Social Media strategie voor kunstenaars

Social Media is ook voor kunstenaars natuurlijk een prachtig middel om zichzelf zichtbaar te maken en zo onder de aandacht te brengen van potentiële kopers of opdrachtgevers. Niet alleen kun je laten zien waar je mee bezig bent, ook kun je jezelf onderscheiden van je collega’s en dat vergroot weer je kans op succes.
Het is slim om van tevoren goed na te denken over wat je wilt bereiken met het inzetten van social media. Wie wil je bereiken (doelgroep) en wat wil je aan de man brengen (je vrije werk, werk in opdracht?). Maar bovenal: wat is jouw verhaal.
Die keuzes bepalen toon en de inhoud van je communicatie. En vergeet niet bij alles wat je doet, dat je het vanuit marketing oogpunt doet (zichtbaarheid!)

Facebook
Maak een Facebook pagina aan waarop je regelmatig updates, nieuws en werk van jezelf zet maar ook werk van anderen, dat je mooi vindt of dat je inspireert. Op die manier ben je niet alleen met jezelf bezig maar informeer je je vrienden ook over wat er verder in de wereld gebeurt.
Je hebt de keuze of je een bedrijfspagina of een profielpagina aanmaakt. Ik zou, zeker als je onder je eigen naam werkt, voor een profielpagina kiezen. Een profielpagina heeft namelijk als grote voordeel dat je makkelijker in gesprek kunt met je vrienden, omdat je ook kunt zien waar zij mee bezig zijn (bij een bedrijfspagina zie je de updates van je vrienden niet, erg jammer!) Als je werk en privé gescheiden wilt houden of je als bedrijf wilt profileren dan moet je een bedrijfspagina nemen, Facebook schijnt daar vrij streng op te controleren tegenwoordig.

Bloggen
Ga bloggen. Een blog geeft je de mogelijkheid jouw eigen verhaal te vertellen, je expertise te laten zien.
Blog het liefst op je eigen site, dat zorgt er voor dat je veel meer verkeer krijgt op je site waardoor je weer beter gevonden wordt door google. En blog regelmatig. Elke dag is het beste, maar als dat niet lukt zorg dan dat je in ieder geval met regelmaat blogt. Maak van tevoren een plan waarover je gaat schrijven, dat maakt het leven een stuk makkelijker.

Twitter
Ook Twitter is zinnig. Je kunt Twitter gebruiken om je blogs onder de aandacht te brengen, maar ook om interessant nieuws te delen, tips te geven voor exposities (van jezelf of van anderen) en natuurlijk om het gesprek aan te gaan met potentiële kopers en andere geïnteresseerden. Zorg dat je lekker veel volgers krijgt. Ga zelf interessante mensen volgen (galeries, andere kunstenaars, verzamelaars etc.), de meeste mensen volgen jou wel terug. En je krijgt natuurlijk volgers door het delen van interessante inhoud, door te reageren op anderen, vragen te beantwoorden, deel te nemen aan discussies etc.

Linkedin
Geeft je de mogelijkheid om een uitgebreid cv (ook met al je exposities) te plaatsen op een plek waar mensen 24/7 bij kunnen. Ook kun je je bij Linkedin aansluiten bij interessante groepen, wat weer je zichtbaarheid vergroot.
En Linkedin biedt tegenwoordig ook de mogelijkheid om een portfolio op te nemen op je pagina. Hartstikke handig!

Flickr en/of YouTube

Lijkt me evident. Een plek om je werk te laten zien. En mensen worden automatisch up to date gehouden van nieuw werk.

Tot slot. Zorg dat je een goede site hebt, met op elke pagina de mogelijkheid om contact met je op te nemen. Bijvoorbeeld door op elke pagina Twitter en Faceboook buttons te plaatsen. Ook vinden mensen het leuk als ze jouw inhoud kunnen delen met anderen, een like button onderaan je pagina is dan ook een heel goed idee.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.