10 tips voor een goede, effectieve website die jou ook wat oplevert

De afgelopen maanden heb ik veel (heel veel) WordPress trainingen gegeven en dus ook heel veel websites bekeken. Wat me telkens opvalt, is dat veel creatieven toch nog steeds van hun eigen smaak uitgaan en minder naar de bezoeker kijken. Met vaak teleurstellende bezoekcijfers als resultaat. Dat kan beter! 

Tip 1: Neem je klant als uitgangspunt

Verplaats je eens in de bezoeker van je website. Stel je voor dat je na een zoekopdracht via Google op jouw website terechtkomt. Snap je dan wat je op jouw website kunt doen? Veel creatieven denken te kunnen volstaan met een portfolio website, maar dat is echt niet voldoende. Als potentiële klant wil ik meer dan alleen plaatjes kijken, ik wil bijv. ook weten wat jij voor mij kunt doen. Kan ik jou een opdracht geven? Je inhuren? Kan ik werk van je kopen? Dat soort dingen wil ik graag weten en moeten idealiter in één oogopslag duidelijk zijn.

Tip 2: Google Analytics

Best handig om te weten hoeveel bezoekers jouw site weten te vinden, waar ze vandaan komen en hoe ze zich gedragen op jouw website. Even eerlijk: het is de enige manier om erachter te komen of je site effectief is. Hoe het werkt? Je maakt een (gratis) account aan bij Google Analytics, meldt je website aan en vervolgens plak je de tracking code die je dan krijgt in je website. Bij WordPress is dat vrij eenvoudig, bij de meeste thema’s is er een plek waar je die tracking code kunt plakken. Monitor je website een paar maanden en kijk, aan de hand van de resultaten, wat je eventueel moet verbeteren aan je website.

Tip 3: Leesbare teksten

Een brij aan woorden werkt niet. Niemand leest dat, sorry. En dat is ook best logisch. Stel je weer eens die bezoeker voor die via een zoekopdracht op Google op jouw website terechtkomt. Het eerste dat die persoon wil weten, is of jouw website antwoord geeft op zijn zoekvraag. Iemand scant daarom jouw tekst eerst. Vind ie genoeg aanknopingspunten, dan heb je kans dat hij jouw tekst ook daadwerkelijk gaat lezen. Help je lezer dus een handje. Dat doe je door:

  • Te werken met tussenkoppen
  • Te werken met korte alinea’s
  • Met een witregel tussen de verschillende alinea’s

Tip 4: Niet te veel knoppen in je navigatiemenu

Te veel keuze levert keuzestress op, keep it simple stupid! Eigenlijk is 7 ‘knoppen’ in je navigatiemenu wel het maximum. Heb je meer pagina’s, maak dan submenu’s. Hou het ook alsjeblieft bij één menu. Je ziet nog wel eens websites waarop je verschillende menu’s hebt, geloof me: je bezoeker raakt de weg kwijt en is weg.

Tip 5: Zorg ervoor dat je website responsive is

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet voor internet. Jouw website moet daar dus voor geschikt zijn. Met een mooi woord heet dat responsive. Met WordPress kun je dat makkelijk voor elkaar krijgen, door voor een thema te kiezen dat responsive is. De meeste thema’s zijn dat inmiddels. Denk je “het loopt vast allemaal niet zo’n vaart bij mijn bezoekers?” Vergis je niet en daarbij, Google heeft net een grote wijziging doorgevoerd, die inhoudt dat ze voortaan naar de mobiele versie van je website kijken om je website te ranken. Voorheen was dat de desktopversie.

Tip 6: Ga niet los met kleuren en lettertypes

Ik schreef hierboven al dat creatieven soms teveel van hun eigen smaak uitgaan en hun websites niet perse met hun bezoeker in het achterhoofd ontwerpen. Achtergrondkleurtjes, verschillende lettertypes, woorden die kleuren hebben: doe het alsjeblieft niet. Het wordt al snel een kakofonie aan informatie, die onoverzichtelijk is waardoor je bezoeker meteen je website weer verlaat. Wil je verschillende lettertypes gebruiken? Prima, maar beperk je tot twee verschillende lettertypes en maak gebruik van Google Fonts, die zijn in ieder geval goed leesbaar op internet.

Tip 7: Gebruik call to actions

Nee, dat is niet commercieel 😉 Een duidelijke button onderaan je tekst (of op een andere, logische plek) zorgt ervoor dat je bezoeker snel ziet en snapt hoe hij bijvoorbeeld contact met jou op kan nemen of af kan rekenen. Mensen willen niet hoeven zoeken! Een duidelijk Call To Action maakt het hen makkelijker. Geen idee waar en hoe je buttons kan maken? In de meeste WordPress thema’s zitten opties en anders kun je altijd nog naar Da Button Factory gaan om daar buttons te maken. Nog één tip: je CTA button moet een andere kleur hebben dan de rest van je website, anders valt ie niet op…

Tip 8: Zorg voor interessante inhoud

Altijd leuk als er iets te beleven is op een website. Blogs kun je daar bijvoorbeeld heel goed voor inzetten en hebben als bijkomend voordeel dat Google van verse content houdt, zodat je -als je regelmatig blogt- al snel hoger in de zoekresultaten naar boven komt. Verder kun je ook denken aan e-books, vlogs, leuke filmpjes etc.

Tip 9: Een goed verhaal over jouzelf

9 van de 10 bezoekers weten helemaal niet wie jij bent (ik overdrijf misschien een beetje, laten het er 7 van de 10 zijn), een goede pagina over jou is dus belangrijk. Mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Als je daar een leuk, persoonlijk verhaal van maakt heb je de gunfactor alvast binnen. En we weten allemaal hoe belangrijk die is bij zaken doen. Plaats ook een goede foto van jezelf bij je verhaal. Meer tips kun je hier vinden.

Tip 10: Zorg dat je contactgegevens vindbaar zijn

Ze zijn er nog steeds: websites waar de contactgegevens bijna onvindbaar zijn. Soms vermoed ik ‘kwade opzet’ (deze persoon, dit bedrijf wil helemaal niet dat ik contact opneem), waarschijnlijk is dat meestal niet het geval, maar onhandig is het wel. En het is zo makkelijk om je contactgegevens zichtbaar te maken. Zet ze onderaan je pagina in de footer, maak een aparte pagina die contact heet en maak gebruik van Call To Action buttons (zie tip 7)

Heb jij nog tips? Ik lees ze graag! 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

8 − drie =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.