8 tips voor het schrijven van een goede blog

Bloggen is nog steeds één van de belangrijkste tools die je als ondernemer in de creatieve sector hebt om jezelf zichtbaar te maken en vertrouwen te winnen van potentiële klanten en opdrachtgevers. Belangrijk dus om mee aan de gang te gaan. Maar veel creatieven vinden het schrijven van een goede blog lastig of zijn er onzeker over. Los van het feit dat je beter gaat schrijven door het veel te doen, zijn er ook een paar punten waar je op kunt letten bij het schrijven van een blog.

1. Voor wie schrijf je?

Een blog is geen dagboek, je schrijft je blog altijd voor iemand anders. Handig als je dan een goed beeld hebt van de persoon voor wie je je blog schrijft. Zodat je weet waar hij/zij in geïnteresseerd is en met welke tone of voice je hem het beste bereikt. Om een simpel voorbeeld te geven, als ik kunstenaar ben en mijn publiek voornamelijk uit vrouwen 30+ bestaat, dan kan ik in mijn onderwerpen aansluiten bij wat hen interesseert en m’n blogs redelijk informeel van toon houden. Terwijl ik een blog, als ik me richt op de 60+ kunstverzamelaar, anders zou schrijven. Keuzes maken dus! Een goede manier om inzicht te krijgen in jouw lezers, is het maken van een empathy map.

2. Zorg voor een leesbare opbouw

Op internet lees je anders dan wanneer je een boek voor je snufferd hebt. Mensen scannen in eerste instantie je tekst om te kijken of het wat is en daarna lezen ze ‘m eventueel helemaal. Om dat scannen makkelijk te maken, en ervoor te zorgen dat je lezer snel een goede indruk heeft van je tekst, kun je het beste werken met tussenkoppen en korte alinea’s. Ga maar bij jezelf na: als jij een pagina tegenkomt met een brij aan tekst zonder enige markering ben je zo weg. Idealiter benoem je in de tussenkop, met een paar woorden, het onderwerp van de alinea die erop volgt. Per (korte) alinea behandel je vervolgens één onderwerp.

3. Een titel die prikkelt

Wanneer klik jij op een titel? Waarschijnlijk omdat je nieuwsgierig bent en iets heeft je getriggerd. Een goede titel doet dat. Nu is het schrijven van een goede titel best ingewikkeld. Een titel moet niet te droog of beschrijvend zijn, maar je wilt je ook niet schuldig maken aan clickbait. Ikzelf schrijf m’n titel meestal achteraf, als ik m’n blog al klaar heb. Heel soms ontstaat juist eerst de titel en daarna de blog. Wil je tips voor goede titels, lees dan een eerdere blog hierover.

4. Je wilt lezers, maar houd je ook rekening met SEO?

Eén van de mooie dingen van bloggen, is dat je meer bezoekers op je website krijgt. En vergis je niet: het werkt. Zo vertelde laatst een fotograaf, tijdens een training die ik gaf over online marketing, dat haar bezoekersaantallen verdubbeld waren. Ik was nog even bang om te vragen om hoeveel bezoekers het ging (van 6 naar 12 bezoekers is toch een beetje pijnlijk), maar ze had inmiddels zo’n 2000 unieke bezoekers per maand op haar website. En dat door één blog in de week! Een blog deel je natuurlijk op social media als hij af is, maar als je slim met SEO omgaat, komen er ook via Google mensen op je blogs terecht. Even heel kort door de bocht gaat het om de volgende punten:

  • Bedenk op welk zoekwoord (of op welke zoekvraag) je wilt dat je blog gevonden wordt.
  • Zorg dat dat woord in de titel van je blog voorkomt (en daarmee ook in de url).
  • Zorg dat het woord in de 1e alinea voorkomt en daarna nog een paar keer in je tekst. Niet te vaak! Houd alsjeblieft je lezer in het achterhoofd, die wil een leesbare tekst. Een tekst met 100 x hetzelfde zoekwoord erin is niet leesbaar.
  • Als je plaatjes gebruikt bij je blog, geef die dan als alt text ook het zoekwoord mee.
  • Als je met WordPress werkt, installeer dan de plugin van Yoast, die maakt het leven op SEO gebied een stuk makkelijker.

5. Zwabber aub niet alle kanten op…

In mijn hoedanigheid als chef (eind)redactie bij de online magazines van Content Collective kom ik ze nog wel eens tegen: blogs die inhoudelijk alle kanten op zwalken. Als lezer is dat superirritant, want je hebt geen idee wat je aan het lezen bent en waar het naartoe gaat. Bedenk, als je een blog aan het schrijven bent, dat jouw blog niet het onderwerp in alle volledigheid en kronkels hoeft te beschrijven. Sterker nog, je kunt beter één aspect eruit pakken en daar uitvoerig op ingaan. Focus is fijn voor je lezers en het geeft bovendien jezelf de mogelijkheid meer de diepte in te gaan en daarbij, die andere onderwerpen kun je mooi gebruiken voor nieuwe blogs!

6. Houd het persoonlijk

Een zakelijke, corporate geschreven tekst leest niet lekker. Dat weten we allemaal. Probeer bij een blog dan ook een persoonlijke invalshoek of anekdote te gebruiken, dan leest je blog een stuk lekkerder. Mensen herkennen (of spiegelen) zich nu eenmaal graag aan de ervaringen van een ander. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je met de billen bloot moet, maar het is wel fijn als er iets van je persoonlijkheid doorsijpelt in wat je schrijft. En in hoe je schrijft. Bovendien is, als je het mij vraagt, één van de doelen die je wilt bereiken met bloggen dat mensen jou en je werk beter leren kennen. Bloggen kan immers een belangrijke bijdrage leveren aan het hele proces van leren kennen – herkennen – vertrouwen.

7. Wees niet bang voor een mening…

Ik schreef eerder al dat het een goed idee is om je persoonlijkheid erin te gooien. Een mening zegt natuurlijk ook iets over jou en het zorgt er tegelijkertijd voor dat een blog veel lekkerder is om te lezen. Het is gewoon fijn als iemand zich ergens over uitspreekt. Of je het er nou mee eens bent of niet. Een blog met een mening roept eerder een reactie op dan een blog die zich nergens over uitspreekt. Grijze muizen zijn er al genoeg!

8. Vooral veel doen!

Misschien wel de allerbelangrijkste tip: veel doen! Als je veel schrijft, ga je soepeler schrijven. Ben je onzeker over je taalgebruik of grammatica? Laat je blog lezen door iemand voordat je ‘m publiceert. Bedenk je ook dat een blog niet perfect hoeft te zijn, als dat al bestaat. Een blog is een momentopname, volgend jaar kun je weer heel anders tegen het onderwerp aankijken. Ook een idee: sluit je aan bij Content Collective en laat je blogs redigeren door ervaren (en leuke!) eindredacteuren.

Ben ik iets vergeten? Zijn er dingen waar jij altijd op let als je een blog schrijft? Deel het hieronder in de comments!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.