Op Facebook adverteren, iets voor jou?

Online marketing voelt soms wat ongrijpbaar misschien. En dat geldt zeker ook voor Facebook. Niemand weet bijvoorbeeld precies hoe het algoritme eruit ziet dat bepaalt wie jouw (zakelijke) updates onder ogen krijgt. Het enige wat wel duidelijk is, is dat je met meer interactie meer views krijgt. Een zakelijke pagina met 5000 fans kan dus, in theorie, minder bereik hebben dan een pagina met zeg 800 fans. Tenminste, als die pagina met 800 fans meer interactie en reacties heeft dan die van 5000 fans. En de oplossing, meer interactie, is niet altijd even simpel. Soms plaats je een update waar je hoge verwachtingen van hebt en gebeurt er niks. En andersom. Toch jammer, zeker als je iets te melden hebt dat belangrijk is voor je fans.

Dokken?

Facebook biedt, betaalde, uitkomst. Je kunt een paar dingen doen:

  • je zakelijke pagina promoten
  • je site of een event promoten
  • een speciale aanbieding doen
  • een update boosten
  • en binnenkort komt er ook adverteren op Instagram bij

Interessant voor jou? Lees en beslis zelf.

Je pagina promoten

Klik links op de button ‘Promote page’ en je komt op een veld waar je allerlei gegevens in kunt vullen die betrekking hebben op het bereik van je promotie. Je kunt locatie invoeren, onderwerpen waar jouw doelgroep interesse in heeft, leeftijd, man of vrouw en een dagelijks budget. Achter het budget staat hoeveel extra likes je ongeveer kunt verwachten.

facebook budget

Daaronder kies je hoe lang de promotie moet lopen. Standaard heb je keuze uit 7, 14 of 28 dagen. Wil je korter promoten, dan kan dat ook gelukkig. Dat doe je door een datum in te voeren bij ‘run this ad until’.

Is alles even belangrijk? Dat hangt af van wat je promoot.

Locatie: kan heel belangrijk zijn. Als jij bijvoorbeeld een pagina hebt die echt op een specifieke locatie is gericht, is het zonde om je pagina in heel Nederland te promoten.

Onderwerpen: heel belangrijk! Hier bepaal je bij welke mensen je promotie zichtbaar wordt, op basis van de interesses die ze aan hebben gegeven bij hun profiel. Probeer dit zo zorgvuldig mogelijk in te vullen, anders wordt je promotie heel breed verspreid en is ie veel minder effectief. Zonde van je geld.

Man/vrouw: is soms van belang, maar heel vaak ook niet. Je kunt gelukkig ook kiezen voor beide.

Leeftijd: kan ook van groot belang zijn. Probeer hier zo specifiek mogelijk aan te geven op welke leeftijd je pagina zich richt.

Rechts zie je hoe je advertentie eruit komt te zien. Facebook gebruikt daar de beschrijving voor die je voor je pagina hebt gebruikt bij de page info en de foto//afbeelding die je in je Facebook header gebruikt.

Wat kun je nog meer promoten?

Op dezelfde manier kun je ook de website (die je bij Page info hebt ingevuld) of een event promoten. Kan al met al aardig in de papieren lopen, maar het werkt wel. Althans, dat is mijn ervaring. Het mooie van deze opties is namelijk dat je redelijk nauwkeurig kunt promoten en je event//pagina//website onder de aandacht krijgt van mensen die geïnteresseerd zouden moeten zijn in wat jij te bieden hebt. Wat daarbij natuurlijk helpt, is als je een goed beeld hebt van wie jouw klant is. Anders schiet je alsnog met hagel.

Aanbieding maken

Verkoop je een product, dan biedt Facebook sinds kort ook de mogelijkheid om een aanbieding te doen. Boven het veld dat je gebruikt voor je normale updates, ontdekte ik ineens de knop ‘Offer, Event +’. Klik je op deze knop en kies je voor ‘Offer’, dan krijg je het volgende veld te zien:

facebook

Zo te zien wordt je aanbieding verspreid onder de mensen die jouw pagina liken. Althans, je kunt niet kiezen voor een doelgroep, dus dat lijkt logisch. Verder opties voor tekst, beeld, looptijd van de aanbieding en je kunt een maximum stellen aan de hoeveelheid mensen die gebruik kunnen maken van de aanbieding.

Update boosten

Een andere vorm van promoten waar je mee bezig bent, is het boosten van een update. Dat werkt heel simpel. Je maakt een update zoals je dat altijd doet en vervolgens klik je onder de post op Boost.

facebook boost

Klik je op Boost, dan zie je dat het net iets anders werkt dan het promoten van je pagina, website of event. Je kiest hier namelijk op een andere manier voor je publiek.

facebook

Wat zijn je opties?

  • De mensen die jouw pagina leuk vinden. Ja inderdaad, de mensen die jouw pagina al leuk vinden. Het is namelijk echt niet zo dat iedereen die jouw pagina leuk vindt automatisch jouw updates te zien krijgt. Door je update te boosten neemt die kans aanzienlijk toe.
  • De tweede optie waar je voor kunt kiezen zijn jouw vrienden en daar weer de  vrienden van
  • En bij de derde optie kun je, net zoals bij het promoten van je page, kiezen voor een duidelijk omschreven doelgroep.

Voor de rest werkt het hetzelfde, kiezen hoelang je het boosten wilt laten duren en hoeveel geld je eraan uit wilt geven. Het mooie van zo’n gebooste update is bovendien dat die er uitziet als een gewone update en dus eerder door mensen opgemerkt en geliked zal worden.

Instagram

Sinds kort (1 oktober 2015) kun je als bedrijf ook op Instagram adverteren. Toen ik bezig was met het schrijven van deze blog zag ik dat er ook vanuit Facebook een optie komt om je Facebook pagina aan een Instagram account te koppelen. Bij mij was het nog niet functioneel, maar het schijnt binnenkort overal uitgerold te worden. Kan handig zijn!

instagram

Zinvol?

Is het ideaal? Nee? Zou ik het liever anders willen zien? Ja. Het zou natuurlijk veel fijner zijn, als al je updates zichtbaar zijn bij de mensen die jouw pagina liken. Aan de andere kant, biedt Facebook een redelijk goedkope optie om te adverteren. En het is fijn dat je heel nauwkeurig kunt bepalen wie je gebooste of betaalde promotie onder ogen krijgt. Dat maakt dat je niet snel geld weggooit. Ik heb bij het organiseren en op poten zetten van Talks About Photography een paar keer betaalde promotie ingezet en dat werkte absoluut. Misschien dus toch de moeite van het overwegen waard?

Maak jij wel eens gebruik van de betaalde opties van Facebook om te promoten? Waarom wel of niet? 

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

photo credit header: Legs via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.