Hoe zet je likes en volgers om in betalende klanten?

Hartstikke fijn natuurlijk: duizenden volgers op Facebook en Twitter, honderden likes voor je Facebook Pagina. Maar dan. Hoe zet je al die likes en volgers om in betalende klanten?

verkopenVoorop gezet: je verkoopt een ‘luxe’ product en geen eerste levensbehoefte. Kunst is absoluut van levensbelang, maar zonder schilderij aan de muur kun je ook een prima leven leiden. Je richt je met je product dus per definitie op een kleinere markt dan, bijvoorbeeld, een bakker. Dat maakt ook dat het verkopen van je werk wat ingewikkelder en moeizamer is dan je misschien wel zou willen.

1. Relatie bouwen

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit en dat geldt net zo hard voor social media. Je kunt 10.000 volgers hebben op Twitter, maar als jij met geen enkele volger een persoonlijke relatie opbouwt gaat Twitter je niks opleveren. Praten dus, netwerken. Deel content die jouw potentiële klanten interessant vinden, discussieer, beantwoordt vragen, sta open voor contact. Je verkoopt nu eenmaal het makkelijkst aan mensen die jou kennen. En laat ook zien wat je maakt, zodat mensen vertrouwd raken met je product. Deel het proces van het maken zelf, dat zorgt voor meer betrokkenheid. En, heel belangrijk, netwerk ook met mensen buiten je vertrouwde eigen kringetje. Omgaan met andere kunstenaars en creatieven is heel leuk, maar levert over het algemeen niet heel veel klandizie op.

2. Vertrouwen

Eén van de moeilijkste dingen van online marketing is vertrouwen krijgen van je potentiële klanten. Relaties bouwen is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar er zijn meer dingen die je kunt doen.

  • Testimonials van tevreden klanten helpen nog steeds goed bij het krijgen van vertrouwen.
  • een persoonlijke bio op je site helpt ook
  • een foto van jezelf op alle social media (praat jij graag tegen een ei of een logo?)
  • bloggen, ook met persoonlijke verhalen

Zaken doen gaat uiteindelijk ook om wie jij bent. Laat dat dus zien.

3. Site

Om maar met de deur in huis te vallen: veel sites van creatieven zijn niet goed ingericht voor conversie. Maar al te vaak laat een site alleen maar een portfolio zien, waar de argeloze bezoeker niet zo gek veel mee kan. Kan ik hier iets kopen? Kan ik deze creatief // kunstenaar inschakelen voor een opdracht? Het blijft onduidelijk. En daar houdt een potentiële klant niet van, dus die is gelijk weer weg.

Maak het makkelijk voor je potentiële klanten om:

  • informatie over jou en je diensten te vinden
  • contact met je op te nemen (op elke pagina je contactgegevens is geen overbodige luxe)
  • prijzen te vinden (vooral belangrijk als je voor particulieren werkt)
  • iets van je te kopen (bijvoorbeeld middels een webshop)

Zorg ook dat het doel van je site helder is, bepaal bijvoorbeeld per pagina wat je wilt bereiken. Wil je dat bezoekers contact met je opnemen? Maak dat dan super duidelijk, bijvoorbeeld met een call to action button.

En, laatste tip: bedenk bij de vormgeving van je site: Keep It Simple Stupid. Functionaliteit is belangrijker dan de looks!

KISS

4. Prijzen

Heb jij een goed beeld van je klant? Mooi! Dan kun je ook je prijzen goed op je klant afstemmen. Als jouw prijzen niet aansluiten bij jouw klant, zullen ze ook niet zo snel iets bij je kopen. En dat geldt zowel voor te hoge als voor te lage prijzen. Dat laatste voelt misschien een beetje raar. Wellicht denk jij dat je meer verkoopt als je lagere prijzen vraagt, maar onderschat de psychologische aspecten van prijzen niet. Ook al zijn Nederlanders zuinig, als iets te goedkoop is in de ogen van je klant krijgt die al snel het gevoel dat het niet veel kan zijn. En dat wil je niet uitstralen!

Verkopen is een mix van allerlei aspecten. Jouw product is daar natuurlijk super belangrijk bij, maar onderschat al die meer persoonlijke aspecten niet. Uiteindelijk gaat zaken doen ook om wie jij bent, mensen moeten het jou ook gunnen. En geef het tijd! Zo vaak kopen mensen geen kunst, zelfs kunstverzamelaars niet.

Ik ben heel benieuwd hoe jij het aanpakt. Hoe verkoop jij je werk online? Heb jij tips?

photo credit: neilalderney123 via photopin cc

4 antwoorden
  1. Rita Koolstra
    Rita Koolstra zegt:

    Leuk blog,

    Ik hoop dat mensen mijn wekelijkse (iPad)-kunstkrant leuk vinden en enthousiast worden om op hun iPad te gaan tekenen.

    Je krijgt soms leuk contact met ze als je ze opdrachten/ een kleine challenge laat doen. (valkuil is dat je teveel weg gaat geven, maar ja…:)

    groeten van Rita

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een + twee =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.