6 vragen die je jezelf moet stellen voordat je actief wordt op social media

Wat en hoe je social media inzet hangt van nogal wat factoren af. Zeker als je wilt dat het zin heeft wat je doet. En wie wil dat nu niet? Daarom: 6 vragen die je jezelf moet stellen voordat je actief wordt op social media.

1. Wie is je klant?

Nog te veel ondernemers durven geen duidelijke keuze te maken voor een klant. Terwijl dat uiteindelijk wel één van de belangrijkste succesfactoren is voor je bedrijf. Met een duidelijke klant voor ogen kun je bovendien veel gerichter social media inzetten. Ga maar na, of je je richt op bruidsfotografie of op bedrijfsreportages maakt nogal uit. Niet alleen maak je het jezelf moeilijk in je communicatie als je meerdere klanten wilt bedienen, ook vind een klant het prettig als jij verstand van (zijn) zaken hebt. En dat heb je nu eenmaal eerder als je je echt toelegt op iets.

2. Waar is je klant naar op zoek?

Als je niet weet wie je klant is (of als je te veel verschillende klanten hebt) weet je ook niet wat je moet posten. De behoefte van jouw klant (informatie, kennis, amusement) zou leading moeten zijn bij wat je op social media doet. Als je aansluit bij de behoefte van je klant zul je zien dat je veel meer effect hebt van wat je doet op social media.

3. Waar is jouw klant actief?

Handig om te weten! Als jouw klant heel actief is op Google+ is het best jammer als jij daar je gezicht niet laat zien. Andersom geldt dat natuurlijk net zo. Het heeft weinig zin om al je pijlen te richten op een plek waar jouw klant helemaal niet actief is. Ook handig om te weten hoe hij//zij social media gebruikt. Als dat voornamelijk is om informatie te zoeken, dan kun je jouw updates daarop aanpassen. Is hij//zij vooral op zoek naar amusement? Dan zul je een andere strategie moeten uitstippelen.

4. Jouw klant in beeld

Om een goed beeld te krijgen van jouw klant kun je de Empathy Map gebruiken, daarmee breng je alle belangrijke aspecten van je klant in kaart. Niet makkelijk, wel heel zinvol om te doen. Daarnaast is het ook natuurlijk altijd goed om marktonderzoek te doen.

5. Wat wil je bereiken met social media?

Wat zijn je doelen? Wil je social media vooral inzetten om naamsbekendheid te genereren? Om je netwerk te vergroten? Of om te laten zien dat je verstand van zaken hebt? Vaak zal het een combi zijn, maar het is wel goed om te weten omdat je die doelen mee kunt nemen in wat je post. Laat het in ieder geval niet alleen maar sales zijn asjeblieft, er zijn al te veel mensen die social media alleen maar zien als een goedkope reclamezuil zien. Zo jammer!

6. Wat heb je te melden?

Daar krijg ik altijd de meeste vragen over: wat moet ik dan posten? Hangt natuurlijk heel erg af van wat je hierboven geantwoord hebt. Maar je hebt altijd meer content dan je zelf misschien op het 1e gezicht zou denken. Je kunt tips delen, kijkjes achter de schermen geven, informatie delen, inspiratie doorgeven etc. etc. Vergeet ook niet jezelf te laten zien, mensen willen graag weten met wie ze te maken hebben. Af en toe een persoonlijke update geeft je online aanwezigheid meer diepte en maakt dat jouw klanten zich makkelijker met jou verbinden.

Tot slot

Veel mensen vragen zich af waar je de tijd vandaan moet halen om social media goed in te zetten. Los van handige tools (Hootsuite!) is social media eigenlijk iets wat je ‘gewoon’ op moet nemen in je dagelijkse routine. Het hoort bij je werk als ondernemer en bovendien levert het je veel op, als je het slim aanpakt. Geen verloren tijd dus!

photo credit: Almond Butterscotch via photopin cc

 

3 antwoorden
  1. Erik van Rosmalen
    Erik van Rosmalen zegt:

    Ik zou er nog een ‘vraag 0’ aan toe willen voegen. En dan iets in de trant van ‘Vind je het leuk/voel je je thuis op/heb je affiniteit met social media’. Regelmatig spreek ik mensen die ‘op Twitter zitten omdat dat er nu eenmaal bij hoort’, maar er geen gevoel bij hebben. Dat schiet zijn doel ook voorbij, omdat de passie ontbreekt en daardoor waarschijnlijk ook alle interactie!

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Klopt wat je zegt! Maar ik heb er gelijk een ‘maar’ bij 😉 Ervaring leert dat mensen social media soms iets te makkelijk wegzetten ‘omdat het niks voor ze is’, maar als je dan doorvraagt komt het er op neer dat ze geen idee hebben wat ze op social media zouden moeten doen en hoe ze dat zouden moeten doen. Maar als je het ècht hebt geprobeerd, met een idee erachter, en het een tijdje vol hebt gehouden en dan nog steeds vindt dat het niks voor je is…… Dan heeft het inderdaad weinig zin om er mee door te gaan!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 5 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.