5 redenen waarom Twitter jou niks oplevert

Driftig aan het twitteren geslagen? Al een tijdje bezig en het levert je nog steeds niks op? Geen idee hoe het komt?

Twitter1. Je heb het alleen maar over jezelf.

Boring! Ik hoef niet te lezen wat je doet, hoe geweldig je bezig bent, wat voor fantastische gesprekken je hebt gevoerd, business deals je binnen hebt gesleept of wat voor geweldige marketeer je bent. Natuurlijk kun je best af en toe iets roepen over hoe je dag was of melden wat voor dingen je hebt gedaan, maar niet de hele tijd. Alsjeblieft. Wissel het bijvoorbeeld af met content die ook over anderen gaat. Deel eens wat van een ander, of deel inspiratie, kennis. Dan gaan we jou al snel een stuk aardiger vinden en zijn we dus ook eerder geneigd zaken met je te doen of je te helpen bij het een of ander.

2. Je bent alleen maar aan het zenden

Twitter is zo leuk omdat je met iedereen op een makkelijke manier in gesprek kunt raken. Dat mis je als je alleen maar aan het zenden bent. Het gaat niet eens alleen om mensen die Twitter slechts als gratis reclamezuil zien (irritant!), maar vooral ook om mensen die nooit eens een gesprek met iemand anders aanknopen. Die geen vragen van anderen beantwoorden, die nooit eens out of the blue reageren op een tweet van een ander. Gooi je haar los, doe eens gek. Twitter is zo veel leuker als je met mensen die je helemaal niet kent het gesprek aangaat. En weet je? Als je dat maar vaak genoeg doet, gaat het je nog werk opleveren ook. Want door een gesprek leren mensen je kennen. En hoe zat dat ook al weer met acquisitie? Was het niet zo dat je makkelijker werk of opdrachten kreeg van iemand die jou kent. Juist.

3. Je twittert alleen als je iets te melden hebt

Huh? Dat is toch logisch? Waarom zou ik twitteren als ik niks te melden heb? Natuurlijk is het fijn als je iets zinnigs te vertellen hebt, by all means, maar je kunt ook actief op zoek gaan naar informatie die je kunt delen ipv afwachten tot je inspiratie krijgt. Als die inspiratie niet komt, kan het anders zo maar een hele tijd stil zijn op je Twitter account en dat is niet goed voor de business. Bovendien vinden de mensen die jou volgen het fijn als je content met hen deelt waar zij wat aan hebben. Soms (meestal eigenlijk) moet je daar wat voor doen.

4. Je verstuurt automatische dm’s

Moet ik daar nog iets over zeggen? Nee toch? Gewoon niet doen. Is uitermate irritant en schiet z’n doel meer dan voorbij. Twitter gaat om contact, een automatisch bericht is geen contact. En daardoor vaak ook goed voor direct ontvolgen. Zo streng ben ik dan weer niet, maar veel mensen ontvolgen direct als ze een automatische dm van je krijgen.

5. Je laat niet zien wie je bent

Je hebt een logo als profielfoto of -nog erger- een ei. Waarom zou ik willen praten met een ei? Maar ook als je wel een profielfoto hebt kun je jezelf verschuilen en bijvoorbeeld alleen zakelijke tweets versturen. Best een beetje saai, vind je zelf ook niet? Als je af en toe ook persoonlijke dingen deelt krijgen mensen een gevoel bij je, leren ze je beter kennen. Niemand is alleen maar met z’n werk bezig (zelfs ik niet), dus waarom zou je een ééndimensionaal beeld van jezelf neerzetten?

Ik ben benieuwd: hoe ervaar jij Twitter? Heb je er, zakelijk gezien, wat aan?

photo credit: Instagram and other Social Media Apps via photopin (license)

4 antwoorden
  1. Charlotte Meindersma
    Charlotte Meindersma zegt:

    Helemaal mee eens! Mensen die alleen zenden ontvolg ik ook vaak weer. Terwijl ze misschien eigenlijk heel interessant zouden kunnen zijn! Ik vond de vergelijking met een kroeg altijd wat flauw, maar eigenlijk klopt het wel: je moet je op twitter gedragen zoals je je ook in gezelschappen zou gedragen. Je mengt je eens in een gesprek, vraagt wat aan anderen, vertelt wat je elders eens gehoord hebt, vertelt ook wat over jezelf en gooit er en passant nog even een reclameboodschap doorheen. Twitter en Facebook leveren mij samen net zo veel op als Google. Sterker nog: ik heb mijn onderneming op kunnen bouwen door contacten die ik op twitter en Facebook kon leggen en door de informatie die ik daar van anderen kon vinden.

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Ik heb er altijd het beeld bij van iemand die met een megafoon staat te schreeuwen in een ruimte vol met mensen. En zich dan afvraagt waarom niemand reageert 😉 Mooi dat jij Twitter en Facebook ervaart als zinvol voor je onderneming. Dat geldt voor mij zeer zeker ook! En los van het zakelijke heb ik ontzettend veel leuke en interessante mensen leren kennen.

      Beantwoorden
  2. Sigrid
    Sigrid zegt:

    Eerst even een marketingtechnisch stukje feedback: je persoonlijke nieuwsbrief werkt! Ik krijg veel nieuwsbrievenspam in mijn mailbox, maar ergens koos ik ervoor jouw post wel te openen (door je persoonlijke naam denk ik, ook al doen meer bedrijven dat tegenwoordig)… en vervolgens heb ik ook nog gelijk doorgeklikt naar deze blog (omdat het een lijstje was dat aansprak). Leuk om te lezen trouwens.

    Een klein noobvraagje: automatische dm….dat is iets anders dan een gebufferd bericht via bijvoorbeeld hootsuite toch?

    Veel succes met je blog verder

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Hoi Sigrid,

      Sorry voor de vreselijk late reactie!!! Er is iets fout gegaan bij m’n instellingen, dus ik heb geen bericht gekregen van een reactie….. Stom! Maar fijn om te lezen dat m’n nieuwsbrief werkt! Een automatische dm is inderdaad iets anders dan een gebufferd bericht via Hootsuite. Een dm is een ‘bericht achter de schermen’, een soort privé mail, niet zichtbaar voor anderen. Veel bedrijven vinden het nodig om je, als je hen gaat volgen, een automatisch bericht te sturen. Dat lijkt heel attent, maar is het uiteindelijk niet natuurlijk omdat het een automatisch bericht is en geen werkelijke poging tot interactie. Of ben ik nu te streng?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.