Waarom het soms toch handig is een zakelijk Instagram account te nemen

Als ik heel eerlijk ben, was ik nogal sceptisch toen mijn geliefde Instagram met zakelijke accounts kwam. Ik zag Facebook-praktijken voor me: betalen om je update onder de aandacht te brengen, algoritmes die ervoor zorgen dat jouw post door niemand wordt gezien etc. Maar tot nu toe is dat gelukkig niet het geval. Sterker nog, zo’n zakelijk account blijkt best handig. 

In a nutshell

Mensen kunnen makkelijker contact met je opnemen, je kunt adverteren, je krijgt inzicht in het gedrag van de mensen die naar jouw foto’s kijken. En het is simpel te regelen: je zet je persoonlijke account zo om naar een zakelijk account. Eén ding vooraf: je kunt alleen een zakelijk account nemen op Instagram als je een zakelijke pagina hebt op Facebook. En mocht je spijt krijgen en toch weer terug willen naar een persoonlijk profiel? Dat kan!

Contact

Nu Instagram steeds belangrijker wordt (en nog steeds groeit), wordt het ook belangrijker om het op een goede manier in te zetten. Ik hoor steeds vaker dat galeries, curatoren en opdrachtgevers Instagram afspeuren op zoek naar (nieuw) talent. Dan is het wel zo handig als ze makkelijk contact met je op kunnen nemen. Uiteraard heb je het adres van je website in je profiel staan, maar zodra je een zakelijk account neemt, verschijnt er ook een contactknop zodat mensen direct een mail kunnen sturen of je kunnen bellen. Wel zo makkelijk.

Statistieken

Ook handig: je krijgt inzicht in hoe je bezoekers zich gedragen. Als je op een foto klikt, zie je direct daaronder ‘statistieken bekijken’. Als je daarop klikt, zie je:

  • het aantal likes (dat kon je natuurlijk altijd al zien)
  • het aantal reacties (idem)
  • hoe vaak je bericht is opgeslagen door iemand
  • hoe vaak je bericht bekeken is
  • het aantal unieke accounts dat je bericht gezien heeft
  • het aantal unieke accounts dat betrokken is bij je bericht (door een like, reactie e.d.)

De statistieken zijn alleen zichtbaar voor de foto’s die je hebt geplaatst nadat je een zakelijk account hebt genomen. Van de foto’s die je daarvoor hebt geplaatst, krijg je geen gegevens.

Promoten

Direct onder je updates staat nu ook een knop waarmee je je update kunt promoten. Je hebt twee opties: bezoek aan je website promoten of promoten dat mensen jou bellen (of bezoeken als je een fysiek adres hebt waar klanten langs kunnen komen). Het promoten zelf werkt eigenlijk hetzelfde als op Facebook. Je kiest een doelgroep (of definieert die zelf), je kiest een bedrag en je kiest ervoor hoe lang de promotie zichtbaar moet zijn. Ook kun je ‘knoptekst’ selecteren die onder jouw gepromote foto te zien is straks. Handig! Een andere mogelijkheid om Instagram in te zetten voor promotie, is via Facebook zelf. Je kunt namelijk een update die je op je zakelijke pagina plaatst ook promoten op Instagram.

Ik ben in ieder geval om. En jij? Stap jij ook over?

8 antwoorden
    • Marca Van den Broek
      Marca Van den Broek zegt:

      Hoi Machtelt,

      Dat kan zeker! Je kunt bij je instellingen je account omzetten en koppelen aan je zakelijke pagina op Facebook. Ik zal dat ook nog even duidelijker maken in de blog!

      Groet, Marca

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 2 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.