Leuk hoor die zichtbaarheid, maar waar blijft m’n omzet?!

Je twittert je suf, facebookt tot je een ons weegt en je post braaf regelmatig updates op LinkedIn. Heel gezellig allemaal, zo spreek je nog eens iemand, maar waar blijft de omzet? 

Social media inzetten is allemaal leuk en aardig, vooral ook heel gezellig als je met iedereen het gesprek aangaat, maar het dient (meestal) ook een hoger doel: meer omzet. Heel veel zin heeft het niet, om op social media rond te bazuinen dat je plek hebt voor klussen (af en toe mag dat best natuurlijk), social media is geen reclamezuil. Nu kan ik een heel zuur verhaal ophangen over bedrijven en organisaties die social media verkeerd gebruiken, maar jij en ik doen dat niet. Toch?! Wij gebruiken social media vooral zoals het hoort: delen, delen en nog eens delen + het aanknopen en onderhouden van relaties. Keurig, niks mis mee. Tot je, na een aantal maanden, bedenkt dat de stijgende omzet, waar je stiekem toch een beetje op had gehoopt, uitblijft. Wat nu?

Spiegeltje spiegeltje aan de wand

Eerst maar even kritisch kijken naar wat je allemaal doet op social media.omzet

  • Is je content afgestemd op jouw unieke doelgroep?
  • Ga je het gesprek aan met mensen uit je doelgroep?
  • Past je content bij wat je zelf wilt bereiken?
  • Pas je je posts aan, aan de verschillende platforms?
  • Plaats je regelmatig (dagelijks!) updates?
  • Gebruik je beeld bij je updates?
  • Zit er een duidelijke lijn (focus!) in wat je deelt?
  • Blog je?
  • Ben je al langer dan een paar maanden goed bezig op social media?
  • Ben je (stiekem) misschien toch te veel aan het zenden?

Op alle vragen ‘ja’ geantwoord (behalve op de laatste) en toch nog steeds geen extra omzet? Dan is er misschien iets anders aan de hand.

Mogelijkheid 1: je site deugt niet

Klinkt wat hard misschien, maar als social media wel bezoekers naar je site jaagt maar die bezoekers vervolgens geen klant worden, dan is je site waarschijnlijk op z’n minst niet optimaal. Dat kan aan verschillende dingen liggen:

Is je site responsive? Ik zie het nog steeds heel veel: sites die niet responsive zijn en dus niet goed te bekijken zijn op een smartphone of tablet. Weg is je bezoeker (wil jij zeker weten of jouw site goed te zien is op een smartphone? Google heeft een tool ontwikkeld waarmee je kunt testen).

Is het doel van je site helder? Is het voor een bezoeker duidelijk wat hij op jouw site kan doen? Creatieven hebben bijv. vaak een prachtige portfolio-site, maar als bezoeker moet je flink zoeken als je wilt weten of je de desbetreffende creatief ook in kunt schakelen voor een opdracht. Toch een beetje jammer. Het vervelende is namelijk, dat de meeste bezoekers niet de tijd nemen om eens flink rond te struinen op je site. Zorg dus voor heldere communicatie.

Kan een bezoeker makkelijk contact opnemen? Lijkt een open deur, maar er zijn echt heel veel sites waar je je een ongeluk moet zoeken naar contactgegevens. Zorg er in ieder geval voor dat je contactgegevens op elke pagina omzetzichtbaar zijn (bijv. in de footer of in je sidebar). Heb je een contactpagina? Prima! Handig om te weten dat veel mensen een hekel hebben aan het invullen van contactformulieren, vermeld op je contactpagina dus ook altijd je e-
mail adres (met een linkje eronder zodat je bezoekers niet jouw e-mail adres hoeven te kopiëren en plakken). Call to Action buttons, die het makkelijk maken om contact op te nemen, zijn ook niet verkeerd. De meeste thema’s hebben mooie buttons, mocht je ze zelf willen ontwerpen, dan is da button factory handig.

Heb je een persoonlijke pagina? Eén van de moeilijkste aspecten van online zaken doen, is dat mensen jou moeten gaan vertrouwen. En dat is lastig als ze je niet voor zich hebben. Een mooie persoonlijke bio (met foto!) helpt daarbij. Net zoals testimonials van tevreden klanten.

Heb je een fijne vormgeving? Liefst een vormgeving die ‘van deze tijd’ is. Een site die er heel oubollig uitziet nodigt niet echt uit tot zaken doen. Maar het andere uiterste is ook niet goed. Met een site die er waanzinnig mooi uitziet maar niet functioneel is, schiet je je doel voorbij. Zorgen voor een fijne vormgeving dus, maar niet te veel pielen op perfecte vormgeving. Perfecte functionaliteit is uiteindelijk belangrijker.

Is je site te langzaam? Een langzame site is killing. Dat ervaar je zelf waarschijnlijk ook dagelijks. Maar wat je misschien niet wist, is dat 4 seconden laadtijd al als langzaam wordt ervaren. Een langzame site kan allerlei oorzaken hebben: te veel (zware) foto’s, een langzame server, een database die niet helemaal lekker meewerkt etc. Er zijn verschillende tools waarmee je de snelheid van je site kunt testen, bijv. op  de site van GTmetrix.

Mogelijkheid 2: je hebt een product // dienst waar geen behoefte aan is

Au, die doet pijn. Het kan natuurlijk, dat er gewoon geen markt is voor wat jij aan het doen bent. Of dat de markt heel klein is. Of dat er zoveel concurrenten zijn dat er voor jou maar een klein stukje overblijft. Of misschien sluiten jouw prijzen niet goed aan bij je potentiële klant. 1001 mogelijke redenen, die je eigenlijk alleen maar goed kunt onderzoeken met een marktonderzoek.

Om je markt te onderzoeken kun je, grofweg, op 3 manieren te werk gaan:8845863900_81cb191fbc_n

  • Kwalitatief: je gaat in gesprek met een aantal potentiële klanten en kijkt wat hun behoeftes en wensen zijn
  • Kwantitatief: je houdt een steekproef onder potentiële klanten, bijvoorbeeld met behulp van een enquete (SurveyMonkey)
  • Deskresearch: je verzamelt gegevens over jouw doelgroep op Internet, bijvoorbeeld bij  het CBS,  de KvK e.d.

Wat wil je weten?

Het is in ieder geval handig om een heldere vraag te formuleren die je wilt onderzoeken, bijvoorbeeld hoeveel bedrijven zijn er in mijn omgeving die behoefte zouden kunnen hebben aan een zakelijk portret? Of, bij een kwalitatief onderzoek, vanuit welke behoefte koop iemand design voor in z’n huis? Ook wil je weten wat de ontwikkelingen zijn op jouw werkgebied. Wat zijn de trends, zijn er nieuwe (technologische) ontwikkelingen? Zijn er zaken waar je op in moet spelen?

Het is ook belangrijk om te weten wat je concurrenten doen. Welke producten en diensten bieden zij aan? Voor welke prijs? Wie zijn hun belangrijkste klanten? Waarin verschilt hun product van dat van jou? Hoe bereiken zij hun klant, op welke behoefte spelen ze in?

Is je marktonderzoek klaar, dan kun je gefundeerd antwoord geven op de vraag of er misschien een mismatch is tussen jouw product//dienst en je doelgroep. En kun je kijken of je bij kunt sturen of dat je het helemaal over een andere boeg moet gooien.

Conclusie?

Roep niet te snel dat zichtbaarheid, content marketing en social media voor jou niet werken. Onderzoek waar het aan ligt, wat er fout gaat, en grijp in. Zonde om het kind met het badwater weg te gooien!

photo credit: Camera via photopin (license)

photo credit: _MG_3633 via photopin (license)

photo credit: Frau auf Treppe via photopin (license)

8 antwoorden
  1. Samira Salman
    Samira Salman zegt:

    Heel goed artikel en erg herkenbaar. Het is gedeeltelijk wat ik ook wou schrijven, maar niet goed uit mn vingers kreeg. Dus het is een goede inspiratie ook! 🙂

    Beantwoorden
  2. Erno Hannink
    Erno Hannink zegt:

    ik kan heerlijk met mijn website bezig zijn, lekker naar binnen gekeerd. Nog beter, nog mooier, tekst nog iets aanscherpen. Een hele dag bezig zijn met een artikel schrijven. Verspreiden op sociale media. Heerlijk veilig.

    Het verschil maak je bij de klant. Als je tenminste weet wie je klant is.

    Stel je weet wie je doelklant is en je weet waar ze uithangt op de sociale media. Stop dan met zenden, ga ik gesprek met deze mensen. Dit kan heel goed in deze sociale netwerken. Stel vragen. Leer. Wees oprecht geïnteresseerd. Help ze verder.

    1-op-1 contact en doe dan je aanbod dat past bij deze klant, bij haar situatie en probleem.
    Dan krijg je genoeg klanten en ben je heel zichtbaar bij de juiste mensen.

    Het gaat niet om zichtbaar te zijn voor iedereen. Wees zichtbaar bij de juiste mensen. Dan boek je resultaat.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.