bezoekers website

Hoe kom je aan meer bezoekers op je website?

Te veel creatieven hebben een website die niet heel effectief is. Te weinig bezoekers, bijna geen enkele tot helemaal geen conversie. Zonde! Niet alleen van de tijd en/of geld die je erin hebt gestopt, maar ook van de kansen die op deze manier blijven liggen. Want, laten we wel wezen, een website is nog steeds belangrijk! Om te laten zien wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet is een website nog steeds het beste middel.

Laten we bij het begin beginnen.

Google Analytics

Weet je hoeveel bezoekers er op je website komen en hoe ze zich gedragen? Nee? Installer dan als de sodemieter Google Analytics. Je maakt daarvoor eerst een account aan bij Google, vervolgens krijg je een tracking code die je op je website moet plakken (waar je dat precies moet doen, hangt af van waar je website mee is gebouwd). Daarna gaat Google je website bijhouden, waardoor je inzicht krijgt in de hoeveelheid bezoekers, waar die bezoekers vandaan komen, hoe ze op jouw site komen en hoe ze zich daar gedragen. Als je het mij vraagt onontbeerlijke informatie als je als ondernemer profijt wilt hebben van je site. Want hoe kun je dingen aanpassen als je niet weet hoe bezoekers jouw site gebruiken?

Nog meer Google

Google stelt op basis van een een heleboel factoren vast hoe hoog ze jouw website en/of pagina’s en blogs ‘ranken’, m.a.w. op welke positie je verschijnt in de zoekresultaten. Dat heeft met een aantal technische zaken te maken (zie hieronder), maar ook met inhoudelijke. Uiteindelijk wil Google het beste resultaat kunnen geven op een zoekvraag van iemand. Dat betekent dat je de inhoud van je website zo goed mogelijk af moet zien te stemmen op jouw doelgroep en dus moet weten waar jouw doelgroep naar op zoek is. Marktonderzoek kan dan ook geen kwaad als je daar (nog) geen inzicht in hebt. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Je kunt met een aantal potentiële klanten het gesprek aangaan en een schat aan informatie boven tafel halen. Of je stuurt een korte enquete rond, bijvoorbeeld met SurveyMonkey.

En dan technisch…

Google kijkt ook naar een aantal technische aspecten van je website. De gebruiksvriendelijkheid bijvoorbeeld, oftewel: kan een bezoeker zonder al te veel poespas (en kliks) de informatie vinden die hij zoekt. En er zijn nog andere factoren die een rol spelen:

  • Snelheid. De snelheid van je site is superbelangrijk. Als je site er langer dan 2 seconden (I know) over doet om te laden, heb je in de ogen van Google al een probleem. Dat komt omdat mensen gewend zijn aan sites die snel laden. Ga maar bij jezelf na, jij bent ook weg als het te lang duurt. De snelheid van je website kun je testen bij Google zelf. Het mooie is dat je dan ook direct een aantal aanbevelingen krijgt om je site sneller te maken.
  • Responsive. Je website moet responsive zijn, d.w.z. dat je site zich aanpast aan het scherm waarop je site bekeken wordt. Dat was al belangrijk, maar is nu zo mogelijk nog belangrijker geworden omdat Google de mobiele versie van je website als uitgangspunt neemt en niet meer de desktop versie. Je komt er dus echt niet meer mee weg als je een website hebt die niet responsive is!

Aanmelden Google bedrijf

Als je je aanmeldt bij Google Business, krijg je niet alleen zo’n mooie vermelding in de zoekresultaten met je lokatie, een kaart, reviews e.d., je wordt ook beter gevonden. Ook door mensen die heel lokaal zoeken. Doen dus!

Search Engine Optimization

Als je gevonden wilt worden door mensen die op Google zoeken, dan is het belangrijk je site te optimaliseren op zoekwoorden (of zoekvragen) van de mensen die je wilt bereiken. Er zijn honderden boeken over SEO geschreven en er zijn even zoveel trainingen die je kunt volgen, dus ik ga niet pretenderen volledig te zijn. Maar, in a nutshell, gaat het hierom:

  • Bedenk, of onderzoek, op welk zoekwoord/zoekvraag je wilt dat je site gevonden wordt.
  • Bepaal per pagina de zoekwoorden en optimaliseer vervolgens die pagina. Dat doe je door ervoor te zorgen dat je zoekwoord in de titel van die pagina terugkomt (en daarmee in de url) en in de 1e alinea van je tekst. Daarna moet dat zoekwoord nog een paar keer terugkomen in de rest van de tekst op die pagina. (Niet te vaak! Houd alsjeblieft je lezer in het achterhoofd, die wil een leesbare tekst. Een tekst met 100 x hetzelfde zoekwoord erin is niet leesbaar.) Gebruik je beeld? Zorg er dan voor dat het zoekwoord terugkomt in de alt txt van dat beeld.
  • Als je met WordPress werkt, installeer dan de plugin van Yoast, die maakt het leven op SEO gebied een stuk makkelijker.

Backlinks

Een andere manier om hoger te komen in de zoekresultaten, is het slim inzetten van backlinks. Oftewel: andere sites die naar jouw website verwijzen. Wel liefst van websites die betrouwbaar zijn en in hoog aanzien staan (bijv. van toonaangevende organisaties of experts), die links zijn meer waard dan links van tante Truus op de hoek. Onderling links uitwisselen met een aantal collega’s heeft dan ook, om het maar even bot te zeggen, niet zo gek veel zin. Nog best lastig om aan goede backlinks te komen. In ieder geval goed om te weten dat social shares ook bijdragen aan backlinks. En verder kwam ik in deze blog van Geniuswhale een aantal goede tips tegen.

Bloggen

Een zeer effectieve manier om meer bezoekers naar je site te ‘lokken’ is bloggen. Niet alleen is Google er gek op (verse content!), ook je bezoeker vindt het fijn om regelmatig bijgepraat te worden. Bloggen heeft bovendien als bijkomend voordeel dat je de zoektermen waar je op gevonden wilt worden vele malen vaker terug kunt laten komen dan alleen op je statische pagina’s. En alleen dat al zorgt voor meer bezoekers op je site. Pure winst dus. Daarbij is bloggen goed voor je zichtbaarheid en om je expertise te laten zien. Onzeker over bloggen? Lees m’n blog van gisteren!

Social Media

Social Media, en de dingen die je daar doet, kunnen ook een goede aanjager zijn voor bezoek op je site. Als je een blog hebt geschreven, deel je de link uiteraard op social media. Maar ook de gesprekken die je op social media aangaat, de profielen die je her en der hebt aangemaakt, de andere content die je deelt, het heeft allemaal effect op de bezoekersaantallen op je website.

Last but not least: adverteren

Er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als Google Adwords. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar persoonlijk weinig tot geen ervaring mee heb. Ga ik dus verder ook niks over zeggen. Ik ben meer van het ‘zelf doen’ en ik ben ervan overtuigd dat als je met bovenstaande punten aan de slag gaat, je meer bezoekers krijgt zonder dat je er geld tegenaan hoeft te gooien.

Heb jij nog tips & tricks? Ik hoor ze graag!!!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *