Online programma: Geef je business een boost

  • Naast de ‘openbare’ Online Classes wil ik een programma organiseren dat na afloop NIET op social media gedeeld zal worden en waarin het ontwikkelen van de zakelijke vaardigheden van de deelnemers centraal staat.
  • Het trainingsprogramma ‘Geef je business een boost’ bestaat uit 4 groepstrainingen en per deelnemer één 1-op-1 coachingsgesprek
  • De trainingen hebben als doel dat jij straks, na Corona, beter beslagen ten ijs komt als creatieve ondernemer
  • In de trainingen, die één keer per twee weken plaats vinden, komen telkens één tot twee onderwerpen aan bod
  • Denk aan onderwerpen als hoe zet je jezelf goed in de markt, het bepalen van je doelgroep, social media, je website, aan klanten komen, prijzen bepalen en acquisitie
  • Centraal staat het versterken van jouw ondernemersvaardigheden als creatief
  • Het programma vindt geheel online plaats, we ontmoeten en communiceren met elkaar op Zoom
  • Aan het programma kunnen maximaal 4 mensen meedoen
  • De trainingen variëren in lengte, maar zullen over het algemeen niet langer dan 2 uur duren
  • Daarnaast krijgt elke deelnemer één 1-op-1 gesprek over een onderwerp dat voor hem/haar van belang is. Dit 1-op-1 gesprek duurt ongeveer een uur
  • Dit trainingsprogramma is bedoeld voor fotografen, kunstenaars en andere creatieven die hun vaardigheden op ondernemersgebied verder willen ontwikkelen
  • Omdat de meeste mensen op het moment krap bij kas zitten, bied ik dit programma nu voor gereduceerd tarief aan, je betaalt nu 150 euro (per persoon, ex btw) voor deelname. Na de Corona crisis wordt de training duurder.
  • Ik organiseer dit programma in juni voor de 2e keer. We plannen in onderling overleg de data en tijden. Dat geldt zowel voor de trainingen als voor de 1-op-1 gesprekken

Week 1

We starten met het maken van een Business Model Canvas. Met dit model breng je niet alleen de belangrijkste aspecten van je bedrijf in kaart, het zorgt er ook voor dat het helder wordt wat je nog te doen hebt om jezelf beter in de markt te zetten. Daarnaast helpt het je keuzes te maken in wat je beter wel en wat je beter niet kunt doen.

Het 2e onderwerp in week 1 is het bepalen en beschrijven van je doelgroep. ‘Alles voor iedereen’ werkt helaas niet. Het nadenken over je doelgroep is heel belangrijk omdat het er bijv. voor zorgt dat je je communicatie en marketing heel gericht in kunt zetten zodat je jouw potentiële klanten ook daadwerkelijk bereikt. Maak je geen keuzes, dan schiet je met hagel en dat is zonde van je tijd en energie.

Week 2

In week 2 gaan we aan de slag met Waardebepaling: wat is de waarde van wat jij aanbiedt voor jouw klant? Belangrijk om te weten en om onder woorden te brengen. Die waarde bepaalt namelijk of jouw potentiële klant inderdaad iets bij jou koopt. Als die waarde niet duidelijk is zal hij/zij dat zeker niet doen. Ga maar bij jezelf na, geef jij geld uit aan iets waar je de waarde niet van snapt, ziet of voelt?

Ook kijken we deze week naar Personal Branding. Mensen worden 24/7 bestookt met informatie. Om op te vallen in die brij aan informatie, is het handig als je een helder consistent beeld van jezelf neer kunt zetten. Personal Branding helpt daarbij. We kijken naar je kernwaarden en hoe die terug (kunnen) komen op je website, in social media en in je gedrag. Zodat je een helder, consistent en herkenbaar beeld van jezelf neer kunt zetten.

Week 3

In week 3 gaan we aan de slag met online marketing.

Allereerst kijken we naar jouw website. As je website goed in elkaar zit, kan hij veel voor je betekenen. Een goede website is dan ook meer dan alleen een visitekaartje of portfolio. We kijken deze week naar de belangrijkste aspecten van een website en bespreken daarnaast ook de basics om goed gevonden te worden via Google.

Het 2e onderwerp in week 3 is social media. Welk doel wil je bereiken met het inzetten van social media? Op welke social media ben je actief? Wat is zinvol voor jou om in te zetten en hoe kun je dat het beste doen? Wat ga je delen? Hoe vaak moet je iets delen? Het komt allemaal aan bod.

Week 4

In de laatste week staan prijsbepaling en acquisitie centraal

Het bepalen van je prijzen bepalen kan lastig zijn. Het hangt van zoveel factoren af….. We bespreken welke factoren een rol spelen en kijken welke prijzen bij jou en jouw product of dienst passen.

Als laatste onderwerp komt acquisitie aan bod. Hoe benader je potentiële klanten? Wat is zinvol om te doen en wat niet. Om je alvast gerust te stellen: koude acquisitie (de telefoon pakken en mensen gaan bellen die je niet kent) heeft niet zo veel zin. Maar wat dan wel en hoe pak je dat het beste aan?

© Marca van den Broek