Online marketing zonder Facebook, kan dat?

Facebook was weer eens negatief in het nieuws en onmiddellijk zie je dat er hordes mensen over nadenken om nu dan toch echt te stoppen met Facebook. Maar ja, je business, je opgebouwde geschiedenis, je netwerk…. Nog niet zo makkelijk dus om je account op te zeggen. Zeker zakelijk gezien. Want laten we wel wezen, Facebook is nog steeds het grootste social media platform, met het meeste bereik en met behoorlijk wat zakelijke mogelijkheden. En daarbij: waar trek je de grens? Stop je dan ook met Instagram (is immers ook van Facebook) en met WhatsApp (idem)?

Online marketing in a nutshell

Nog even de belangrijkste functies van online marketing op een rij:

  • Je kunt je expertise laten zien
  • Je kunt online marketing inzetten om je Personal Brand te versterken
  • Je kunt social media inzetten om je netwerk te vergroten
  • Je kunt social media inzetten om vertrouwen te krijgen van mensen en betrokkenheid te creëren
  • Je kunt nieuws delen, vragen stellen, discussiëren, inspireren etc.
  • Online marketing heb je nodig om een groep mensen om je heen te verzamelen die betrokken is bij jou en bij wat je doet (maakt). Social media speelt daar een belangrijke rol in.
  • Je kunt je aanbod delen
  • Je kunt mensen betrekken in het (maak)proces door ze bijv. een kijkje achter de schermen te geven
  • en zo kan ik nog wel even doorgaan

Hoe kom je aan klanten als creatief?

Je eerste klanten komen meestal uit je directe netwerk (je familie, vrienden, bestaande klanten). Daarna, als je je werk goed doet, breidt je klantenkring zich als vanzelf gestaag uit door mond tot mondreclame. Op die manier groeit je bedrijf organisch. Hartstikke fijn. Daarnaast heb je ook nog een groep mensen die jou niet kent en waar je geen enkel lijntje mee hebt. Op die laatste groep richt je je met name met je marketing en acquisitie. Met als doel hen dichterbij te krijgen zodat ze uiteindelijk in je eigen netwerk zitten. Simpel, toch?! Met name die laatste beweging is belangrijk, als je volledig op mond tot mond reclame vertrouwt, kan het wel eens lang duren voordat je bedrijf gaat lopen.

Wanneer wordt iemand klant?

Om van potentiële klant een echte klant te worden, doorlopen potentiële klanten meestal een aantal stadia:

  • Eerst moet de klant je leren kennen. Hier kun je heel goed social media voor inzetten. Maar ook Google kan hierin een belangrijke rol spelen (met zoekmachine optimalisatie)
  • Daarna moet de klant jou gaan herkennen. Ook hierin speelt social media een grote rol.
  • En tot slot moet de klant het jou gaan gunnen en je vertrouwen. Hij/zij moet betrokken raken bij jou en bij wat je doet. Ik val in herhaling, maar ook hier speelt social media een grote rol in, omdat je op social media bijv. makkelijk iets persoonlijks kunt delen en/of je expertise kunt laten zien.

En nu dan zonder Facebook. Ik probeer per fase wat suggesties aan te reiken, waarbij ik er vanuit ga dat ook Instagram op jouw ‘zwarte lijst ‘van social media platforms staat.

Fase 1: Klant moet jou leren kennen

Wat kun je hiervoor inzetten als je het zonder Facebook wilt doen?

  • Je zou (weer) actief kunnen worden op Twitter. Twitter is van oudsher een platform waar je heel makkelijk je netwerk uit kunt breiden. Zou Twitter ook best fijn vinden denk ik, als er weer meer mensen actief zouden worden want zo lekker gaat het niet met Twitter.
  • LinkedIn is wat minder geschikt voor mensen die jou nog niet kennen, LinkedIn werkt beter in de 2e fase, waarin herkenning een grote rol speelt. Wel kun je LinkedIn inzetten door handig gebruik te maken van je bestaande netwerk door hen te vragen jou te introduceren bij mensen die interessant zijn voor jou. Op die manier leer je nieuwe mensen kennen en vergroot je je netwerk.
  • Google. Als je je website heel goed optimaliseert voor Google en veel gaat bloggen (zodat je o.a. je zoekwoorden vaker terug kunt laten komen en je hoger in de ranking komt), kan Google veel voor je betekenen in de 1e fase waarin potentiële klanten jou moeten leren kennen. Wil je hier wat aan hebben, dan moet je website natuurlijk wel goed ingericht zijn en erop gericht zijn om van bezoekers klanten te maken.
  • Vero: een nieuw platform, waar ik al eerder over blogde. Ik zou er nog niet te veel op gokken dat dit de nieuwe place to be wordt.
  • Pinterest. Afhankelijk van je klant en je aanbod kan Pinterest een aanvulling zijn op wat je op social media doet.

Voor deze 1e fase kun je natuurlijk ook nog andere zaken inzetten: free publicity bijvoorbeeld, het geven van lezingen, naar netwerkbijeenkomsten gaan, beurzen bezoeken etc.

Fase 2: Herkenning

Herkenning is heel belangrijk. Uiteindelijk wil je dat je ‘voor in het hoofd’ blijft zitten van potentiële klanten. De kans is immers klein dat ze meteen klant worden als ze je de 1e keer ergens voorbij zien komen.

  • Bloggen. Als je heel regelmatig blogt over dezelfde soort onderwerpen, bouw je aan een sterk merk dat herkenbaar is. Vraag is natuurlijk wel waar je je blogs gaat delen om aan bezoekers te komen als je Facebook niet meer wilt gebruiken.
  • LinkedIn kun je prima inzetten om voor herkenning te zorgen en een sterk merk van jezelf te maken. Dat kan bijvoorbeeld door op LinkedIn te bloggen (publishen) of door zinvolle content te delen op de timeline van LinkedIn.
  • Twitter en Pinterest kun je natuurlijk in deze fase ook inzetten.
  • Nieuwsbrief. Eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af hoelang nieuwsbrieven nog effectief blijven, maar zolang het nog werkt, kun je er mensen mee bereiken die a priori geïnteresseerd zijn in jou en je bedrijf. Anders hadden ze zich immers niet opgegeven. Ook hier kun je aan herkenning werken, door de content die je deelt in je nieuwsbrief, maar ook bijv. door op een vast tijdstip je nieuwsbrief te versturen.

Fase 3: Betrokkenheid

Voor elkaar krijgen dat jouw potentiële klant zich betrokken gaat voelen bij jou en bij wat je doet, is misschien wel één van de moeilijkste dingen van online marketing. Wel noodzakelijk, want een klant die niet betrokken is of jou en je expertise niet vertrouwt, wordt geen klant. Hier kunnen verschillende zaken een rol bij spelen: je expertise, je persoonlijkheid, jouw persoonlijke verhaal, jouw ‘waarom’, testimonials van blije klanten en je blog.

  • LinkedIn. De recommendations zijn om deze reden in het leven geroepen. Ook biedt LinkedIn natuurlijk een mooie kans om je cv te delen, eventueel gecomplementeerd met vrijwilligerswerk, projecten en gewonnen prijzen. Ook kun je een aantal Skills aan je profiel toevoegen en die laten onderschrijven door mensen uit je netwerk.
  • Je website: testimonials van tevreden klanten, je expertise in de vorm van een cv, je persoonlijke verhaal, bloggen. Ook kan jouw ‘tone of voice’ ervoor zorgen dat mensen zich makkelijker betrokken gaan voelen.
  • Twitter kun je hier natuurlijk ook voor inzetten. Denk aan delen van je expertise, vragen beantwoorden (ook als die niet direct aan jou gesteld zijn!), je mengen in discussies, zinvolle content van anderen delen en af en toe iets persoonlijks van jezelf laten zien.
  • Pinterest is hier niet echt geschikt voor.
  • Je nieuwsbrief. Door consequent zinvolle content te versturen, af en toe iets van jezelf te laten zien, regelmatig een nieuwsbrief te versturen (niet zoals ik, dan weer een tijdje wekelijks en dan maanden niet) bouw je aan een betrouwbaar beeld van jezelf en maak je het makkelijker voor je nieuwsbrieflezers om zich betrokken te voelen bij jou en je werk.

Al met al

Al met al kan online marketing zonder Facebook natuurlijk best. Maar feit blijft dat Facebook nog steeds een belangrijke factor is en dat zijn (haar?) rol nog niet uitgespeeld is. Zeker als je weet dat er veel klanten jouw kant op komen via Facebook zou ik niet te snel zijn met het opzeggen van je account. Daarbij: zijn niet alle social media één pot nat als het aankomt op het vercommercialiseren van jouw data?

Maar, dat gezegd hebbende, zo gek is het niet om in ieder geval jezelf minder afhankelijk te maken van Facebook. Facebook wordt commercieel gezien minder interessant door allerlei ingewikkelde algoritmes waardoor jouw zakelijke pagina steeds minder effectief wordt. Inzetten van andere platforms en nadenken over andere (nieuwe?) manier om jezelf in de markt te zetten is dus helemaal niet zo’n gek idee.

Ik ben benieuwd: ga jij je account bij Facebook opzeggen? Zo ja, hoe ga je dan je online marketing inrichten? 

4 antwoorden
  1. Saskia Ebeli
    Saskia Ebeli zegt:

    Bedankt Marca. Prettig om zo uiteengezet te zien voor welke doelen ik social media eigenlijk gebruik. Ik denk er dus wel over om te stoppen. In elk geval privé. Ben nu aan het uitzoeken hoe ik dat kan doen. Nieuw account aanmaken, nieuw account toevoegen aan beheerders en dan privé account opzeggen. En dan het nieuwe account alleen gebruiken voor toegang tot de pagina? Natuurlijk moet ik zeker weten dat het werkt voor ik digitaal de hand aan mezelf leg…

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Je hebt sowieso een privé account nodig om een zakelijke pagina te kunnen maken en beheren inderdaad, dat account kun je ook onzichtbaar houden trouwens. Overigens is het wel steeds lastiger om met een zakelijke pagina mensen te bereiken (en ik verwacht dat dat alleen maar erger gaat worden). Misschien nog een nachtje over slapen?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 + vier =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.