Het Facebook algoritme en wat je eraan kunt doen

Het zal je niet ontgaan zijn dat Facebook het algoritme voor de zakelijke pagina’s aangepast heeft. En mocht je het nog niet tegengekomen zijn in blogs of artikelen, dan heb je het misschien wel gemerkt aan de achteruitgang in het aantal bezoekers op je pagina. Waarom Facebook deze wijziging heeft doorgevoerd? In een nutshell: Facebook wil betere en relevante content op de timelines van haar gebruikers.

One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent. We’re making a major change to […] helping you have more meaningful social interactions. As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people. – Zuckerberg

Wat betekent dit voor jouw zakelijke pagina?

Het betekent simpelweg dat je ervoor moet zorgen dat er meer interactie komt op jouw zakelijke pagina. Was het voorheen zo dat je je ‘slechts’ zorgen hoefde te maken over het aantal likes, nu gaat het om inhoudelijke reacties. Facebook meet daaraan nl. af of jouw content zinvol is voor jouw volgers. Op zich misschien niet eens zo gek, want wat heb je eraan als mensen in jouw doelgroep alleen maar langs scrollen en verder niks doen met jouw content? Betekent overigens wel dat video’s en gifjes het minder goed zullen gaan doen op jouw pagina. Terwijl die eerder juist makkelijker boven kwamen drijven op de timeline van de mensen die jouw pagina liken.

En hoe krijg je dan betrokkenheid?

Dat is natuurlijk de hamvraag. Want reacties krijgen op een post is nog niet zo makkelijk. Facebook maakt dat sowieso al moeilijk doordat jouw post meestal maar door zo’n zo’n 7% (organisch bereik) van jouw volgers wordt gezien. Dus je uitgangspositie is al niet zo heel lekker. Je kunt er natuurlijk geld tegenaan gooien, maar dat wordt een dure grap als je dat elke keer moet doen…

Maar wat dan wel?

  • Kruip in de huid van je doelgroep: wat is voor hen interessant, waar lopen ze tegenaan, waar worden ze warm van, welke informatie zoeken ze.
  • Laat weten wat je ergens van vindt: Een duidelijke (controversiële?) mening roept eerder een reactie op dan een lauw verhaal zonder standpunt.
  • De aloude truc: vraag aan je volgers wat ze over een bepaald onderwerp denken. En, heel belangrijk, reageer ook op hun reacties!
  • Regelmatig updates plaatsen blijft belangrijk.
  • Haak aan bij de actualiteit: altijd goed voor een gesprek
  • Het gaat (zoals altijd) vooral om de kwaliteit van de mensen die jouw pagina liken. M.a.w. je hebt meer aan mensen die echt betrokken zijn dan aan een grote schare volgers die dat niet is.
  • Vrienden, familieleden en bekenden uitnodigen om je pagina te liken heeft dus ook niet zo heel veel zin. Ten 1e zien ze jouw content waarschijnlijk ook al voorbij komen op je persoonlijke profiel, ten 2e liken ze je pagina vaak uit ‘beleefdheid’. En dat is niet zo best voor betrokkenheid. Je hebt veel meer aan mensen die jouw pagina liken omdat ze echt geïnteresseerd zijn!

Niet al je eieren in 1 mandje

Tot slot. Zorg ervoor dat je niet te afhankelijk bent van Facebook. Als je ziet dat je omzet voor een groot deel uit Facebook komt, is dat op zich natuurlijk fijn, maar het maakt ook kwetsbaar. Je weet immers nooit waar Facebook de volgende keer mee komt. Daarbij loopt ook het bereik van Facebook, zeker onder jongeren, flink terug. En die jongeren zijn, nu of straks, jouw potentiële klanten. Beetje jammer als je die niet weet te bereiken. Denk dus ook na over andere platforms en manieren om jouw potentiële klant te bereiken.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − 11 =