Een persoonlijke bio op je website? Ja graag!

Veel ondernemers vinden het moeilijk zichzelf te laten zien online. “Ik heb geen zin om te roepen hoe geweldig ik ben”, “Waar moet ik het over hebben dan?” of “Wie zit er nou op mij te wachten?” Om maar met dat laatste te beginnen, dat is natuurlijk best een rare gedachte, want waarom zou er niemand op jou zitten te wachten? Nogal ontmoedigend als je zo tegenover jezelf en je werk staat. Of ben ik nou te streng?

Laten we in ieder geval duidelijk zijn: in ‘this day and age’ is het belangrijk dat mensen een beeld hebben van wie je bent en van waarom je de dingen doet die je doet. Lastig onder woorden te brengen? Zeker. Maar wel heel belangrijk!

Marketing is veranderd

Het draait in online marketing meer en meer om jouw verhaal: jouw klanten willen weten met wie ze zaken doen, willen weten waarom je doet wat je doet en ze willen weten wie je bent. Dat betekent niet dat je jezelf op de borst moet kloppen en moet roepen hoe geweldig je bent. Dat is eerlijk gezegd eerder old school marketing en daar zit, daar heb je gelijk in, helemaal niemand op te wachten. Het betekent ook niet dat je je diepste zielenroerselen hoeft te delen of heel kwetsbaar op moet stellen. De grenzen van wat je wel en niet laat zien liggen uiteraard bij jou!

Maar mensen, zeker particulieren, willen weten met wie ze zaken doen. Niet alleen omdat ze hun geld maar één keer uit kunnen geven, maar ook omdat ze graag met iemand in zee gaan die ze kunnen vertrouwen en waar ze zich betrokken bij kunnen voelen, bijvoorbeeld door herkenning in een persoonlijk verhaal. Jezelf laten zien heeft met vertrouwen winnen te maken, maar ook met sympathie en herkenning. Met betrokkenheid dus.

Persoonlijk verhaal

Een persoonlijk verhaal op jouw website dat verder gaat dan een cv, of een ‘afstandelijk’ artist statement, is echt belangrijk. Al was het alleen maar omdat je daardoor makkelijker die betrokkenheid en vertrouwen krijgt. Online mensen betrokken krijgen is best ingewikkeld, mensen moeten immers afgaan op het beeld dat jij ze laat zien. Als jij jezelf dan niet laat zien is het lastig jou te leren kennen. En dat kan mensen tegenhouden zaken met je te doen. Daar komt nog bij, dat mensen vaak onzeker zijn bij het kopen van kunst of creatief werk. En dan wordt vertrouwen en betrokkenheid zo mogelijk nog belangrijker.

Wat ‘moet’ er dan in zo’n verhaal?

  • Kijk bij het schrijven van je persoonlijke verhaal naar het ‘waarom’ van de dingen die je doet. Probeer een ‘zaadje’ te vinden in je (levens)verhaal dat de oorsprong is van wat je nu doet. Dat hoeft niet groots en meeslepend te zijn, het kan ook een heel klein verhaal zijn. Als het maar echt is en herkenning geeft. Belangrijk is ook dat mensen snappen waarom je maakt wat je maakt als ze dat verhaal lezen.
  • Schrijf je persoonlijke verhaal altijd in de 1e persoon enkelvoud. Als je het in de 3e persoon enkelvoud schrijft, wat nog steeds veel mensen doen, schep je afstand en dat is nu net wat je niet wilt. En eerlijk gezegd vind ik het ook altijd een beetje gek, omdat je als lezer toch voelt dat je de tekst zelf hebt geschreven. Je kunt natuurlijk wel gebruik maken van citaten van anderen over jou, maar zorg dat die ook persoonlijk zijn en zet de naam van de persoon in kwestie erbij, anders gelooft niemand het.
  • Waarschijnlijk wil je je ontwikkeling als creatief//kunstenaar ook een plek geven in je persoonlijke verhaal. Logisch! Vaak lukt het wel om je persoonlijke ontwikkeling in je verhaal te verweven, maar sommige dingen (exposities, prijzen e.d.) kun je beter apart opnemen in een cv. Die je dan onder je persoonlijke verhaal plaatst. Ik zou die cv zeker niet achterwege laten, omdat wat je hebt gedaan ook je expertise laat zien en ook dat is weer belangrijk voor het vertrouwen dat jouw potentiële klant nodig heeft om zaken met jou te doen.
  • Vergeet ook niet een foto van jezelf te plaatsen op de pagina over jezelf.
  • Ik krijg vaak de vraag hoe lang de tekst over jezelf moet zijn. Ik zeg dan altijd heel flauw dat een goede tekst geen voorgeschreven lengte heeft. Dat is natuurlijk ook zo, als een tekst goed in elkaar zit, is ie niet snel te lang. Bedenk ook dat mensen pas jouw bio lezen als ze al geïnteresseerd zijn in jou, dus dan willen ze best wat moeite doen en een wat langere tekst lezen. De andere kant is dat een korte tekst toch vaak beter is omdat je jezelf dan dwingt om tot de essentie te komen en dat is alleen maar goed. Maak je tekst dus niet te lang. En gebruik tussenkoppen en alinea’s om de leesbaarheid te verbeteren.

Wat voorbeelden

Ik heb op Facebook wat voorbeelden gevraagd van persoonlijke verhalen. Hieronder een aantal, ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

  • Scott Musgrove pakt het op een heel speciale manier aan. Niet voor iedereen weg gelegd, maar wel leuk om te zien hoe je het ook aan kunt pakken!
  • Sacha Goossens, fotograaf, houdt het kort, maar geeft wel een beeld van waar ze voor staat en waarom ze doet wat ze doet.
  • Nikolaos Kyriakidis, fotograaf, komt met een heel kort persoonlijk verhaal.
  • Marlon Groot Zevert, schilder, schrijft wat uitgebreider over haar persoonlijk fascinatie.
  • Thijs Heslenfeld, fotograaf, komt met een mooi persoonlijk verhaal waardoor het voor mij in ieder geval gelijk duidelijk wordt waarom hij fotografeert.
  • Stefanie Wierda, schilder, heeft haar persoonlijke verhaal in een aantal hoofdstukken onder gebracht. Werkt goed!

Investering

Het is even een klusje om een goede tekst over jezelf te schrijven, daar ben ik me terdege van bewust. Maar het mooie is, dat als je ‘m eenmaal hebt je de tekst voor meerdere doeleinden kunt gebruiken. Of in ieder geval de inhoud ervan. Uiteraard plaats je de (volledige) tekst op je website. Maar je kunt delen ervan ook gebruiken op social media. Bij updates op Facebook of Instagram bijvoorbeeld. Of in je bio op LinkedIn. Want ook daar is het belangrijk dat mensen een beeld krijgen van wie je bent. En, last but not least, ook voor jezelf is het fijn als je weet waarom je doet wat je doet. Althans, zo heb ik het zelf wel ervaren. Het werd ineens een logisch verhaal waarom ik doe wat ik doe. En dat is winst!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 2 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.