Hoe persoonlijk moet je zijn? Best practice: Marcel van Driel

Jouw succes met online marketing staat of valt met de verbinding die je weet te maken met je potentiële klant. Eén van de moeilijkste dingen namelijk van online zaken doen, is dat jouw potentiële klant jou eerst moet leren kennen en jou moet gaan vertrouwen. Deels doe je dat natuurlijk door je expertise te laten zien. Je deelt waar je mee bezig bent, hoe je dat doet, wat je kunt etc. Je deelt misschien ook nog interessante content van anderen, omdat je het belangrijk vindt om kennis te delen. Maar vaak blijft het daarbij.

Kwetsbaar

Jezelf ook op persoonlijk vlak laten zien maakt kwetsbaar. Mensen kunnen er wat vinden. Misschien keuren ze je zelfs wel af. Los van het feit dat dat waarschijnlijk toch nooit klanten van je worden, is het zonde om je door die angst te laten weerhouden. Want het levert ontzettend veel op om jezelf wél te laten zien. En eigenlijk is dat ook heel logisch. Mensen verbinden zich nu eenmaal sneller met je als ze iets van je weten. Daarbij onthouden mensen je ook sneller als ze het idee hebben jou een beetje te kennen. Jouw persoonlijke verhalen vormen als het ware een ‘haakje’ in hun geheugen. Nou hoeven die ‘haakjes’ helemaal niet zo persoonlijk te zijn dat je je daar ongemakkelijk bij voelt. Juist niet natuurlijk, want ook dan schiet je je doel voorbij.

Marcel van Driel

Een mooi voorbeeld van hoe het ‘moet’, vind ik schrijver Marcel van Driel. Marcel schrijft (voornamelijk) kinderboeken en is heel actief op social media, met name op Facebook. En dat werkt dus. Voordat ik bijvoorbeeld contact met hem opnam om te vragen of hij Talks About Photography wilde openen, had ik het gevoel dat ik hem al kende. Dat was niet zo, we hadden elkaar nog nooit ontmoet, maar door hoe hij social media inzet krijg je een heel goed beeld van Marcel. Het maakt ook dat hij benaderbaar is, likeable.

Hoe doet Marcel dat?

Werkupdates

Als je Marcel volgt weet je hoe hij werkt. Hij staat bijv. elke ochtend vroeg op om een uur te kunnen schrijven voordat hij de kinderen naar school brengt. Zeer regelmatig zie je updates voorbijkomen met daarin de laatste zin die hij die ochtend geschreven heeft (vaak een goeie cliffhanger!). Altijd met beeld erbij overigens, Marcel deelt eigenlijk nooit iets zonder beeld.

marcel van driel

Verder volg je Marcel in zijn professionele leven. Updates over lezingen, zakelijke afspraken, boeken die klaar zijn en in de winkel liggen. Alle facetten van zijn werk komen voorbij. Marcel doet dat op een heel persoonlijke, vaak grappige manier. Nu denk je misschien “ja duh, hij is schrijver, geen wonder dat hij dat kan’, maar zoveel tekst gebruikt hij eigenlijk niet, het is meer de combinatie van beeld en tekst die goed werkt.

Marcel persoonlijk

Ook kom je veel over Marcel zelf te weten als je hem volgt. Wat hij leest, dat hij heel hard uitgegleden is en nu niet zo mobiel is, naar welke muziek hij luistert, dat hij hardloopt (nu even niet dus), de films die hij bekijkt, grappige dingen die hij tegenkomt, waar hij zich druk over maakt etc. Klinkt dat niet zo interessant? Ga hem eens volgen zou ik zeggen, dan zul je merken dat je na een tijdje vanzelf het idee krijgt dat je Marcel kent. En doordat je Marcel leert kennen, krijg je ook meer interesse voor de boeken die hij schrijft en voor de dingen die hij verder onderneemt. Echt. En dat werkt niet alleen bij mij zo, maar bij veel meer mensen, getuige de grote hoeveelheden reacties die hij meestal op z’n updates krijgt.

Marcel van Driel

Overigens deelt Marcel niet alles op Facebook. Zo zie je (bijna) nooit een foto van zijn vrouw of kinderen. En er zullen wel meer zaken zijn die hij liever voor zichzelf houdt. Dat lijkt me ook wel zo gezond.

Wat levert hem dat nou op?

Ik heb het even aan hem gevraagd en zijn antwoord was als volgt:

Sociaal: leuke gesprekken met collega-auteurs en (ouders van) lezers van mijn boeken. Een plek waar je kunt praten over tegenslagen maar waar ik ook mijn successen kan delen en anderen kan feliciteren met hun successen. Een plek waar ik oud-klasgenoten en vrienden van vroeger weer tegenkom en contact hou met familie in het buitenland.”

Zakelijk: een plek waar klanten mij weten te vinden voor het boeken van lezingen, of om mij in in te huren als manuscriptbegeleider. Waar uitgevers zien hoe goed mijn boeken het doen en mij daarna vragen om mee te werken aan hun projecten. Een plek waar potentiële (ouders van) lezers mijn boeken en verhalen ontdekken, waar scholen en bibliotheken zien hoe leuk mijn voorstellingen zijn en mij daarna boeken.”

en

“Maar ook een plek waar ik anderen kan ondersteunen, achter de schermen soms kan helpen of juist waarschuwen of een steuntje in de rug geven.”

Kleine stapjes?

Voor mij werkt social media precies hetzelfde. Al zou ik inspiratie opdoen en kennis vergaren er nog bij willen voegen, beide voor mij heel belangrijk! En mocht je het toch nog eng vinden, begin met kleine stapjes. Misschien kun je wel ‘haakjes’ bedenken waardoor mensen wél het idee krijgen dat ze jou een beetje kennen, zonder dat je heel veel over jezelf bloot geeft. Misschien speel je een instrument of heb je een grote voorliefde voor een kunstenaar of artiest. Dat voelt misschien wat minder eng om te delen en geeft toch een beeld van wie jij bent. Ik ben heel benieuwd naar jouw idee hierover!

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

photo credit: via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × twee =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.