De kracht van transparantie

Vandaag kreeg ik, als één van de vele reacties op een nogal persoonlijke nieuwsbrief, een mooi compliment. De kunstenaar in kwestie had nooit gedacht dat ze zich zo betrokken kon voelen bij iemand die ze alleen online kende. Ik word heel blij van zo’n opmerking, want – om het gelijk maar even te vertalen naar werk- dat is precies waar het om gaat bij online marketing: zorgen dat mensen betrokken raken bij jou en bij wat je doet. Niet alleen blijven mensen die zich betrokken voelen jou volgen, ze worden vaak ook klanten of raden je aan bij andere mensen.

Persoonlijk en transparant

Om die betrokkenheid te genereren, ontkom je er niet aan om ook persoonlijke zaken te delen. Natuurlijk hoef je niet met de billen bloot als je dat niet wilt, maar ga maar bij jezelf na. Als iemand ‘alleen’ maar werk deelt, raak je niet snel betrokken. Juist de meer persoonlijke verhalen raken, zorgen voor herkenning en ze zorgen er bovendien voor dat je iemand makkelijker onthoudt. Er ontstaat dan al snel een gevoel van connectie, ook al heb je elkaar nog nooit ontmoet.

Eng?

Ja natuurlijk. Hoewel ik veel deel, moet ik bij de echt persoonlijke verhalen ook elke keer een drempel over. Denk ik na of ik dit wel wil delen. Of het slim is voor m’n bedrijf. Toen ik bijvoorbeeld in juni de diagnose uitgezaaide borstkanker kreeg, heb ik best lang gewacht met het delen daarvan. Ik was bang dat het me zakelijk gezien de kop zou kosten. Niets bleek minder waar gelukkig. Niet alleen is de steun vanuit mijn netwerk overweldigend ook krijg ik nog steeds nieuwe klanten die het geen enkel probleem vinden dat ik ziek ben. Daarnaast merk ik, en word ik heel blij van, de betrokkenheid van mensen. Ook van mensen waar ik nog nooit een woord mee gewisseld heb. Dat doet transparantie en persoonlijk zijn dus.

En nu jij!

Persoonlijke betrokkenheid is waar ik voor sta als coach en dat draag ik ook uit in wat ik deel, in hoe ik coach en in hoe ik online marketing invul. Maar keer op keer merk ik hoe moeilijk de mensen die ik begeleid het vinden om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Ze snappen het principe, maar vinden het eng om in de praktijk te brengen, weten niet goed wat ze moeten vertellen of hebben het idee dat niemand erop zit te wachten. Soms klopt dat laatste natuurlijk, dat jij suf op de bank zit te hangen met een kop koffie interesseert me niet. Maar het interesseert me wel als je er een persoonlijk verhaal over uitstel van weet te maken. En het gaat er ook niet om dat je altijd maar dramatische dingen zou moeten delen. Gelukkig niet, het gaat om persoonlijke verhalen. Ook als je een vrolijke, energieke stuiterbal bent, en dat laat zien, creëer je betrokkenheid (volg bijvoorbeeld Richard Terborg eens een tijdje op Instagram Stories)

En om Richard Terborg te quoten: ‘Het gaat om het gevoel dat je mensen meegeeft, dat onthouden mensen’ Dat verklaart ook waarom sommige mensen veel reacties krijgen op hun updates op social media en anderen niet. Waarom je bij de ene creatief een beeld krijgt en bij de ander niet. Waarom je de één onthoudt en de ander niet. (Bijna) iedereen plaatst tegenwoordig braaf foto’s van werk, maar even zo vaak blijft het daarbij. Met als gevolg dat je update waarschijnlijk in het niets verdwijnt. En dat mensen die jou niet kennen geen beeld van jou krijgen.

Smoesjes?

Geloof me, ik snap dat je het ingewikkeld vindt om persoonlijke zaken te delen. Dat het in het begin misschien wat ongemakkelijk voelt. Onwennig. Kwetsbaar. Maar weet je, je neemt jezelf als persoon toch altijd mee in wat je doet. En daarbij, je kunt klein beginnen, je hoeft niet gelijk hemelbestormend te werk te gaan. Soms kan het helpen om een paar onderwerpen te claimen. Onderwerpen die iets over jou zeggen, maar die niet zo persoonlijk zijn dat het oncomfortabel voelt. Maar ook niet zo nietszeggend dat je je er achter kunt verschuilen.

Ik ben benieuwd, wat zijn jouw gedachtes hierover? Ga je aan de slag ermee of ben je er al mee bezig? Wat zijn jouw ervaringen? 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − negen =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.