Hoe je de mist in kunt gaan met een persoonlijk verhaal

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik een groot voorstander ben van het zakelijk delen van persoonlijke verhalen. Niet alleen fijn om te lezen (herkenning, verwondering, soms een spiegel, iets om over na te denken of van te leren) maar ook belangrijk om betrokkenheid te creëren bij (potentiële) klanten. Dat je daar ook aardig de mist mee in kunt gaan, blijkt wel als je een rondje internet doet. Ik noem geen namen, maar ik denk dat de meeste mensen wel dit soort verhalen tegenkomen en daar, net zoals ik, op afknappen.

1. Commerciële boodschap aan het eind

Je leest een persoonlijk verhaal, wie weet doet het je zelfs wat emotioneel gezien, en aan het eind van de blog of de update wordt er afgerond met een commerciële boodschap: koop product X of dienst Y. Ik voel me dan, als ik heel eerlijk ben, toch altijd een beetje belazerd. Dat persoonlijke verhaal was blijkbaar alleen bedoeld om mij zo ver te krijgen dat ik overga tot het kopen van iets. Hoe doorzichtig. En naar! Natuurlijk is er niks mis met verkopen. Maar als je het zo direct koppelt aan een persoonlijk verhaal, sla je de plank wat mij betreft behoorlijk mis. Als je het hebt over vertrouwen opbouwen doe je dat niet door commerciële boodschappen aan persoonlijke verhalen te koppelen. Wat dan wel? Regelmatig verhalen en updates plaatsen waarin je iets van jezelf laat zien, waardoor mensen een beeld krijgen van wie je bent. Dat kost tijd, dat klopt. Bovendien moet je er op vertrouwen dat mensen echt wel zo slim zijn om aan jou te denken als ze product X of dienst Y willen kopen. Maar geloof me, dat doen ze!

2. Kommer en kwel

Het leven is een tranendal en dat zullen we met z’n allen weten ook. Je kent ze wel: de mensen die elk lief en vooral leed met de wereld willen delen. Op zich niks mis mee om het ook eens te laten weten als de dingen er niet zo zonnig uitzien, maar het is -zoals zoveel dingen- een kwestie van balans. En van de insteek van je verhaal. Is je verhaal één grote klaagzang, dan keren mensen zich al snel van je af. Het klinkt hard misschien: maar mensen associëren zich nu eenmaal niet graag met iemand die overal alleen maar het negatieve of moeilijke van ziet. Weet je echter je ‘kommer en kwel’ verhaal ietwat te abstraheren -waardoor het wat algemener en daardoor herkenbaar wordt- dan is het al veel beter te behappen. Of, nog beter, vertel je verhaal in een andere vorm. Kijk bijvoorbeeld eens naar sprookjes. Daar loopt het ook meestal niet van een leien dakje, maar de held weet de moeilijkheden te overwinnen en daarna leefden ze nog lang en gelukkig. Die opbouw is niet voor niks, mensen zijn gek op andere mensen die moeilijkheden overwinnen.

3. Boring!

Dit is een wat lastige ‘categorie, maar ik denk dat iedereen de persoonlijke verhalen wel kent die echt niet weten te boeien omdat ze zo ontzettend saai zijn. Dat kan ‘m in verschillende dingen zitten.

  • Het persoonlijke verhaal is ‘stiekem’ een cv, een (vaak) ellenlange opsomming van wat iemand allemaal heeft gedaan. Zonder enige persoonlijke touch. Doe het niet. Niemand is daar in geïnteresseerd. Wil je je cv op je website, prima, maar zet ‘m dan -in een korte versie- onder je persoonlijke verhaal.
  • Ellenlange verhalen die over niks lijken te gaan, zonder kop of staart. Denk van tevoren goed na wat je wilt vertellen. Welke persoonlijke anecdote zegt bijvoorbeeld echt iets over jou? Bij een lange tekst kun je je lezer helpen door je verhaal te structureren met behulp van alinea’s en tussenkoppen. Graag niet meer dan 1 gedachte of idee per alinea en maak in de tussenkoppen duidelijk waar de alinea over gaat.
  • Een persoonlijk verhaal dat zakelijk en afstandelijk is geschreven. Veel mensen denken dat ze, zodra ze gaan schrijven, netjes moeten formuleren. Daar is op zich natuurlijk niks mis mee. Maar is het niet veel fijner om een tekst te lezen die geschreven is alsof iemand het verhaal aan jou vertelt? Dat voelt veel persoonlijker. Moeilijk? Lees je eigen tekst hardop voor, dan hoor je snel genoeg waar het niet lekker loopt of te formeel wordt.

4. Hij/zij/ik

Een persoonlijk verhaal dat in de 3e persoon enkelvoud is geschreven schept afstand en dat is nu net niet wat je wilt met een persoonlijk verhaal. Daarbij voelt het toch altijd een beetje raar aan. Je praat toch ook niet over jezelf in de 3e persoon? En je lezer is niet gek, die snapt heel goed dat jij die tekst over jezelf hebt geschreven. Wil je een citaat plaatsen, dan is hij/zij natuurlijk wel prima. Maak dan wel duidelijk dat het om een citaat gaat en vermeld de naam van de persoon die je citeert.

Ik ben benieuwd, heb jij nog aanvullingen of missers waar je je aan stoort? Ik hoor het graag! 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf + 3 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.