Wat laat je van jezelf zien? Best practice: Richard Terborg

Regelmatig krijg ik de vraag: wat moet ik dan posten op social media? Best een gekke vraag voor een creatief, vind ik, je hebt immers bij uitstek een vak waar van alles over te vertellen is. Toch? Op zich kan ik me er nog iets bij voorstellen dat het talige van social media misschien niet helemaal je ding is, of de zichtbaarheid, maar dat je niet genoeg onderwerpen zou hebben….

Waar moet ik het over hebben dan?

Waar wil je het over hebben, moet de vraag eerder zijn . Wat wil je van jezelf en je werk laten zien? Wat wil je bereiken met social media en online marketing? Voor mij gaat het vooral om het bouwen van relaties en om het neerzetten van jezelf als professional. Als je dat doorvoert, betekent het dat je je persoonlijkheid moet laten zien (daar haken mensen op aan) en je werk. Wat dan?

  • Behind the scenes doen het altijd goed
  • Houd een journal bij tijdens je werk (met foto’s en aantekeningen) en put daaruit voor je blogs en updates
  • Laat werk zien dat afgerond is
  • Deel waar je persoonlijk mee bezig bent, je druk over maakt, gepassioneerd voor ben

Betrek mensen in je proces en het eindresultaat. En laat onderweg ook nog iets van persoonlijks van jezelf zien. Iemand die dat heel goed doet, is fotograaf Richard Terborg.

Werk en leven

Als je Richard volgt, bijvoorbeeld op Facebook waar hij het actiefst is en een groot netwerk heeft, dan krijg je een goede indruk van hoe Richard aan het werk is. Niet alleen deelt hij foto’s van ‘af’ werk, ook zie je heel regelmatig foto’s en tekst over shoots. Wat heel kenmerkend is voor zijn updates, is dat er altijd een rauw, gek, enthousiast randje aan zit, wat hem absoluut onderscheidt van zijn collega’s.

Richard Terborg

Daarbij is hij ook niet bang zichzelf te laten zien. Wat soms best hilarisch is. Zo ging hij onlangs naar Rotterdam en nam zich voor die dag 100 selfies te maken. Ik weet niet waar de teller stopte, maar mijn timeline stond vol met zijn hoofd. Erg om gelachen.

Richard Terborg

Hij post eigenlijk altijd in het Engels (past bij zijn doelgroep), meestal meerdere keren per dag en bijna altijd met beeld. Naast zijn persoonlijke account heeft Richard overigens ook een zakelijke pagina op Facebook, waar hij ook bijna dagelijks post. De updates zijn deels hetzelfde als die op zijn persoonlijk profiel, maar iets minder in aantal en wat zakelijker georiënteerd.

Geheim van de smid? Betrokkenheid!

Wat opvalt, is dat Richard eigenlijk altijd heel veel respons krijgt op wat hij post. Deels heeft dat natuurlijk te maken met het grote netwerk dat hij heeft, maar het komt zeker ook door het enthousiasme dat van zijn updates afspat. Daarnaast stelt hij regelmatig vragen (handig als je respons wilt) en reageert hij altijd heel alert en snel op reacties. Hij is betrokken bij z’n netwerk en dat voel je. Als je het mij vraagt, is die betrokkenheid precies waar het om draait. Je voelt bij alles wat hij doet dat het geen ‘moetje’ is om zaken op Facebook te plaatsen, maar dat hij het doet omdat hij het belangrijk vindt om te delen en te communiceren met de wereld om hem heen.

Slimme dingen

En Richard is ook slim natuurlijk, hij snapt wat werkt als je het hebt over online marketing. Hij schrijft blogs, met altijd een persoonlijke insteek (belangrijk!). Hij heeft terugkerende updates op Facebook, zoals bijvoorbeeld zijn wekelijkse update op maandag, wat voor herkenning zorgt.

Richard Terborg

Daarnaast organiseert hij meetings, workshops en geeft hij steeds vaker lezingen, zodat mensen hem ook makkelijk irl kunnen ontmoeten. Zo heb ik hem bijvoorbeeld leren kennen toen ik bezig was met het opzetten van de 1e editie van T.A.P., waar hij een inspirerende presentatie gaf:

Moet ik dan ook zo veel posten?

Nee hoor, dat hoeft niet. Hoewel het wel handig om dagelijks iets te laten zien. Dat zorgt voor herkenbaarheid en het heeft ook als gevolg dat mensen je niet snel zullen vergeten. Wat weer handig is als ze een opdracht te vergeven hebben. De meeste opdrachtgevers grijpen immers naar iemand van wie ze het gevoel hebben dat ze die kennen. Iemand die ze de klus gunnen, niet alleen omdat het een fijn mens is om mee te werken, maar ook omdat die persoon betrokken is bij wat hij doet. Daarnaast, ook niet onbelangrijk, zorgt het algoritme van Facebook ervoor dat jouw updates door meer mensen gezien worden als je dagelijks (meerdere malen) post. Post je een paar dagen niet, dan zak je al snel weg in de ranking en dat is zonde van al je werk.

Vind dus uit wat voor jou werkt! Het gaat niet om 100 updates per dag of selfies posten. De belangrijkste factoren voor succes met online marketing zijn herkenning, betrokkenheid en je persoonlijkheid. Als je die op JOUW manier laat zien kan er niet zoveel mis gaan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 + veertien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.