Marketing gaat niet om het maken van ‘Hello Kitty’ kunst (hoe leuk ook)

Marketing is nog steeds, in de ogen van velen, iets waar je verre van blijft als kunstenaar // creatief. Vaak vanuit de gedachte dat je je werk aan moet passen aan de markt, terwijl het daar NIET om gaat. Het gaat juist om het ontwikkelen van een eigen signatuur en daar zo dicht mogelijk bij blijven. Dat maakt namelijk dat je onderscheidend werk maakt en laat dat nou één van de belangrijkste voorwaarden voor succesvolle marketing zijn…..

Ook een kunstenaar kan een merk zijn

Sterker nog, dat is een heel goed idee. Een goed, sterk merk is (o.a.) herkenbaar en dat maakt dat je opvalt in de enorme stroom aan informatie die iedereen elke dag tot zich neemt. En nee, het gaat er niet om dat je jezelf op de borst klopt en roept hoe geweldig je bent. Ook je onzekerheid mag er zijn, het proces, je twijfels. Dat geeft het beeld over jou alleen maar diepte en maakt je sympathiek en herkenbaar.

Deze inhoud is geblokkeerd, je moet cookies accepteren als je de inhoud wilt zien...

Een goed, sterk merk kun je eigenlijk alleen maar bouwen door heel dicht bij jezelf te blijven en werk te maken (en te laten zien) waar je volledig achter staat. Natuurlijk ontwikkel je jezelf en maak je over 10 jaar waarschijnlijk ander werk dan nu, maar als je goed hebt nagedacht over hoe je jezelf neerzet als kunstenaar//creatief, gaan jouw volgers en vrienden gewoon mee in die ontwikkeling.

Hoe kom je ook alweer aan klanten?

Jouw klanten komen in 1e instantie vanuit je eigen netwerk (de 1e ring) en vanuit het ‘via via’ netwerk (de 2e ring). Daar omheen zit nog een ring van potentiële klanten, de 3e ring, van mensen die jou niet kennen, die geen connectie en dus ook geen betrokkenheid met jou hebben. Uiteindelijk wil je de mensen uit die 3e ring in de 1e ring hebben, want dan worden het klanten en dat is wat je uiteindelijk wilt als ondernemer. Toch? Je zult ook wel moeten trouwens, want als kunstenaar werken de 1e en de 2e ring maar tot op zeker hoogte.

Wat heeft iemand nodig om klant te worden?

De 1e stap is dat die potentiële klant jou leert kennen. Daar zet je social media voor in, je website, maar ook offline netwerken, exposities etc. kunnen in die behoefte voorzien.

De 2e stap is dat die potentiële klant jou gaat herkennen. Dat krijg je voor elkaar door consequent jezelf te laten zien. Door heldere keuzes te maken in wat je laat zien (personal branding). Door regelmatig updates op social media te plaatsen en daarin niet alle kanten op te vliegen qua inhoud en look & feel.

De 3e stap – en die is online best een uitdaging – is dat mensen je gaan vertrouwen, zich betrokken gaan voelen bij wie jij bent en wat je doet. Consistentie in wat je deelt, helpt daar al iets bij. Persoonlijke onderwerpen delen ook, wees dus niet al te terughoudend met dingen van jezelf te laten zien.

Ja maar, ja maar….

Ik hoor het je bijna denken. Niemand zit toch te wachten op mijn werk of mijn persoonlijke gedoetjes? Ze zitten niet op je te wachten, dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze niet geïnteresseerd zijn (of kunnen raken) in waar jij mee bezig bent. En de andere kant is, jij wilt toch ook dat je werk gezien en gekocht wordt? Dat opdrachtgevers zich melden en klanten op de stoep staan? Satijn Panyigay heeft er in ieder geval geen moeite mee:

Verder gebruik ik online media, zoals Instagram en mijn nieuwsbrief, om in contact met mijn publiek te zijn. Het is een manier om geïnteresseerden betrokken te houden en het maakt mij toegankelijk als kunstenaar. Een persoonlijke aanpak is daarin heel belangrijk. Ik bind mensen aan mij en mijn werk door heel open te zijn over mijn emoties. Volgens mij is er nog een taboe op zwaarte voelen en daar soms niet mee weten om te gaan. Met mijn werk laat ik zien dat het oké is, dat je daarin niet alleen bent en er ook veel mooie kanten aan zitten. Het maakt mij een dankbaar en liefhebbend mens. Ik merk dat anderen door mijn openheid ook sneller met me praten om hun verhaal te vertellen, prachtig vind ik dat. (bron)

Ziel aan de duivel verkopen?

Je verkoop niet je ziel aan de duivel als je laat zien wat belangrijk is voor jou, waar je voor staat en waar je mee bezig bent. Sterker nog, daarmee geef je mensen (en daar zitten kopers tussen!) de mogelijkheid om zich aan jou te verbinden, herkenning te voelen, je te gaan vertrouwen. En dat is superfijn, want daarmee bouw je een groep mensen om jou heen die geïnteresseerd zijn in waar je mee bezig bent en die jou steunen. Door werk van je aan te kopen, je een opdracht te geven, je te ondersteunen met crowdfunding etc.

Hoe je dat doet? Een kort stappenplan:

  1. Waarom maak je wat je maakt? Noem het een artist statement, een bio, whatever, maar het is belangrijk dat je weet waarom je doet wat je doet en dat je die ‘waarom‘ ook kunt delen met anderen.
  2. Blijf bezig met het ontwikkelen van je eigen signatuur. Heb je het idee dat je die nog niet hebt? Geen nood, vraag eens aan mensen ‘met verstand’ om naar je werk te kijken. Vaak zien buitenstaanders eerder wat jouw werk jouw werk maakt dan jijzelf.
  3. Ben je nog zoekende? Die zoektocht kun je ook delen. Wat ook kan helpen bij het ontwikkelen van een eigen signatuur is het maken van een moodboard met werk dat belangrijk is voor jou. Zit er een rode draad in dat werk? Heb jij misschien dezelfde rode draad? Wat kun je gebruiken om jouw signatuur verder te ontwikkelen?
  4. Als je jouw waarom onder woorden hebt gebracht en tevreden bent over je werk, kun je gaan nadenken over wat je online laat zien. Ik zou sowieso altijd kiezen voor een mix van werk dat af is, het proces achter de schermen en persoonlijke onderwerpen. Aan jou om de precieze mix te maken.
  5. Waar je actief wordt, hangt voor een groot deel af van je doelgroep. Instagram is op het moment natuurlijk belangrijk, Facebook ook nog steeds, maar misschien is LinkedIn ook wel een heel goed platform voor jou.
  6. Ook belangrijk: deel regelmatig. Van één keer in de maand iets op Instagram posten wordt niemand blij. Handig om een workflow voor jezelf te ontwikkelen die het mogelijk maakt om regelmatig te posten, ruim er bijvoorbeeld iedere dag een uurtje voor in. Op die manier gaat het ook niet in de weg staan van je eigenlijke werk.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 4 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.