5 Twitter tips voor kunstenaars // creatieven

Twitter is misschien wel mijn favoriete medium: het is snel, divers qua inhoud en de wereld ligt binnen handbereik. Niet alleen leuk, maar ook heel zinvol om zakelijk in te zetten. Maar ja, hoe doe je dat, hoe zet je Twitter op een zinvolle manier in? 

Tip 1: Waarom?

large_10779805153Eigenlijk de eerste vraag die je jezelf moet stellen als je op Twitter bezig bent of gaat: wat wil je bereiken en wie wil je bereiken. Als je dat niet weet loop je de kans als een kip zonder kop te gaan twitteren en dan is de lol er meestal ook snel van af. Je kunt bijvoorbeeld:

  • zichtbaarheid, zorgen voor naamsbekendheid
  • je netwerk vergroten
  • laten zien dat je expert bent op een bepaald terrein
  • klanten en opdrachten vinden

Vaak is het natuurlijk een combinatie van doelen en dat is helemaal okee, zo lang je maar weet wat je wilt. Niet alleen weet je dan waarom je het doet, het maakt het ook makkelijker om te snappen wat je moet twitteren.

Tip 2: Onderwerpen

Ik denk wel de meest gestelde vraag: “waar moet ik over twitteren?” Nu lijkt mij dat eerlijk gezegd niet zo heel moeilijk, zeker niet als kunstenaar // creatief, volgens mij heb je meer dan voldoende gespreksstof. Je kunt bijvoorbeeld twitteren over:

  • jouw werk: foto’s, filmpjes, achter de schermen, laat ook het proces zien
  • werk van anderen dat je interessant of inspirerend vindt
  • artikelen die je zinvol vindt
  • af en toe een persoonlijke tweet; mensen willen graag weten wie je bent, als je alleen maar zakelijk twittert wordt het al snel saai
  • gebruik beeld: foto’s en filmpjes doen het op alle social media goed en dat geldt net zo goed voor Twitter

Bedenk ook dat Twitter geen reclame medium is (ook al zijn er helaas heel veel mensen die het wel zo gebruiken), uiteindelijk draait Twitter om netwerken en om het delen van kennis. En wat dat netwerken betreft, daar zit voor mij de grootste lol, ik heb ontzettend veel leuke mensen leren kennen via Twitter. Maar ook zakelijk gezien is het natuurlijk interessant, (bijna) iedereen is één klik van je verwijderd. Super handig.

Tip 3: Content

Waar haal je interessante content vandaan die niet over jezelf gaat? Ik gebruik daar FeedlyFlipboard en Blendle voor.

  • Met Feedly kun je je abonneren op verschillende blogs en online magazines. Als je Feedly opent (op je computer of in de feedly app) zie je in één oogopslag al het laatste nieuws van jouw bronnen. Met één druk op de knop kun je deze artikelen delen op Twitter, op Facebo0k en op andere platforms.
  • Flipboard is een tool waarmee je op onderwerp kunt zoeken naar artikelen die voor jou interessant zijn. Groot nadeel van Flipboard is overigens wel dat je de content niet direct kunt delen.
  • Blendle is een tool waarmee je Nederlandse kranten en (een aantal) tijdschriften kunt lezen. Je bladert als het ware door de kranten en tijdschriften en betaalt een klein bedrag voor elk artikel dat je daadwerkelijk leest. Super handig, want je kunt zo de headlines lezen, op de hoogte blijven en de krenten uit de pap pikken. Ook hier kun je alle content delen. En wat ook handig is, je kunt alerts instellen voor onderwerpen die jou interesseren, je krijgt dan een e-mail als er artikelen zijn die over die onderwerpen gaan.

Tip 4: Tijd

‘Waar haal ik de tijd vandaan?” is de tweede vraag die ik altijd hoor. En inderdaad, het kost tijd. Maar het levert ook ontzettend veel op. En als je ondernemer bent, wat je meestal toch bent als kunstenaar // creatief, dan heb je eigenlijk geen keus en moet je er tijd voor inruimen. Gelukkig zijn er wel manieren om je tijdsinvestering wat binnen de perken te houden. Ik maak zelf bijvoorbeeld gebruik van Hootsuite. Hootsuite is een tool waarmee je updates in kunt plannen en dat kan heel handig zijn. Hootsuite heeft een gratis versie waarmee je maar liefst vijf social media platforms kunt bedienen. Het werkt simpel, je maakt een account aan, koppelt Twitter en Facebook en dan kun je gaan inplannen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er maar weinig gebruik van maak, ik vind het leuker om ‘live’ te twitteren, maar het kan natuurlijk heel handig zijn. Bijvoorbeeld als je een dag echt geen tijd hebt en je toch wat van je wilt laten horen. Of als je een workshop of een evenement aan het organiseren bent. Vergeet alleen niet om Twitter wel in de gaten te houden, want als mensen reageren op jouw tweets verwachten ze natuurlijk wel een antwoord.

Tip 5: Volgers

Als je net begint met Twitter voel je je waarschijnlijk een roepende in de woestijn omdat je nog niet veel volgers hebt. Gedeeltelijk is het een kwestie van geduld hebben (ik heb er bijv. vijf jaar over gedaan om zo’n 5.500 volgers te krijgen), maar je kunt er gelukkig ook wat aan doen:

  • interessante content delen
  • mensen gaan volgen, de meeste mensen volgen namelijk braaf terug
  • een foto van jezelf op je profiel zetten. Want wie wil er een ei of een logo volgen?
  • gebruik maken van hashtags: gebruik een hashtag die het onderwerp aangeeft van je tweet en je zult zien dat je tweet beter gelezen wordt en dat je vaker reacties krijgt.
  • het gesprek aangaan. Reageer op anderen, help waar je kunt, beantwoordt vragen (geen idee waar je moet beginnen? zoek eens op #druftevragen of #dtv, met die hashtag vragen mensen van alles en nog wat).

Heb jij nog goede tips? Je kunt ze hieronder delen, in de comments.

photo credit: Anthony Quintano via photopin cc

4 antwoorden
  1. Frans Blok
    Frans Blok zegt:

    Wat ook een onverwacht pluspunt is van Twitter: allerlei bedrijven en instanties zijn erg benaderbaar via Twitter. Zo heb ik de afgelopen maanden kleine conflictjes met de gemeente Rotterdam, de NS en de Bankgiroloterij snel en bevredigend kunnen oplossen via Twitter waar ik anders waarschijnlijk was verzand in onbereikbare telefonische helpdesks.

    Beantwoorden
  2. Bert
    Bert zegt:

    Klopt! Ook ik heb dit bij de hand gehad en binnen no-time was de zaak opgelost.

    Ik hoorde later van een kennis dat, daar waar hij werkt, continu 6 à 7 personen het internet – social media – afzoeken naar #hashtags aangaande het bedrijf om zo negatieve reacties te voorkomen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.