Gevoel, dat is waar het om draait! Ook in social media.

‘Het gaat om het gevoel dat je mensen meegeeft, dat onthouden mensen’. Deze zin, die Richard Terborg zei in een training over social media, zingt al weken in m’n hoofd rond. Want ja, hij heeft gelijk. Maar ook: hoe doe je dat en waarom lukt het de een wel en de ander niet?

Braaf updates plaatsen

Het verklaart in ieder geval wel waarom sommige mensen reacties krijgen op hun updates op social media en anderen niet. Waarom je bij de ene creatief een beeld krijgt en bij de ander niet. Waarom je de één onthoudt en de ander niet. (Bijna) iedereen plaatst tegenwoordig braaf foto’s van werk, maar even zo vaak blijft het daarbij. Met als gevolg dat je update waarschijnlijk in het niets verdwijnt. En dat mensen die jou niet kennen geen beeld van jou krijgen.

Hoe kom je ook alweer aan klanten?

Jouw klanten komen in 1e instantie vanuit je eigen netwerk (de 1e ring) en vanuit het ‘via via’ netwerk (de 2e ring). Daar omheen zit nog een ring van potentiële klanten, de 3e ring, van mensen die jou niet kennen, die geen connectie en dus ook geen betrokkenheid met jou hebben. Uiteindelijk wil je de mensen uit die 3e ring natuurlijk in de 1e ring hebben, want dan worden het klanten (of ambassadeurs) en dat is wat je uiteindelijk wilt als ondernemer. Toch?

Wat heeft iemand nodig om klant te worden?

De 1e stap is natuurlijk dat die potentiële klant jou moet leren kennen. Social media: check. Website: check. SEO: check

De 2e stap is dat die potentiële klant jou gaat herkennen. Dat krijg je voor elkaar door consequent jezelf te laten zien. Door heldere keuzes te maken in wat je laat zien (personal branding). Door regelmatig updates te plaatsen en daarin niet alle kanten op te vliegen qua inhoud en look & feel.

De 3e stap – en die is online best een uitdaging – is dat mensen je gaan vertrouwen, zich betrokken gaan voelen bij wie jij bent en wat je doet. Die consistentie in wat je deelt, helpt daar al iets bij. Persoonlijke dingen delen ook. Maar hier komt dus ook het gevoel dat je oproept om de hoek kijken.

Doe maar normaal, dat is al gek genoeg

We zijn o.h.a. best een beetje zuinig in ‘creatief’ Nederland met wat we delen. Het moet allemaal niet te gek zijn en vooral niet te persoonlijk. Dat is namelijk best een beetje eng en kwetsbaar. En dus plaatsen we met z’n allen braaf regelmatig updates waarin we laten zien wat we maken (en soms zelfs hoe we het maken) maar laten we daarbij tekst of enige duiding achterwege. Laat staan dat we onszelf echt laten zien. En nee, dat gaat niet over met de billen bloot en je grootste angsten delen (hoewel ook dat heel interessant kan zijn natuurlijk). Het gaat er om dat je mensen een gevoel mee geeft. Want, zoals Richard al zei, dat is wat ze onthouden.

Gooi je haren los!

Richard is zelf trouwens een heel goed voorbeeld van iemand die een gevoel meegeeft aan alles wat hij post. Sabine Wisman ook. Richard heeft bijna een alter ego gecreëerd, Sabine blijft misschien iets dichter bij zichzelf en is minder uitbundig. Maar eigenlijk doet de vorm er niet eens zoveel toe, het gaat erom dat beiden heel goed in staat zijn jou als lezer een gevoel mee te geven. Waardoor je ze onthoudt. Waardoor je ook beter onthoudt wat ze doen. En waardoor je ook aan hen denkt, en niet aan hun concurrenten, als je een fotograaf zoekt of een cursus wilt doen.

Op zoek dus naar het gevoel dat jij mee wilt geven. Wat is jouw mooiste eigenschap? Misschien is dat een goed startpunt om mee aan de slag te gaan…

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien + 10 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.