Waarom online marketing niet automatisch tot meer werk leidt

Is online marketing de Heilige Graal? Dé manier om aan klanten en opdrachten te komen? Niet voor iedereen en altijd natuurlijk, maar voor veel ondernemers is online marketing wel één van de belangrijkste manieren om aan opdrachten en dus omzet te komen. Maar er gaat nog wel eens wat fout in dat hele online marketingproces. En dat is niet alleen jammer, het is ook niet nodig…

Waar het vaak fout gaat?

  • Geen (goed) idee hebben over wat je kunt delen
  • Geen inzicht hebben in het proces en daarom ‘maar wat doen’
  • Er geen tijd voor vrij maken
  • Angst voor zichtbaarheid
  • Online marketing zien als gratis reclame

Inzicht in het proces…

1= je bestaande netwerk, 2 = je via via netwerk, 3 staat voor de mensen die jou niet kennen

 

Als je wilt groeien met je bedrijf, wil je met name mensen uit de 3e ring (de mensen die jou niet kennen) ‘binnen halen’, m.a.w. ervoor zorgen dat ze in je 1e ring komen. Dat proces bestaat uit een aantal stadia:

  1. Ze moeten je leren kennen
  2. Ze moeten je herkennen (hee, dat is die van…..)
  3. Ze moeten je gaan vertrouwen
  4. Dan pas worden ze (eventueel) klant.

Leren kennen

Dat is uiteraard de 1e stap: jouw potentiële klanten moeten van je bestaan afweten. Anders kunnen ze ook geen klant worden. Maar andersom werkt het ook: jij moet weten wie jouw potentiële klant is, anders schiet je met hagel als je online marketing in gaat zetten. Een mooi model om die klant in beeld te brengen is de empathy map. Als je jouw klant in beeld hebt gebracht, weet je ook op welke manier hij/zij aan informatie komt, m.a.w. welke tools je in kunt zetten om je klant te bereiken. Het heeft bijv. weinig zin om helemaal los te gaan op Pinterest als jouw klant dat maar een tuthola gebeuren vindt. Daarnaast is het belangrijk te weten welke info interessant is voor jouw klant. Als je dat weet, kun je daar op aansluiten en dat maakt dat je eerder in beeld komt.

Herkennen door consistentie

Lukraak zaken delen of onder de aandacht brengen heeft niet zo heel veel zin. Je klant leert je misschien wel kennen, maar krijgt niet echt een beeld van wat je doet en wat je voor hem/haar zou kunnen betekenen. Consistentie dus! Een helder, herkenbaar beeld neerzetten doordat er een duidelijke rode draad zit in wat je laat zien. Dat heeft veelal te maken met onderwerpkeuze, je kunt bijvoorbeeld een onderwerp ‘claimen’ zodat je er echt expert in wordt. Maar je kunt ook een helder beeld neerzetten door de manier waarop je communiceert of door gebruik te maken van een herkenbare beeldtaal. Consistentie kan ook zitten in frequentie (elke dag een schets op Instagram, elke twee weken op vrijdag een nieuwsbrief) of in jouw persoonlijkheid die overal in doorschemert. Regelmatig iets posten is trouwens sowieso belangrijk, als je één keer in de paar weken iets op social media post, kun je niet verwachten dat mensen je leren kennen en herkennen!

Ben jij te vertrouwen?

Ben je eenmaal zo ver dat jouw klant jou kent en herkent, dan is hij klaar voor de volgende stap: jou gaan vertrouwen. Consistentie heeft daar al een steentje aan bijgedragen, maar er zijn meer elementen:

  • Expertise – weet je waar je het over hebt of waar je mee bezig bent? Je expertise kan bijv. blijken uit de content die je deelt (in blogs en updates) maar ook uit de (werk)ervaring die je op hebt gedaan. Testimonials van tevreden klanten spelen hier een belangrijke rol in.
  • Jouw persoonlijkheid – mensen houden van persoonlijke verhalen, niet alleen biedt dat herkenning, het geeft ook een ‘haakje’ zodat ze je niet zo snel vergeten. Jezelf laten zien geeft ook vertrouwen, je verschuilt je niet achter een logo, maar laat zien wie je bent en waar je mee bezig bent. Wees dus niet bang om ook privé zaken te delen.
  • Jouw ‘waarom’ – heeft natuurlijk ook te maken met jouw persoonlijkheid, maar ik haal ‘m toch even los omdat het zo belangrijk is. Jouw missie, jouw ‘waarom je de dingen doet die je doet’ is van ongelofelijk groot belang. Want ook daar kan je klant zich aan verbinden. Bijvoorbeeld omdat hij/zij dezelfde missie heeft, omdat jouw missie aansluit bij waar hij/zij naar op zoek is of omdat hij/zij het belang van jouw missie inziet. Als je jouw missie helder hebt, draagt dat bovendien bij aan een consistent beeld. Alles komt dan immers uit dezelfde bron.

Hebbes!

Heeft je klant al deze stappen doorlopen, dan is hij/zij er in principe klaar voor om iets bij jou te kopen of om je aan te bevelen bij iemand anders. Niet iedereen wordt klant natuurlijk, dus dat laatste is zeker ook belangrijk. Klant worden heeft uiteraard ook te maken met de behoefte van je klant en van de waarde die jouw product of dienst heeft voor je klant.

Wat betekent dat nou in de praktijk?

  • Laat je expertise zien: ga bloggen, geef tips, laat zien hoe je dingen maakt, over zaken nadenkt, hoe het er bij jou achter de schermen aan toegaat, deel interessante info die te maken heeft met waar jij mee bezig bent, laat andere mensen over jou aan het woord (testimonials) en maak duidelijk wat je (werk)ervaring is.
  • Laat zien wie je bent: dat is kwetsbaar, inderdaad, en je hoeft echt niet met de billen bloot. Maar laten zien wie je bent, speelt een ongelofelijk grote rol in het ontstaan van herkenning, vertrouwen en verbinding. Vind je het heel ingewikkeld? Denk dan eens na of je een paar gebieden kunt bedenken waar je redelijk ‘veilig’ over kunt posten (muziek, sport, boeken die je leest) en waarmee je tóch iets van jezelf laat zien. Geen schroom? Laat dan niet alleen de leuke, positieve dingen zien, maar deel ook eens iets als het even wat minder lekker gaat.

Puzzel…

Eigenlijk is online marketing één grote puzzel, waarbij elk stukje bijdraagt aan het beeld over jou. Jouw website, de social media platforms die je inzet en je nieuwsbrief bouwen gezamenlijk aan dat beeld. Als het goed is. Want daar gaat het vaak fout. Doordat een website bijv. niet uitstraalt wie je bent. Doordat er geen rode draad is te vinden in de updates die je plaatst op social media. Doordat je een nieuwsbrief hebt (als je er al een hebt) die niet aansluit bij de expertise die je wilt laten zien.

WesintheWild

Een voorbeeld van iemand die online marketing goed inzet, is WesintheWild op Instagram. Zeker in het begin waren zijn beelden heel herkenbaar: natuur, bossen, lichtval en daarbij was hij regelmatig zelf ook te zien in de foto’s.

Chasing light. Don’t we just need more adventure in our lives?

Een foto die is geplaatst door Wesinthewild.com (@wesinthewild) op

Dat bleef niet onopgemerkt, hij werd door meer en meer mensen opgepikt en op een gegeven moment uitgelicht door Instagram. Daarna ging het hard, inmiddels heeft hij ruim 72.000 volgers en levert Instagram hem enorm veel werk op. Wesley is niet bang om zichzelf te laten zien, dus naast de herkenbaarheid van zijn beelden, krijg je ook een beeld van hemzelf. Tot slot geeft hij met Instagram Stories zeer regelmatig een kijkje achter de schermen, zodat je zijn avonturen een beetje meebeleeft. Zijn expertise (over Instagram in dit geval) deelt hij in lezingen, workshops en soms in een blog.

Ik ben heel benieuwd hoe het met jouw online marketing gesteld is. Levert het je werk op? Of ben je inmiddels behoorlijk gefrustreerd en heb je het bijltje erbij neergegooid? 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *