Heb je eigenlijk nog steeds een website nodig?

Die vraag krijg ik steeds vaker de laatste tijd. Logisch misschien omdat het belang van social media zo groot is en je daar natuurlijk ook laat zien wat je maakt. Ik ben geneigd om volmondig “ja” te zeggen, ook al ik zie m’n gesprekspartner soms wat bedenkelijk kijken. Daarom vandaag op een rijtje waarom het wel degelijk belangrijk is een goede website te hebben…

1. Op een website komt alles samen

Een website bestaat niet alleen uit een portfolio (tenminste als je het goed doet). Je laat op je website de samenhang zien tussen wat je maakt en wie je bent, waar je voor staat. Dat doe je met een mooie persoonlijke bio, je blog, maar ook door een goede selectie van beelden te maken voor je portfolio. Op social media laat je natuurlijk ook zien wat je maakt, maar de selectie is daar meestal wat minder streng en vaak ook meer procesmatig.

2. Helderheid in (zakelijke) keuzes

Op een website kun je duidelijker aangeven wat je aanbod is en voor welke doelgroep je werkt of wil werken. Ook kun je er je prijzen en eventuele prijspakketten een plekje geven. Als je alleen vertrouwt op wat er via social media tot je potentiële klanten komt, is dat een beetje hetzelfde als een portfoliomapje dat je op straat vindt. Leuke foto’s, maar wat moet je ermee. Ik chargeer een beetje, maar je snapt wat ik bedoel. Natuurlijk kun je ook heel veel communiceren via social media, en dat moet je ook vooral blijven doen, maar je kunt niet van mensen vragen dat ze alles onthouden wat je ooit hebt gepost. Net zomin als je van nieuwe klanten kunt verwachten dat ze al je updates gaan bekijken in de hoop een helder beeld te krijgen van wat je doet, voor wie etc.

3. Iets met algoritmes

Lang niet alles wat je post wordt gezien. Alle social mediaplatforms werken met algoritmes. Irritant, maar je hebt het er maar mee te doen. Natuurlijk, je kunt er geld tegenaan gooien (bij een zakelijke pagina op Facebook of bij een zakelijk account op Instagram), maar ga jij dat elke keer doen? Daar wordt Mark Zuckerberg waarschijnlijk erg blij van, maar mij lijkt het zonde van je geld.

4. Professioneel overkomen

Als mensen jou googelen en ze vinden alleen je LinkedIn profiel en wat losse dingen op social media, komt dat niet heel serieus over. Sterker nog, ik denk dat de meeste potentiële klanten snel op zoek gaan naar iemand die wel een website heeft. Dat komt toch al snel betrouwbaarder over. Moet je wel een goede website hebben natuurlijk, anders doet ie niet veel voor je!

5. SEO

En nu we het toch over Google hebben. De teksten en blogs op je website kun je optimaliseren voor Google, zodat je beter gevonden wordt. Met social media updates werkt dat niet zo.

6. Niet iedereen gebruikt social media

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar er zijn nog steeds mensen die helemaal niet actief zijn op social media. Die schrijf je dan eigenlijk meteen af.

Online marketing gaat om het geheel

Als je het mij vraagt, gaat het om de mix en om de samenwerking tussen alles wat je online doet. Een goede website, die afgestemd is op je doelgroep, zorgt voor klanten. Social media is en blijft een prima manier om jezelf zichtbaar te maken, je netwerk op te bouwen, vertrouwen te winnen, te laten zien wat je doet etc. Het één kan niet zonder het ander. Veel werk? Ja. Maar als je het slim aanpakt, levert het je klanten en omzet op.

Ik ben heel benieuwd hoe jij hierin staat. Denk jij dat je geen website (meer) nodig hebt? Of zweer je er juist bij?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *