5 manieren om aan geld te komen voor je project of bedrijf

Natuurlijk probeer je je eigen broek op te houden als ondernemer, maar soms heb je een project waar je extra geld voor nodig hebt. Of heeft je bedrijf geld nodig om te kunnen groeien. Bij de bank aankloppen is dan lastig, zeker als ondernemer in de creatieve sector. Gelukkig zijn er ook nog andere manieren!

Plannen maken voor geld

De basis voor elke vorm van financiering van je project is een goed plan. De verschillende vormen van financiering vragen weliswaar ieder om een aantal specifieke zaken, maar de basis is voor elke vorm van financiering min of meer hetzelfde:

  • Wat ga je doen: wat is je project of product. Wat wil je met je bedrijf in de markt gaan zetten. Beschrijf het zo goed en helder mogelijk.
  • Voor wie ga je dat doen: op wie richt je je, wie is je doelgroep? Voor elke financierder belangrijk: er moet immers wel een markt zijn voor je product, anders brengt de investering niks op. Doe marktonderzoek als je je afzetmarkt nog niet goed kent.
  • Hoe ga je die personen bereiken: maak een goed marketing en pr-plan, zeker bij crowdfunding is dat van levensbelang.
  • Wat zijn je kosten: maak een solide financieel plan of een begroting en laat dat plan doorrekenen voordat je het indient.
  • Wat is je financieringsplan: hoe ga je je project financieren? Moet alles bijvoorbeeld uit één bron komen of zet je meerdere bronnen in om je financiering rond te krijgen
  • Planning: hoe ziet je planning er uit?
  • Beschrijf ook eventuele samenwerkingen die je aan wilt gaan.

Om een basis voor je plan te leggen vind ik het Business Model Canvas heel prettig om mee te werken. Van daaruit kun je dan je plan verder invulling geven.

geld1. Crowdfunding

Crowdfunding is op het moment een behoorlijk succesvolle (en bekende) manier om aan geld te komen voor een product of project. Zeker in de creatieve sector wordt er veel gebruik van gemaakt. Maar het is absoluut geen easy money! Om crowdfunding succesvol in te zetten vraagt veel tijd en inzet. In het kort: de crux bij crowdfunding is het bouwen van een betrokken groep mensen om je heen. Begin daar niet pas mee als je met de daadwerkelijke crowdfunding begint, maar daarvoor al. Ook het maken van een  marketing- en pr-plan is van essentieel belang. Hoe ga je die betrokken groep mensen creeëren, hoe houd je ze betrokken en op de hoogte, wat krijgen ze terug voor hun bijdrage etc. etc. Een overzicht van de Nederlandse platformen voor creatieve projecten en producten kun je vinden bij Douw en Koren En je kunt natuurlijk ook zelf een crowdfunding actie op poten zetten, Farsk design bijvoorbeeld is net een actie gestart op Facebook.

2. Sponsoring

Sponsoring kan een goede manier zijn om een project (deels) te financieren, maar niet elk project leent zich ervoor. Belangrijk voor een sponsor is om te weten wat hij terugkrijgt voor zijn sponsoring. Bijvoorbeeld dat zijn product onder de aandacht komt van een publiek dat voor hem interessant is. Of dat het project goed is voor zijn imago. Banken en grote bedrijven sponsoren om die reden bijvoorbeeld vaak (grote) culturele evenementen of instellingen. Stap in ieder geval niet op een sponsor af zonder er goed over na te denken wat je hem te bieden hebt als tegenprestatie. En maak een sponsorplan waarin je alle mogelijkheden op een rijtje zet.

Deze inhoud is geblokkeerd, je moet cookies accepteren als je de inhoud wilt zien...

3. Investeerders

Nu de banken steeds vaker niet thuis geven bij ondernemers, zeker in de creatieve sector, kunnen investeerders een mooie manier zijn om toch aan geld te komen voor je project, product of bedrijf. Voor een investeerder kan het aantrekkelijk zijn jou te financieren, als het goed gaat levert het hem immers meer op dan wanneer hij zijn geld op de bank laat staan. Veel investeerders komen uit het eigen netwerk, maar ook bij investeringen begint crowdfunding een steeds belangrijkere rol te spelen. Deels gaat het om investeerders die vaker geld investeren in bedrijven, deels gaat het om particulieren die een investering doen, bijv. middels een peer to peer platform Bij een investering is het vooral een financieel verhaal: een investeerder wil geld verdienen met z’n investering dus moet jij nadenken over wat je hem te bieden hebt. Aflossing natuurlijk, maar ook rente op het bedrag van de investering? Aandelen?

Deze inhoud is geblokkeerd, je moet cookies accepteren als je de inhoud wilt zien...

4. Micro-krediet

Heb je geen zin in investeerders of crowdfunding maar heb je wel geld nodig, dan is er ook nog de mogelijkheid van een micro krediet. Je kunt, als kunstenaar // creatief, zo’n micro krediet aanvragen bij Cultuur & Ondernemen. Voor grotere kredieten (vanaf 10.000 euro) werkt Cultuur & Ondernemen samen met de Triodos bank. C & O kan jou eventueel helpen met je aanvraag en kan borg staan voor (een deel van) de lening. Bij het aanvragen van een krediet wordt je financieel natuurlijk helemaal doorgelicht. Hoe sta je ervoor (BKR?), wat is je financiële prognose, ben je in staat om de rente en aflossing te betalen. Wordt je in orde bevonden dan teken je een contract en wordt het geld op je rekening gestort.

5. Fondsen en subsidies

Het aanvragen van subsidies is natuurlijk ook nog steeds een mogelijkheid, hoewel de bodem van de subsidiepot wel echt in zicht is. Er zijn grote subsidiegevers (Prins Bernhard Cultuurfonds, Mondriaan Fonds e.d. ), maar vergeet vooral ook niet de kleine fondsen. Die hebben minder grote budgetten tot hun beschikking, maar vaak ook minder kapers op de kust. In het Fondsenboek zijn alle Nederlandse fondsen te vinden. Belangrijk bij een fonds, is dat jouw aanvraag naadloos aansluit bij de doelstellingen van het fonds. Verdiep je dus goed in het fonds waar je een aanvraag wilt doen en kijk of en hoe jouw plan aansluit. Ook hier zijn een begroting en een dekkingsplan natuurlijk belangrijk. Verder is voor veel fondsen je planning een belangrijke factor bij het al dan niet toekennen van de subsidie. Voor veel fondsen mag je bijv. niet al gestart zijn als je geld aan gaat vragen. Tips nodig? Mister Motley zette er 10 op een rij. 

Tot slot

Laat je plan lezen voordat je ermee de boer op gaat. Voor jou kunnen bepaalde zaken zo vanzelfsprekend zijn dat je er overheen kijkt. Een buitenstaander moet je plan ook kunnen begrijpen. En neem de tijd. Een goed plan schrijven helpt ook je project of bedrijf verder, het dwingt je immers al je uitgangspunten helder op papier te zetten. En dat is alleen maar goed!

Succes! En mocht je vragen of opmerkingen hebben, ik lees ze graag!

photo credit: JD Hancock via photopin cc

photo credit header: Euro Scheine 1 via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien − 4 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.