Ben je gek als je Instagram links laat liggen?

Instagram wordt steeds interessanter om zakelijk in te zetten, zeker als creatief // kunstenaar. Het is al lang niet meer zo dat er alleen maar jongeren actief zijn op Instagram, ook opdrachtgevers weten er steeds beter hun weg te vinden. Mee aan de slag dus!

Hopelijk ben je al actief op Instagram, ik wel in ieder geval. Vooral eigenlijk omdat ik sowieso veel fotografeer en het leuk vind om een aantal van die foto’s te delen. Ik word heel blij van Instagram. Ik volg leuke, interessante mensen wat ervoor zorgt dat ik elke dag mooie beelden voorbij zie komen. Heel inspirerend om te zien waar iedereen mee bezig is!

Gelukkig zijn er steeds meer kunstenaars // creatieven actief op Instagram en een groeiend aantal van hen heeft  enorme hoeveelheden volgers (en veel interactie). Nu gaat het niet altijd om kwantiteit, op zich heb je meer aan een kleine(re) schare betrokken volgers dan aan een grote groep mensen niet echt in jou geïnteresseerd zijn, maar een groot aantal volgers maakt je wel interessant voor potentiële opdrachtgevers.

EN WAT DEEL JE DAN?

Als creatief liggen een aantal dingen voor de hand:

  • foto’s van je werk
  • foto’s van achter de schermen
  • persoonlijke gebeurtenissen
  • Maar denk ook eens aan een meer dagboekachtige manier om Instagram in te zetten, als een soort visual journal. Immers, wat voor jou heel normaal is, je creatieve proces, is voor niet-creatieven fascinerend en interessant. Het mes snijdt bovendien aan twee kanten: je brengt je werk onder de aandacht en je zorgt voor betrokken volgers, die jou en je werk goed leren kennen.

Zakelijk account

Je kunt ook een zakelijk account aanmaken op Instagram, dat doe je op dezelfde manier als een persoonlijk account. Je kunt ook je persoonlijke account omzetten naar een zakelijk account (en weer terug als het toch niet bevalt) Een zakelijk account heeft een paar voordelen:

  • Statistieken – inzicht in de hoeveelheid mensen die je bericht hebben gezien en inzicht in de betrokkenheid. Ook krijg je informatie over je volgers, waar komen ze vandaan en wanneer zijn ze actief
  • Contactbutton – je kunt (hoeft niet) een contactbutton aan je profiel toevoegen, zodat mensen makkelijk contact op kunnen nemen.
  • Promoties – je kunt vanuit de App promoties inzetten. Promoties kun je overigens ook op een andere manier regelen, als je je zakelijke pagina op Facebook koppelt aan je Instagram account, kun je ervoor kiezen om je promoties door te zetten op Instagram. Dat kan ook als je een persoonlijk profiel hebt op Instagram.

Gebruik hashtags #

Als je wilt dat je updates ook buiten je huidige groep volgers worden gevonden, gebruik dan hashtags. Hashtags werken bij Instagram als zoekwoorden bij Google, je zult verbaasd staan hoeveel mensen hashtags gebruiken om naar foto’s te zoeken op Instagram. Geen idee welke hashtags je moet gebruiken? Kijk eens rond bij mensen die soortgelijk werk maken als jij en kijk welke hashtags zij gebruiken. Of maak gebruik van de app Hashtagger, door in de app een hashtag in te voeren, maakt de app een lijst met populaire hashtags.

Optimaliseer je profiel

Je profiel op Instagram is niet doorzoekbaar, maar het is evengoed belangrijk dat je in je profielomschrijving duidelijk maakt wat je doet en wat mensen kunnen verwachten. Verder zou ik er altijd voor kiezen om een foto van jezelf in het profiel te zetten. En logo voelt onpersoonlijk en afstandelijk aan en dat is nu net niet wat je wilt. En vergeet de url van je website niet!

Interactie

Interactie lijkt misschien minder voor de hand te liggen op Instagram, het leent zich immers niet echt voor lange discussies of gesprekken. Maar interactie blijft natuurlijk wel belangrijk. Je kunt interactie op een paar manieren bevorderen:

  • door vragen te stellen
  • door zelf te reageren op foto’s
  • en natuurlijk door te reageren op reacties op jouw foto’s
  • door mensen te taggen in jouw reacties, foto’s of omschrijvingen
  • door mensen direct berichten of foto’s te sturen
    Dat laatste doe je door rechtsboven op het papieren vliegtuigje te klikken, je krijgt dan de mogelijkheid om je volgers rechtstreeks een foto te sturen. Leuk voor bijvoorbeeld een sneak peek. Ik zou het overigens niet al te vaak inzetten, het wordt anders misschien al snel als spam gezien.

Locatie

Koppel je foto aan een locatie, dat scheelt enorm in je vindbaarheid, zeker als je je foto koppelt aan een populaire plek.

Direct vanaf je computer foto’s op Instagram plaatsen?

Dat kan sinds kort heel makkelijk via de App Windowed (zowel voor Mac als PC gebruikers) Het heeft wel wat beperkingen: je kunt geen filters gebruiken (mocht je dat willen) en video uploaden kan niet. Maar verder fijn dat het niet meer zo ingewikkeld hoeft allemaal!

Later: deze app maakt het mogelijk om, als je een zakelijk account hebt, je posts in te plannen. Handig!

Instagram Stories

Sinds een tijdje biedt Instagram de mogelijkheid om, à la Snapchat, je verhaal te vertellen in korte filmpjes en foto’s. Los van je gewone timeline kun je op die manier heel mooi ‘jouw verhaal’ delen. En ja, het is ‘gejat’ van Snapchat en Snapchat is leuker (veel meer ongein & het is wat rauwer), maar met Instagram Stories bereik je al snel veel meer mensen en bovendien niet alleen maar jongeren (wat bij Snapchat wel het geval is). Zakelijk gezien is Instagram Stories dus al snel interessanter dan Snapchat.

Het idee is als volgt. Je plaatst een foto of filmpje en na 24 uur is die foto of dat filmpje verdwenen. Je kunt ook live uitzenden via Instagram Stories, ook die live uitzending verdwijnt na 24 uur. Je kunt Instagram Stories heel goed gebruiken om het verhaal achter de schermen te vertellen, the making off, zaken uit je werkend bestaan of je privé leven. Op die manier leren mensen jou beter kennen en dat is belangrijk!

Als je wilt, kun je je Stories automatisch door laten plaatsen naar de Stories variant op Facebook. Dat doe je door in je instellingen aan te geven dat alles automatisch doorgeplaatst mag worden.

Het verhaal achter….

Keer op keer blijkt dat als mensen het verhaal achter je werk kennen (hoe je iets gemaakt hebt, waarom je het hebt gemaakt), je werk beter verkoopt. Voor jouzelf geldt dat misschien niet, maar jij bent dan ook een geoefend kijker. De meeste opdrachtgevers zijn dat niet, die kunnen die extra info goed gebruiken. En daarbij, hoe leuk is het om -als je iemand al een tijdje volgt- ook een beeld te krijgen van wie die persoon is en hoe hij/zij werkt. Dat geeft diepgang aan het beeld dat je van iemand hebt en het maakt dat je je, ook als opdrachtgever, makkelijker kunt verbinden aan die persoon. Belangrijke zaken, want verkopen van je werk of aan opdrachten komen heeft niet alleen met de kwaliteit van je werk te maken. Dat gaat, meestal, ook om wie jij bent en waar je voor staat.

Hoe het werkt

Voor wie het nog niet geprobeerd heeft, het werkt heel simpel. Je opent Instagram op je telefoon. Je ziet boven je normale timeline een aantal rondjes staan, daar kun je de verhalen vinden van de mensen die je volgt.

Klik op zo’n rondje en je komt in het verhaal van die persoon. Op de foto tikken om door te gaan naar een volgende foto, naar rechts swipen als je naar de volgende persoon wilt. Wil je reageren op een foto, dan klik je onderaan op ‘bericht sturen’ (dat bericht is alleen zichtbaar voor de persoon aan wie je het stuurt) Heb jij een bericht gekregen, dan zie je dat rechtsboven bij het papieren vliegtuigje.

Zelf toevoegen

Wil je zelf een foto of filmpje toevoegen, klik dan op de camera die links boven de rondjes staat. De camera van je telefoon opent en je kunt een filmpje of foto opnemen zoals je dat normaal ook doet. Wil je een foto gebruiken die je eerder hebt genomen, kies dan een foto uit het vakje linksonder. Je kunt inmiddels uit alle foto’s op je gsm kiezen. Bij ‘oude’ foto’s krijg je standaard de datum mee, maar die kun je naar de prullenbak slepen. Je kunt je foto’s ook nog bewerken:

  • Een filter toevoegen door van links naar rechts te swipen.
  • Tekst toevoegen door bovenaan op Aa te klikken.
  • Je kunt tekenen op de foto door op het potloodje te klikken
  • Je kunt stickers e.d. toevoegen door rechtsboven op het sicker icoontje te klikken

Ben je klaar? Klik op het vinkje onderaan, je foto wordt dan in je verhaal geplaatst.

Je kunt ook een zogenaamd Boomerang filmpje opnemen, waarbij een paar seconden bewegend beeld in een loop gezet worden.

Hoe kom je aan volgers op Instagram?

Volgers door interactie

Zelf de eerste stap zetten door foto’s van anderen te liken helpt. Let’s face it, je bent geen Beyoncé dus mensen komen niet vanzelf op je af. Je kunt dit heel obsessief doen en een paar dagen besteden aan het volgen van mensen en het liken van hun foto’s, dat gaat je gegarandeerd volgers opleveren. Hetzelfde geldt voor reacties. De meeste mensen vinden het leuk als er reacties komen op hun foto’s. Dat hoeven geen hele epistels te zijn, een korte (liefst persoonlijke) reactie is ook prima.

Goede hashtags gebruiken

Als mensen zoeken op een bepaalde hashtag, en geloof me mensen doen dat op Instagram, zien ze jouw foto voorbij komen. Daar kun je gebruik van maken door hashtags toe te voegen aan je update. Gebruik alsjeblieft wel alleen hashtags die echt iets met jouw foto te maken hebben. Mensen voelen zich in de zeik genomen als ze bij een foto van jouw kop koffie komen via een hashtag over Koningin Maxima. Niet doen dus. Gebruik ook niet te veel hashtags, dat komt eerder wanhopig over dan informatief.

De zoekfunctie op Instagram levert een schat aan informatie op over hashtags. Niet alleen kun je kijken hoe populair de hashtags zijn die jij wilt gebruiken, ook vind je vergelijkbare hashtags. Tot slot, kijk ook eens welke hashtags mensen gebruiken die soortgelijk werk maken of min of meer dezelfde doelgroep hebben.

(Facebook) vrienden toevoegen

Als je net begonnen bent met Instagram, kan het handig zijn gelijk flink wat mensen te volgen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door je Facebook-vrienden ook op Instagram toe te voegen. Daarvoor ga je naar instellingen, vervolgens klik je op Facebook vrienden. Daarna kun je ervoor kiezen om selectief mensen te volgen of om in één klap al je Facebook vrienden toe te voegen. De meeste mensen zullen jou terug volgen. Het zijn immers vrienden. Datzelfde kun je trouwens ook doen met de contacten die in je telefoon staan.

Interessante mensen zoeken

Zoek eens op hashtags (#) die voor jou van belang zijn, kijk welke accounts daarbij horen en volg die mensen. Ook krijg je, als je op het zoek-icoontje klikt, een aantal foto’s te zien van gebruikers die voor jou wellicht interessant zijn. Instagram stelt jou ook, op basis van jouw geschiedenis, mensen voor die je kunt volgen.

Er zit overigens wel een maar aan heel veel mensen gaan volgen: als mensen op jouw profiel zien dat je 1000en mensen volgt en dat je zelf maar 20 volgers hebt, werkt het tegen je…

Promoten van andere accounts

Als je Instagram account op orde is, kan het zin hebben om accounts te promoten die dezelfde doelgroep hebben als jij. Nee, dat is niet helpen van de concurrentie, dat is elkaar helpen aan meer volgers en likes. Maak achter de schermen afspraken over wat je van elkaar kunt delen//liken. Doe het niet te spammy en niet te vaak.

Instagram magazines en/of verzamelaccounts

Ook handig om meer volgers te krijgen, zijn de Instagram hubs, zoals bijvoorbeeld bnw.minimalism Wil je jouw foto’s op hun account gepubliceerd krijgen, volg hen dan, voeg de #bnwminimalismmag toe aan je foto en wie weet wordt je foto op hun timeline geplaatst. Met 63.000 volgers best een goed idee om te doen. En zo zijn er meer magazines//verzamelaccounts. Kwestie van goed zoeken op hashtags.

Locatie toevoegen

Zeker als je bij een populaire locatie bent, kan het lonen om die locatie toe te voegen aan je foto. Dat kan ofwel in je hashtag, ofwel bovenaan je foto. Voor dat laatste: klik op bewerken en vervolgens op locatie toevoegen. Als je je locatievoorzieningen inschakelt, komt Instagram automatisch met suggesties.

Regelmatig posten

Als je één keer per week een foto op Instagram zet, gaat het lang duren voordat je volgers krijgt. Je foto verdwijnt al snel in de enorme hoeveelheid foto’s die dagelijks op Instagram gepost worden. Dagelijks posten is dan ook het motto en het liefst zelfs een paar keer per dag. En als we het toch hebben over frequentie: post alsjeblieft niet 10 foto’s achter elkaar. Dat is niet alleen irritant, maar voor veel mensen ook genoeg aanleiding je meteen te ontvolgen.

Het tijdstip waarop je een post plaatst, maakt ook uit. Lastig om daar iets algemeens over te zeggen, omdat het erg afhangt van je doelgroep. Overdag werken veel mensen, dus zou je minder likes kunnen verwachten. Vroeg in de ochtend of avond kan meer zin hebben. Wil je zeker weten dat je op de goede tijden post? Gebruik dan een tool als Social Insight. Geen tijd om regelmatig real time te posten? Gebruik dan Later, een tool waarmee je foto’s in kunt plannen.

Zorg voor herkenning

Als je herkenbare beelden post, bijvoorbeeld met eenzelfde thema of een duidelijke, onderscheidende manier van fotograferen, zorgt dat niet alleen voor meer volgers, maar ook voor betrokken volgers. Ze weten immers ‘precies’ wat ze bij jou krijgen. Een mooi voorbeeld vind ik Plants on Pink. Met maar liefst 110.000 volgers mag je haar best succesvol noemen. En dat met een heel simpel concept Voelt dit te veel als een beperking? Je kunt meerdere accounts aanmaken en elk account een andere insteek geven.

Maak je profiel persoonlijk

Met een foto van jezelf dus en een persoonlijke biografie. Vergeet niet een link naar je website op te nemen. Plaats je vooral foto’s over één onderwerp? Laat dat onderwerp dan ook terugkomen in je biografie en -als het kan- ook in je profielfoto.

Promote je Instagram account

Toch nog maar even noemen voor de zekerheid: vermeld je Instagram account op je website, in je e-mail handtekening, op LinkedIn, op Facebook etc. etc.

TRUCJES

Ik ben niet zo van de trucjes, ik heb liever mensen die me volgen omdat ze m’n account leuk of interessant vinden, dan loze aantallen. Maar goed, het kan soms handig zijn het lot een handje te helpen.

  • Mensen volgen om ze daarna direct weer te ontvolgen. Je gelooft het niet, maar het gebeurt. Vaker dan je denkt trouwens. Meestal zijn dat soort accounts makkelijk te herkennen: weinig berichten, 1000-en volgers en zelf volgen ze maar heel weinig mensen.
  • Er zijn allerlei apps die voor jou mensen volgen en die zelfs reacties achter kunnen laten bij foto’s. Bijvoorbeeld Robolike of Crowdfire. Eén kleine kanttekening: zeg maar gedag tegen je timeline. Deze apps volgen voor jou immers 1000en accounts en daar zitten ook oninteressante tussen.
  • Hashtags gebruiken die niks met jouw foto’s te maken hebben, maar die gegarandeerd veel bezoek opleveren (Justin Bieber, Rihanna, noem maar op).
  • Als vervolg op de vorige truc: de tool ‘Tags for Likes‘ geeft je elke dag een lijstje met de meest populaire tags van die dag. Ook kun je populaire tags op categorie vinden.

Een paar studenten deed onderzoek hoe je in korte tijd influencer kunt worden op Instagram. Leuk om te kijken!

Deze inhoud is geblokkeerd, je moet cookies accepteren als je de inhoud wilt zien...

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 + vier =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.