een uitgeverij de wereld in komt. Aan de andere kant: aan de meeste boeken verdien je sowieso niet heel veel. Behalve als je J.K. Rowling heet 😉
  • Zelf een boek uitgeven is een fascinerend proces, maar realiseer je wel dat het ont-zet-tend veel werk is. Je moet immers alles zelf regelen…. Het goede nieuws is wel dat ook jij een afspraak kunt maken met het Centraal Boekhuis en dat je er ook bijv. zelf voor kunt zorgen dat je boek bij bol.com komt te liggen. Niet onbelangrijk: het is wel ongelofelijk kicken als je boek bij de drukker vandaan komt en je hebt van a tot z alles zelf in de hand gehad.
  • Zelf publiceren met hulp, voor als je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn uitgeverijen en bedrijven die je helpen je eigen boek uit te geven. Mooie optie als je wel volledige zeggenschap wilt hebben maar al het ‘gedoe’ uit wilt besteden.

Meer over de verschillende mogelijkheden kun je lezen in deze blog van Donald Suidman.

8. Hoe ga je je boek financieren?

Een heikel punt, want een boek uitgeven is meestal heel duur. Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome.

  • Je kunt je boek ‘on demand’ laten printen, bijv. bij bol.com Dat betekent dat je niet hoeft te investeren in de drukkosten, maar dat bol.com je boek print als het besteld wordt
  • Crowdfunding. Veel boeken worden gecrowdfund, dat kan bijv. op de website van Voordekunst, maar je kunt ook zelf een crowdfundingactie op touw zetten en bijvoorbeeld je boek in de voorverkoop verkopen. Weet je gelijk of er markt voor is. Douw & Koren hebben een canvas ontwikkeld voor crowdfunding, heel handig!
  • Een organisatie zoeken die jouw boek ‘adopteert’ en er geld instopt. Dat hebben ze bijvoorbeeld bij Het Witte Bos gedaan, met hun FAS project.
  • Sponsoring. Jouw boek is misschien wel een heel aantrekkelijk marketinginstrument voor een sponsor.
  • Je boek van tevoren verkopen aan een paar (liefst grote) afnemers zodat in ieder geval de drukkosten gecoverd zijn. De boeken die je extra laat drukken, kun je dan zelf verkopen.

9. Zoek een goede drukker

Op internet kun je je goed oriënteren, maar ga ook persoonlijk in gesprek met de drukker die je op het oog hebt. Zorg dat je voorbeelden ziet van boeken die hij eerder heeft gedrukt en spreek ALTIJD af dat je eerst een proefdruk krijgt. Maak ook goede afspraken over wat er gebeurt als er iets fout gaat bij de drukker. En plan het drukken van je boek goed en zorg voor ruimte in die planning voor als er iets mis gaat. Geloof me, je wilt geen boekpresentatie zonder boek omdat je alles terug hebt moeten sturen. Ooit een keer meegemaakt, geloof me, dat is niet echt heel leuk.

10. Boekpresentatie

Als je boek af is, is er natuurlijk niks leukers dan daar een feestje van te maken. Een mooie boekpresentatie hoort daar eigenlijk wel bij. Om te vieren dat je boek er is, om iedereen te bedanken die een bijdrage heeft geleverd en om je boek te promoten. Zo’n feestje is misschien wel duur, maar je kunt dat bedrag natuurlijk gewoon opnemen in de begroting van je boek.

Ik ben benieuwd, heb jij wel eens een boek uitgegeven en heb je nog tips? Ik hoor ze graag!

photo credit: via photopin (license)

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.