Waarom jij, als creatief, Instagram Stories zou moeten gebruiken

Sinds een tijdje biedt Instagram de mogelijkheid om, à la Snapchat, je verhaal te vertellen in korte filmpjes en foto’s. Los van je gewone timeline kun je op die manier heel mooi ‘jouw verhaal’ delen. En ja, het is ‘gejat’ van Snapchat en Snapchat is leuker (veel meer ongein & het is wat rauwer), maar met Instagram Stories bereik je al snel veel meer mensen en bovendien niet alleen maar jongeren (wat bij Snapchat wel het geval is). Zakelijk gezien is Instagram Stories dus al snel interessanter dan Snapchat.

Aan klanten komen door Instagram

Instagram is al een tijdje een soort kweekvijver voor creatieven. Opdrachtgevers speuren Insta af, op zoek naar interessante mensen, en creatieven laten zich inspireren door het werk van anderen. Ik merk dat Insta bij mij op het moment eigenlijk ook m’n favoriete platform is. Ten 1e omdat ik zelf graag fotografeer, maar ik word ook echt heel blij van alles wat ik voorbij zie komen. En Instagram Stories is daar een fijne aanvulling op. Instagram Stories maakt het namelijk mogelijk om bijv. ook een kijkje achter de schermen te geven, dagelijkse dingen te delen, work in progress te laten zien etc. etc. En omdat de foto’s en filmpjes na een dag toch verdwenen zijn, hoeft het ook niet allemaal perfect. En daar zit, volgens mij, de grote winst voor veel creatieven.

Het hoeft niet perfect!

Misschien vind jij het ook wel moeilijk om iets te delen wat nog niet ‘af’ is of om dingen uit je persoonlijke leven te laten zien. De realiteit is echter dat je dat soort informatie wel ‘moet’ delen om aan klanten te komen. Potentiële opdrachtgevers willen nl. een beeld krijgen bij wie jij bent en dat krijgen ze niet als ze alleen maar werk zien dat jij geschikt acht om het daglicht te zien. Daarbij, om een beetje in the picture te komen, moet je behoorlijk veel delen. Als je dan ietwat perfectionistisch ingesteld bent, heb je al snel een probleem. De foto’s en filmpjes die je met Instagram Stories deelt, zijn na een dag weer weg. Niet zo heel erg dus als die ene foto niet perfect is of als dat filmpje een scheve horizon heeft.

Het verhaal achter…

Keer op keer blijkt dat als mensen het verhaal achter je werk kennen (hoe je iets gemaakt hebt, waarom je het hebt gemaakt), je werk beter verkoopt. Voor jou geldt dat misschien niet, maar jij bent dan ook een geoefend kijker. De meeste opdrachtgevers zijn dat niet, die kunnen die extra info goed gebruiken. En daarbij, hoe leuk is het om -als je iemand al een tijdje volgt- ook een beeld te krijgen van wie die persoon is en hoe hij/zij werkt. Dat geeft diepgang aan het beeld dat je van iemand hebt en het maakt dat je je, ook als opdrachtgever, makkelijker kunt verbinden aan die persoon. Belangrijke zaken, want verkopen van je werk of aan opdrachten komen heeft niet alleen met de kwaliteit van je werk te maken. Dat gaat, meestal, ook om wie jij bent en waar je voor staat.

Hoe het werkt

Voor wie het nog niet geprobeerd heeft, het werkt heel simpel. Je opent Instagram op je telefoon. Je ziet boven je normale timeline een aantal rondjes staan, daar kun je de verhalen vinden van de mensen die je volgt.

Klik op zo’n rondje en je komt in het verhaal van die persoon. Op de foto tikken om door te gaan naar een volgende foto, naar rechts swipen als je naar de volgende persoon wilt. Wil je reageren op een foto, dan klik je onderaan op ‘bericht sturen’. Heb jij een bericht gekregen, dan zie je dat rechtsboven bij het papieren vliegtuigje.

Zelf toevoegen

Wil je zelf een foto of filmpje toevoegen, klik dan op de camera die links boven de rondjes staat. De camera van je telefoon opent en je kunt een filmpje of foto opnemen zoals je dat normaal ook doet. Wil je een foto gebruiken die je eerder hebt genomen, dan maak je van bovenaf een swipe beweging naar beneden en krijg je foto’s te zien die op je filmrol staan. Je kunt overigens op die manier alleen foto’s en filmpjes van de laatste 24 uur toevoegen.

Je kunt je foto’s ook nog bewerken:

  • Een filter toevoegen door van links naar rechts te swipen.
  • Tekst toevoegen door bovenaan op Aa te klikken.
  • Je kunt tekenen op de foto door op het potloodje te klikken
  • Stickers, smileys e.d. kun je toevoegen door vanaf onderaan het beeld naar boven te swipen

Ben je klaar? Klik op het vinkje onderaan, je foto wordt dan in je verhaal geplaatst.

En nou niet zeuren dat het tijd kost!

Want dat doet het natuurlijk. Maar zichtbaarheid levert wat op (werk, netwerk, geïnteresseerden), je kunt het je als creatief simpelweg niet veroorloven om niks met social media te doen. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat je alle mogelijkheden moet omarmen, maar Instagram biedt met z’n Stories een hele mooie mogelijkheid om op een laagdrempelige manier jouw verhaal te delen. Ik zeg dan ook: doen!

Daarbij, ik denk dat deze manier van verhalen vertellen, en delen, de komende jaren alleen maar belangrijker gaat worden. Dan kun je er maar beter vroeg bij zijn en je eigen beeldtaal en manier van vertellen ontwikkelen!

photo credit featured image: Roberto.Trombetta london via photopin (license)

photo credit header: jikatu Unconnected yet Connected | IMG_6458 via photopin (license)

2 antwoorden
  1. Dorothé Jansen
    Dorothé Jansen zegt:

    Hi Marca,

    Lange tijd geleden via LinkedIn ben ik op je blog gekomen en ik moet zeggen dat je me in de loop der tijd al op heel veel goede ideeën hebt gebracht. Nu ook weer. Ik wil al een tijdje op Instagram gaan omdat mensen min of meer Facebookmoe zijn. Ik ga ermee aan de slag. Op blogs wordt tegenwoordig weinig commentaar meer achtergelaten omdat het makkelijker is om te lurken. Maar nu ‘ontlurk’ ik even om je van harte te bedanken voor de inspiratie die je me geeft.

    Groetjes,

    Dorothé

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 + 3 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.