5 SEO tips voor fotografen

Hoewel SEO (zoekmachine optimalisatie) zeker niet zaligmakend is om bezoekers naar je site te jagen is het ook niet iets wat je, voor het gemak, maar even over het hoofd kunt zien. Voor fotografen is SEO bovendien best ingewikkeld, omdat fotografen o.h.a. minder tekst dan beeld op hun sites hebben. En laat Google nu beter met tekst zijn dan met beeld……

Ik krijg heel vaak de vraag “hoe zorg ik ervoor dat ik op één kom te staan als iemand op het woord fotografie zoekt?’ Zet dat maar alvast uit je hoofd, dat gaat je namelijk niet lukken. Al was het alleen al omdat er zo ontzettend veel fotografen zijn die allemaal op het woord fotografie gevonden willen worden. Want dat is SEO in a nutshell: als iemand op een bepaalde zoekterm zoekt moet hij op jouw site terecht komen. Hoe specifieker die zoekterm hoe makkelijk het is om hem om jouw site terecht te laten komen. Als iemand bijvoorbeeld op ‘zwart wit fotografie bruiloft’ zoekt is het vele malen makkelijker, als jij je site geoptimaliseerd hebt voor deze zoekterm, deze persoon naar jouw site te leiden dan als hij of zij zoekt op ‘bruiloftsfotografie’. Simpelweg omdat je minder concurrentie hebt.

1. Onderzoek je zoektermen

Als je verstandig bent begin je dus met het onderzoeken, en vervolgens bepalen, van de zoektermen waar jij op gevonden wilt worden. Er zijn grofweg drie manieren om zoektermen te onderzoeken:

1. Via Google zelf

Typ een zoekterm in en je ziet dat Google hem zelf al aanvult. Dat geeft aan dat op die woorden of combinatie van woorden veel gezocht wordt.

zoekmachine optimalisatie

Bovendien zie je onderaan de pagina ook nog een overzichtje staan van gerelateerde zoektermen. Een mooi begin van je onderzoek.

zoekmachine optimalisatie

2. De Google Adwords zoekwoordenplanner

Het werkt heel simpel: log in met je Google account, tik een zoekterm in, kies voor zoekwoordideeën en Google laat je zien hoe vaak er op die term gezocht wordt. Kies nou niet gelijk voor de zoektermen waar het meest op gezocht wordt, want daar heb je ook de meeste concurrentie op.

Als ik bijv. op het woord ‘zoekmachine’ zoek krijg ik het volgende staatje, wat een indruk geeft van de enorme hoeveelheid vragen die er blijkbaar rondom zoekmachines zijn.

zoekmachine optimalisatie

3. Tools voor zoekwoorden

Er zijn nogal wat online tools voor zoekwoorden. Ik vind zelf übersuggest wel prettig werken: tik een zoekterm in, geef aan in welk land je zoekt en je krijgt een keurig overzicht van de zoektermen waarop gezocht wordt. Zonder aantallen erbij, dat is dan wel weer jammer. Keywordtool doet hetzelfde, maar heeft nog als extraatje dat je ook op Youtube kunt kijken (en op andere zoekmachines).

(nog meer manieren om je zoekwoorden te onderzoeken)

2. Ga bloggen

Google vindt tekst makkelijker te indexeren dan beeld. Logisch ook, kwestie van zoektermen analyseren, daar een waarde aan toekennen en hoppa. Tekst is dus belangrijk en laat dat nou net iets zijn wat op veel sites van fotografen ontbreekt. Bloggen is dan een goede manier om Google blij te maken. En je bezoeker, want die heeft elke keer iets nieuws te lezen en dus een reden om naar je site te gaan. Dat is dan ook precies de reden waarom Google van bloggen houdt: het biedt tekst en regelmatig updates. Want weet je, eigenlijk doet Google helemaal niet zo moeilijk. Als jij waarde biedt aan je lezer is Google blij. Dat is namelijk precies wat ze bij Google belangrijk vinden: dat iemand die een zoekwoord intypt geholpen wordt door informatie waar hij echt wat aan heeft. En daar kun jij in voorzien, o.a. door regelmatig te gaan bloggen. Tips nodig om te gaan bloggen?

2. Optimaliseer je foto’s

Vergeet vooral je foto’s niet als je bezig bent met het optimaliseren van je site voor zoekmachines. Zorg dat elke foto (achter de schermen) een naam heeft én een alt-tag. Een logische naam wel te verstaan, een naam bijvoorbeeld die overeenkomt met een zoekterm waar je op gevonden wilt worden. Het heeft weinig zin om elke foto 100 zoektermen mee te geven, Google is niet dom. Sterker nog, Google houdt daar niet van. Als je dit goed doet kan het er bovendien voor zorgen dat jouw foto’s ook bij Google afbeeldingen gevonden worden en dat zorgt weer voor meer bezoekers op je site.

3. Optimaliseer je tekst

En dan je tekst. Daar valt natuurlijk heel veel over te zeggen. Wat in ieder geval belangrijk is:

  • Zorg dat je zoekterm in de url van je pagina terugkomt
  • Zorg dat je zoekterm in de kop (H1) van je pagina en minstens in één tussenkop (H2) terugkomt
  • Zorg dat je zoekterm een paar keer in je tekst voorkomt, in ieder geval één keer in je intro (de eerste 100 woorden). Ook hier geldt weer: niet té veel, daar worden ze bij Google chagrijnig van. Logisch ook: jouw bezoeker wil een prettig leesbare tekst en een tekst waar 100 keer het woord ‘portretfotografie’ in staat leest niet prettig.
  • Maak je teksten niet te kort. Was het minimum eerst 300 woorden, nu vindt Google het fijn als je langere teksten hebt op je site. Ik zou je overigens niet aanraden om met dat idee los te gaan op je ‘gewone’ pagina’s, maar een goed geschreven blog mag best wat langer zijn.

4. Yoast

Bij de WordPress gebruikers mag de plugin van Yoast zeker niet ontbreken. Yoast is eerlijk gezegd mijn SEO held. Voor wie de plugin nog niet kent: na installatie op je WordPress site zie je, in je dashboard, onder elk tekstveld een ruimte waarmee je je pagina kunt optimaliseren voor Google. Je geeft je zoekterm op en Yoast controleert je tekst op alle belangrijke punten en geeft je vervolgens een score. Groen = goed, rood = no go, oranje = matig, je moet nog aan de slag.

Ook kun je met de plugin je meta-omschrijving bepalen, dat is de tekst die zichtbaar is onder je link als iemand op Google zoekt. Deze van de belastingdienst is bijvoorbeeld niet goed (want breekt middenin een zin af)

meta-omschrijving

In de meta-omschrijving kun je ook je zoekterm terug laten komen (Google toont die dan vet gedrukt) en je kunt er bovendien een wervend tekstje van maken, zodat mensen eerder jouw site zullen bezoeken.

Last but not least, Yoast geeft ook verbeterpunten aan. Hierdoor is het makkelijk je pagina (of blog) te optimaliseren en daardoor leer je ook nog eens redelijk snel wat er nu echt belangrijk is voor SEO.

5. Links

Links naar jouw pagina zijn altijd fijn. Zijn er veel externe sites die naar jouw pagina linken, dan zal Google al snel denken dat je een belangrijke site hebt. Ook hier geldt echter dat je een beetje voorzichtig moet zijn: als de links naar jouw website van dubieuze bronnen komen straft Google je eerder af dan dat je ervoor beloond wordt. Ga dus asjeblieft niet in op de verzoekjes (vaak per mail) van vage bureaus die aan linkuitwisseling doen. Het is veel beter om links te krijgen van sites die goed aangeschreven staan. Hoe dan? Als je site al wat langer in de lucht is, je veel netwerkt en regelmatig blogt gebeurt dat meestal als vanzelf, op een natuurlijke manier. Maar je kunt je site natuurlijk ook een handje helpen, bijvoorbeeld door aan bevriende ondernemers te vragen of zij een link op willen nemen naar jouw site. Wat je ook kunt overwegen, als je makkelijk schrijft, is om stukjes te gaan schrijven voor een site die belangrijk is voor jouw branche. Uiteraard met vermelding van jouw url.

Heb jij nog belangrijke SEO tips voor fotografen die hun site SEO-proof willen maken? Deel ze hieronder, dan kunnen andere mensen er ook hun voordeel mee doen!

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 2 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.