Hoe maak je een succes van een zakelijke pagina op Facebook?

Iedereen die zakelijk actief is op Facebook, weet hoe ingewikkeld het is om een zakelijke pagina zo in te richten dat je likes en reacties krijgt. Sterker nog, het lijkt soms bijna onmogelijk zonder er geld tegenaan te gooien. Maar sommige pagina’s lukt het, zoals bijvoorbeeld L’animorphe. Ze zijn nog geen jaar bezig en toch heeft de pagina al ruim 5000 likes. Indrukwekkend!

Wat L’animorphe doet? Ze maken (vind ik) geweldige portretten van huisdieren, gebruik makend van schilderijen van oude meesters. Je kunt er zowel terecht voor een portret van je eigen huisdier als voor ‘ready mades’.

Dieren = succes?

Als je flauw bent, kun je zeggen dat de pagina zo succesvol is omdat dieren centraal staan. Het zal zeker een aandeel hebben in het succes, filmpjes en foto’s van dieren zijn nu eenmaal enorm populair op Facebook, maar er is meer aan de hand als je het mij vraagt.

Sowieso hebben de mensen achter L’animorphe een gelukkige hand in het uitkiezen van beeld. De foto’s zijn vaak heel grappig, de filmpjes ook.

Maar dat is niet het enige…

Er wordt elke dag gepost, soms zelfs meerdere keren per dag. En er is een goede mix tussen eigen werk (foto’s van werk dat af is en foto’s van achter de schermen) en filmpjes/foto’s die op internet gevonden zijn. Rode draad in alles wat ze posten is, als je het mij vraagt, dat je blij wordt van de filmpjes en foto’s. Hoe fijn is dat tussen alle narigheid waarmee je verder overspoeld wordt?! Het hoge feel good gehalte draagt zeker bij aan het succes van de pagina. Daarbij, de mensen achter L’animorphe hebben er duidelijk zelf heel veel lol in en dat werkt aanstekelijk. In ieder geval bij mij! (en ja, ik beken: ik zou het liefst van al m’n dieren zo’n portret laten maken)

En nu jij…

1. Wat is je doel

Waarom heb je een zakelijke pagina. Omdat het ‘moet’? Geen goede reden. Denk na waarom je een zakelijke pagina hebt en wat (en wie) je ermee wilt bereiken. Een pagina die verkoop moet genereren richt je anders in dan een pagina waarmee je wilt amuseren of informeren. Wat je ook wilt bereiken, uiteindelijk is één van de doelen van een zakelijke pagina natuurlijk altijd dat je veel bezoekers hebt en dat er veel interactie is, anders is het een weinig zinvolle bezigheid.

2. Content

Als je je doel hebt bepaald, kun je na gaan denken welke content daarbij past. Het ligt als creatief sowieso voor de hand om foto’s van je werk te plaatsen. Maar denk ook eens na over andere dingen die je kunt delen met je volgers. Jouw volgers willen misschien ook wel zinvolle info over mooie tentoonstellingen, of links naar artikelen die er voor hen toe doen. En vergeet niet om je content een persoonlijke touch te geven. Een foto met een, kort, persoonlijk verhaal zegt veel meer dan wanneer je alleen die foto plaatst. En laat ook eens wat van het maak-proces zien, daarmee betrek je mensen in wat je doet. En alsjeblieft: zie je pagina niet als een veredelde commercial. Niemand zit te wachten op reclameboodschappen in zijn of haar timeline.

3. Foto’s en video’s

Mensen delen graag foto’s en video’s, dus het is slim om daar veel gebruik van te maken!

4. Post regelmatig

Niet piepen dat het allemaal te veel tijd kost. Als je wilt dat jouw pagina voor je gaat werken zul je er in moeten investeren. In tijd bedoel ik dan. Probeer elke dag in ieder geval één update te plaatsen. Meer hoeft niet altijd, sterker nog: te veel is te veel. Dan ga je mensen irriteren en laat dat nou net niet de bedoeling zijn.

5. Deel je updates

Uiteindelijk hebben jij en Facebook hetzelfde doel: zo veel mogelijk bezoekers en zo veel mogelijk interactie. Eén van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is er voor te zorgen dat veel mensen je updates onder ogen krijgen. Helaas werkt Facebook daar zelf dan weer niet zo heel goed aan mee, maar als je ook actief bent op andere social media kun je er zelf ook wat aan doen. Dus ben je ook actief op andere social media? Deel je updates, bijvoorbeeld op Twitter, maar ook op je persoonlijke Facebook profiel.

6. Interactief

Interactiviteit is best lastig om voor elkaar te krijgen op een zakelijke pagina. Je ziet immers niks van de mensen die jou volgen, dus je kunt niet op hen reageren. Wat je wel kunt doen, is je content zo verpakken dat mensen reageren. Bijvoorbeeld door een vraag te stellen, of door een discussie uit te lokken. Zelf heb ik een tijdje een spreekuur gehouden op m’n page, mensen konden dan live vragen stellen die ik ter plekke van een antwoord voorzag. Nogal arbeidsintensief, maar het werd heel erg gewaardeerd en het deed wonderen voor mijn bezoekersaantallen.

Laat ook zien dat jij betrokken bent bij de mensen die jou volgen. Reageer op hun reacties (liefst dezelfde dag nog, een paar dagen later is te laat), stel vragen waar je echt het antwoord op wilt weten en doe vervolgens ook iets met die antwoorden. Post niet alleen updates over jezelf, maar deel ook info van anderen. Laat zien dat je openstaat voor interactie en dat je uit bent op een gesprek, niet op het verspreiden van reclame.

7. Het uiterlijk van je zakelijke pagina

Beauty sells. Zorg er dus voor dat je pagina er goed uitziet. Een mooie afbeelding en een goede profielfoto doen wonderen. Ook dat doet L’animorphe heel goed. De pagina ziet er erg aantrekkelijk uit door de beelden die gebruikt worden.

8. Mensen uitnodigen

Nodig sowieso je vrienden en familieleden uit om je pagina te liken. De meeste mensen zullen dat doen en je vrienden zullen bovendien eerder geneigd zijn om je updates te liken en er op te reageren, dan iemand die jou niet kent. Daarnaast is het slim om overal kenbaar te maken dat je een zakelijk Facebook pagina hebt: zorg voor een Facebook-volg button op je site, onderaan je mail, in je nieuwsbrief etc.

9. Gebruik de insights

Kijk regelmatig hoe je posts het doen: wat wordt goed bekeken, gedeeld. Op welke posts krijg je veel reacties? En stem je strategie daarop af.

10. Boosten en/of adverteren

Facebook wil ook graag aan jou verdienen. Je kunt er dan ook voor zorgen dat jouw updates door veel meer mensen gezien worden als je je portemonnee trekt. Niet iets om altijd te doen, maar ik kan me voorstellen dat het interessant is wanneer je bijvoorbeeld een speciale actie in de markt aan het zetten bent. Dan is het de investering zeker waard. Ook kun je, tegen betaling, ervoor zorgen dat jouw pagina onder de aandacht komt van een veel breder publiek. Het mooie van boosten, of adverteren, is dat je heel gericht kunt kiezen voor een doelgroep. Superfijn! Je kunt bovendien voor een paar euro per dag al een behoorlijk bereik voor elkaar krijgen.

11. Plezier

En, alsjeblieft, heb er een beetje lol in! Als Facebook voor jou alleen maar aanvoelt als moeten, moet je misschien overwegen om het gewoon niet te doen. Enthousiasme werkt aanstekelijk, maar het tegenovergestelde is natuurlijk ook waar. Als jij zonder enige lol er aan te beleven bezig bent met je Facebook page kan ik je op een briefje geven dat het niet gaat werken. Dat voelen de mensen die jou volgen namelijk ook.

© foto’s L’animorphe

8 antwoorden
  1. Hanneke de Graaf
    Hanneke de Graaf zegt:

    Verhelderend artikel. Ik blijf het een lastig iets vinden wat wel en wat niet te plaatsen. Je artikel prikkelt om verder te denken over een insteek, wat leuk is om te plaatsen zonder dat het een soort portfolio-pagina wordt.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *