5 redenen om instagram in te zetten als fotograaf

Veel fotografen zijn een beetje huiverig voor Instagram: je raakt je foto’s kwijt, het is niet professioneel met al die filters etc. Misschien toch niet zo slim om het kind met het badwater weg te gooien. Instagram wint nog steeds aan populariteit en jouw klant zit hoogstwaarschijnlijk ook tussen die gebruikers. Het zijn immers al lang niet meer alleen maar jongeren die Instagram gebruiken.

Reden 1: Vijver

Sterker nog, je hoort steeds vaker dat Instagram een vijver is waar ook zakelijke klanten op zoek gaan naar fotografen. Heeft een fotograaf veel volgers, dan is die fotograaf natuurlijk a priori al interessant voor een opdrachtgever. Op die manier fungeert Instagram als een soort beeldbank: op zoek naar interessante fotografen om vervolgens in gesprek te gaan over een opdracht.

Een paar populaire Nederlandse Instagrammers:

Eelco Roos (@croyable): 432K volgers

Eelco Roos

Wesinthewild (@wesinthewild) 49K volgers

wesinthewild

Claire Droppert (@claireonline): 326K volgers

Claire Droppert

Reden 2: jouw klant gebruikt ook Instagram

In mei 2014 had Instagram in Nederland een slordige 1.4 miljoen gebruikers. En het aantal gebruikers groeit nog steeds. Voor een groot deel zijn dat nog steeds jongeren, maar waar jongeren beginnen volgen ook al snel andere groepen gebruikers. Je ziet dan ook dat steeds meer bedrijven gebruik maken van Instagram. Zeker als je goed bent met beeld (wat jij natuurlijk bent als fotograaf) is Instagram een mooie tool om je klanten te bereiken.

Reden 3: jezelf laten zien

Natuurlijk laat je je werk zien op Instagram (overigens: Instagram heeft dezelfde regels m.b.t. auteursrecht als Facebook), dat spreekt voor zich. Maar Instagram leent zich ook heel goed voor foto’s en filmpjes waarin je een kijkje in de keuken geeft. Dat zie ik nog niet veel fotografen doen op Instagram, dus daar kun je je allicht mee onderscheiden. Durf ook persoonlijk te zijn, laat jezelf zien, en ga het gesprek aan! Ik zie veel fotografen die vooral aan het zenden zijn op Instagram. Jammer, want er kan zo veel meer. Persoonlijk contact wordt steeds belangrijker in deze wereld waarin technologie meer en meer domineert.

Reden 4: met hashtags ook buiten je eigen netwerk

Op Instagram zoeken veel mensen op hashtags, maak daar gebruik van. Niet door 100 + hashtags onder je post te zetten (alsjeblieft!), wel door relevante hashtags op te nemen. Je kunt zelf natuurlijk ook hashtags gebruiken om klanten te zoeken op Instagram.

Daarnaast kun je Instagram ook gebruiken als een soort marktonderzoek: wat doen andere fotografen, wat werkt, wat werkt niet, hoe gaan ze om met reacties op hun foto’s.

Reden 5: Instagram is leuk!

Tenminste, dat vind ik. Ik beleef erg veel lol aan het posten van foto’s, maar vooral ook aan het volgen van mensen die ik ken en/of inspirerend vind. Ik vind het ook mooi om te zien, dat je echt een beeld krijgt van de kwaliteiten van iemand. Simpelweg doordat je zeer regelmatig werk voorbij ziet komen.

Een paar van mijn favorieten:

Andrew Knapp (@andrewknapp)

Andrew Knapp

Humans of New York (@humansofny)

Humans of New York

Penguin the magpie (penguinthemagpie)

penguin the magpie

photo credit: Three = a family via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.