Instagram

Instagram fouten die je niet moet maken….

Instagram is belangrijk voor jouw bedrijf als creatief. Je klanten zitten er, opdrachtgevers speuren naar interessante content, galeries kijken rond. Kortom, je kunt het je niet echt veroorloven om het links te laten liggen. Maar wil je er echt profijt van hebben, dan ‘moet’ je er wel echt voor gaan. Daarom in deze blog een aantal dingen die je NIET moet doen.

1. Je doet maar wat

Zonder commitment wordt het niks met je Instagram account. Als je af en toe iets post en dan weken weer niks, kun je het vergeten dat je opgepikt wordt. Te weinig content betekent dat je niet gezien wordt, al was het alleen al door het algoritme van Insta.

Commitment ligt ook op andere vlakken: ga de interactie aan met mensen. Alleen maar antwoorden op reacties op jouw posts, is niet genoeg. Ga op zoek naar mensen die klant van jou zouden kunnen worden en zoek naar collega’s. Ga het gesprek aan. Reageer op relevante content. Zo breid je niet alleen je netwerk uit, maar werk je ook aan betere en betrokken relaties met je netwerk. En dat levert klanten en omzet op!

2. Je gebruikt geen (of de verkeerde) hashtags

Hashtags zorgen ervoor dat jouw content ook buiten jouw netwerk gezien wordt, simpelweg omdat mensen zoeken op hashtags. Tenminste, als je ze goed gebruikt. Doe daar dus onderzoek naar. Kijk naar voor jou relevante accounts en kijk welke hashtags zij gebruiken. Ook handig om te kijken hoeveel concurrentie je hebt op bepaalde hashtags, door te zoeken op die hashtags. Te veel concurrentie? Dan is het misschien verstandig om te zoeken naar hashtags waarmee je iets unieker bent. Onderzoek ook hoe jouw hashtags het doen, belangrijk om te weten! Tot slot, kijk wel uit voor een spammy gevoel. Als je, ik noem maar wat, 30 hashtags gebruikt bij elke post, schiet je je doel voorbij. Ik zou zelf voor maximaal 10 hashtags per post gaan.

3. Je doet alleen aan zelf promotie

Boring! Je zier het nog steeds: Instagram accounts die eigenlijk alleen uit reclame bestaan. En ook al lijkt met soms alsof deze accounts veel volgers hebben, schijn bedriegt vaak (zie punt 4) en daarbij veel betrokkenheid en interactie is er meestal niet met reclamemateriaal. Probeer ook eens wat anders te laten zien, een kijkje achter de schermen of iets persoonlijks over jouzelf. Of doe eens gek: deel een misser, iets wat helemaal fout is gegaan (wel met de nodige humor graag) Moet je kijken hoeveel reacties je daarop krijgt…

Nog een tip: post niet 6 foto’s achter elkaar op je timeline, dat is echt vervelend en voor mij (en veel anderen) soms genoeg reden om je te ontvolgen. Zeker als het alleen maar om reclame gaat. Heb je heel veel (interessante) content, kijk dan ook eens naar de mogelijkheden van Instagram Stories. Je kunt daar makkelijker veel content kwijt en als je het goed doet, genereer je daar ook meer betrokkenheid mee. Stories zijn vooral goed om het proces te laten zien, hoe het er achter de schermen aan toe gaat. En Stories verdwijnen na 24 uur, dus je content hoeft er ook niet supergoed en gelikt uit te zien. Liever niet zelfs, met een rauw randje komt het de authenticiteit alleen maar ten goede.

4. Je koopt likes en volgers

NIET DOEN. Het levert je namelijk helemaal niks op. Staat misschien leuk, zoveel volgers, maar vaak val je al direct door de mand doordat het bijvoorbeeld nogal onwaarschijnlijk is dat je met 142 foto’s 300.000 volgers hebt. En daarbij, van volgers waar je voor betaalt, hoef je geen commitment en betrokkenheid te verwachten, je schiet er dus niks mee op.

Een ander dingetje: ik vind het persoonlijk altijd een beetje onsympathiek als je iemand niet terug volgt. Ik snap het wel als je heel veel volgers hebt, maar aan de andere kant…. Je geeft toch het signaal af dat je niet echt geïnteresseerd bent in de mensen die jou volgen. Over betrokkenheid gesproken!

5. Je hebt geen strategie of doel voor ogen

Waarom zit je op Insta? Wat wil je bereiken? Meer bezoekers op je website? Klanten en betrokkenheid? Interactie? Branding? Allemaal prima doelen, maar kies er 1 en ga daarmee aan de gang. Anders loop je het risico dat je maar wat doet en niks bereikt. Instagram analytics is daarbij belangrijk, hiermee kun je nl. bekijken hoe je account het doet. Je hebt dan wel een zakelijk account nodig, maar dat fix je in no time.

Een goede strategie staat of valt met de punten die ik eerder noemde: commitment, gebruik van relevante hashtags, interactie aangaan, niet te veel zelf promotie etc. Houd in ieder geval goed voor ogen wat je wilt bereiken met Insta en probeer niet te veel tegelijkertijd te doen. Niet alleen levert dat een onduidelijk beeld op, ook je volgers weten dan niet waar ze aan toe zijn. En dat wil je niet!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.